Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• bwh
    replied
    Deutsches Reichs Gebrauchs Muster - aktuellt sålänge det fanns ett tyskt rike - här troligen 1920 - 30 -tal

Leave a comment:

• Mochens_gubbe
    replied
    DRGM står för Deutsches Reich Gebrauchs Muster. Tyskt patent alltså.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Kul på lager...

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Ännu en korkskruv.Den är ganska rostig, Kullager. D.R.G.M på ena sidan ,Monopol på andra sidan.
    Hallå Trollet,
    Jo, den där känner vi igen, finns med på tråden. En variant av de första mekaniska patenten men i ganska modern
    konstruktion som gör lättare att lätta på korken. Din är tysk, ingen tvekan, men vad DRGM står för kan jag inte lista ut.
    Förnickat järn skvallrar om 1900-tal, kanske mitten, och monopol är sannolikt ett varumärke. Hoppas du är nöjd med
    svaret... so long...
    PS. Hälsning till Lars M.

Leave a comment:

• Kolmårdstrollet
    replied
    Ännu en korkskruv.Den är ganska rostig, Kullager. D.R.G.M på ena sidan ,Monopol på andra sidan.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Kanske har de här skruvarna visats tidigare men det är jobbigt att gå igenom hela tråden.
    Ett lejon på ett klot med tre kronor i tenn samt ett stiliserat skepp i brons.
    Den tredje skruven är inte komplett för jag vill minnas att Kim visat en liknande med en spännanordning fästad på den lilla falsen som syns under fjädern.
    Hallå Lasse,
    Jo, tråden blir lång men tack för dina bidrag. Kommentarer:

Lejonet har var varit med tidigare men då skrev jag att rovdjuret balanserade på riksvapnet. Tror inte riksheraldigern på 30-talet skulle gilla intrånget i varumärket och vill därför tro att kronorna står för SAL Svenska Amerikalinjen.

Koggen i mässing/brons har också varit med tidigare, såldes med en hylsa och tillverkades av Ystad Metall.

Den där spännande skruven känner jag inte igen men får kolla när ljuset faller på... tack och so long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Vilken skuta..

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Här kommer Golden Hind som korkskruv. Golden Hind sjösattes 1577. Sponsrades av Elizabeth 1.
    Mässing och 15cm från skruv till ring.
    Hallon Trollet,
    Eliziabethian Gallions kallas de här motiven som sannolikt fortfarande tillverkas. Din har har jag inte tidigare stött på.
    Typiskt är att bara framsidan är dekorerad och ringen för att hänga upp på väggen. Trevlig, gissar på 30-talet.
    Tack och so long....

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Kanske har de här skruvarna visats tidigare men det är jobbigt att gå igenom hela tråden.
    Ett lejon på ett klot med tre kronor i tenn samt ett stiliserat skepp i brons.
    Den tredje skruven är inte komplett för jag vill minnas att Kim visat en liknande med en spännanordning fästad på den lilla falsen som syns under fjädern.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2014-07-24, 17:37.

Leave a comment:

• Kolmårdstrollet
    replied
    Här kommer Golden Hind som korkskruv. Golden Hind sjösattes 1577. Sponsrades av Elizabeth 1.
    Mässing och 15cm från skruv till ring.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    En stiliserad grip?

Hallå Wasse,
    Vet inte dass. Mässing eller brons? Ger mig norska vibbar och lejonet förstärker intrycket,
    men lejon med vingar är ju vanligast i Östergötland har jag nyligen lärt mig. Tack för ditt
    bidrag till samlingen... so long...

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Nummer 2 är som du föreslår inte någon korkskruv utan ett verktyg som brukar kallas vrickborr. Namnet vickborr behöver inte vara allena rådande utan kan kanske variera över landet. Jag har hört handborr bl a. Man borrar hål i trä med verktyget och det är mycket vanligt förekommande i lite äldre verktygslådor och dito uppsättningar.

Oj - såg inte inläggen ovan.
    Last edited by HgF; 2014-07-04, 07:11.

Leave a comment:

• wasistdas
    replied
    Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Kan det vara ett vrickborr precis som det här? Viss likhet tycker jag.

Vrickborr från Armémuseums samlingar
    Ja det måste det ju vara. Hittade en med stora likheter med min skruv.

Det var ett helt nytt verktyg för mig. Stort tack Lars F

Leave a comment:

• Lars F
    replied
    Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
    Två (1?) korkskruvar till dokumentationen.

Den första har jag ingen aning om vart den kan komma ifrån, har ej sett den i tråden tidigare.
    Den andra är jag dock mer konfundersam över. Har googlat mig ej hittat den här typen av skruv innan. Kanske inte är någon korkskruv men frågan är vad det är då? Jag tycker helt klart att den har lite ålder över sig i alla fall.
    Kan det vara ett vrickborr precis som det här? Viss likhet tycker jag.

Vrickborr från Armémuseums samlingar
    Bifogade filer

Leave a comment:

• wasistdas
    replied
    Två (1?) korkskruvar till dokumentationen.

Den första har jag ingen aning om vart den kan komma ifrån, har ej sett den i tråden tidigare.
    Den andra är jag dock mer konfundersam över. Har googlat mig ej hittat den här typen av skruv innan. Kanske inte är någon korkskruv men frågan är vad det är då? Jag tycker helt klart att den har lite ålder över sig iallafall.

Click image for larger version

Name:	Korkskruv a.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	555071

Name:	Korkskruv a1.jpg
Size:	35,2 KB
ID:	555072

Name:	Korkskruv.jpg
Size:	49,7 KB
ID:	555073

Name:	Korkskruv1.jpg
Size:	45,0 KB
ID:	555074

Name:	Korkskruv2.jpg
Size:	44,4 KB
ID:	555075

Name:	Korkskruv3.jpg
Size:	39,2 KB
ID:	555076

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Fridagun,
    Tack, nu har din fina skruv fått trevligt sällskap. Jo, dansk förvisso och 60-tal gissar jag. Ovanlig, har aldrig sett den figuren tidigare och kan inte finna den nätet, men den poppar nog upp förr eller senare... so long...

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Fridagun Visa inlägg
    Hej!

Köpte denna söta korkskruv på en auktion i helgen, nån som vet vem som tillverkat den?

Frida

[ATTACH]141790[/ATTACH][ATTACH]141791[/ATTACH]

Att den är dansk är helt klart, men om det inte finns någon stämpel i botten kan det vara svårt att veta tillverkaren.
    /Roland

Leave a comment:

Working...
X