Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    -Men den ser ju ut som alla andra du redan har, sa hustrun kärleksfullt...

Hallå, livet är hårt för oss samlare, men visst är vinranka och druvklasar vanliga motiv i min samling.
    Den här är tung, mässing och järn. Sannolikt från Skandinavien, möjligen England. Gissar på sent 1800-tal.
    Någon som har annan gissning? So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• jani
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Jani,
    Den här modellen av fällbara picknick-skruvar tillverkades i väldigt många länder från tidigt 1800-tal. Din är udda
    ser ut som om grepen/överstycket är handsmitdd men det var nog få hemmasmeder som fixade skruven. Anar en skarv,
    och i det ligger charmen hos en en så vanlig korkskruv. Den hade ett smeknamn, vill jag minnas, bygelskruv och var vanlig bland kavallerister påstod min svärfar... so long...
    thx KIM

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå HgF,
    Jo, du har nog rätt, inget hemmabygge. Jag har bara en bygelskruv med den är identisk med janis skruv.
    Tilläggas kan att bygelskruvar är ganska vanliga i det illa formatet avsedda för parfym och medicinflaskor och då
    fick köparen ibland en liten bygelskruv på köpet.... tack för informationen... so long...

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Jag har en minisamling dylika bygelskruvar - nu fem st - och jag tycker denna är av ordinär standardmodell. Det mesta tyder på att tillverkningsprocessen av bygelskruvar i allmänhet är sänksmide. Men det är klart - har man en strid fors utanför sovrumsfönstret, en hammarsmedja i sovrummet, kolförråd i barnens rum och en ässja i köket - kan man väl ordna "hemgjorda" dylika skruvar. Men varför ska man göra det när man kan köpa skruven på höstmarknaden Örebro, eller i Eskilstunaboden, av gårdfarihandlaren eller i lanthandeln etc - kronologiskt i ungefärlig nämnd ordning från 1800-talet och framåt.

Jag tror att en betydande del av dessa som nu finns på den svenska marknaden kommer från Eskilstuna. Mycket ovanligt och sällsynta är exemplar märkta "Eskilstuna" eller med ett ankare. Utländska (Solingen eller Sheffield) kan ibland vara märkta med produktreklam (drycker). Alla som är märkta spelar i en egen serie på samlarmarknaden.

Top of the line och troféer på samlarmarknaden, är de bygelskruvar som innehåller fler än ett verktyg, det kan vara sko- eller kängkrok, pryl, kniv att avlägsna flaskans utstyrsel med, samt en hel del andra diverse mer eller mindre användbara instrument.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Både och...

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
    'hemmagjord?', hittad på torpet
    den är fjädrande vid utfällning av 'skruven'...
    Hallå Jani,
    Den här modellen av fällbara picknick-skruvar tillverkades i väldigt många länder från tidigt 1800-tal. Din är udda
    ser ut som om grepen/överstycket är handsmitdd men det var nog få hemmasmeder som fixade skruven. Anar en skarv,
    och i det ligger charmen hos en en så vanlig korkskruv. Den hade ett smeknamn, vill jag minnas, bygelskruv och var vanlig bland kavallerister påstod min svärfar... so long...

Leave a comment:

• jani
    replied
    'hemmagjord?', hittad på torpet
    den är fjädrande vid utfällning av 'skruven'...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Grattis till fångsten! Samme Linder har gjort det askfat jag visat på inlägg 180 http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=harald

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Fiskelycka från Uddevalla....

2Hallå,
    Visst nappar det i sensommarvärmen. Den här har simmat ända från Uddevalla och är formad av en hovjuvelerare vid namn Harald Linder. Märkt TENN. Firren vilar på en rokokoinspirerad sockel med är nog från början av 1920-talet. Hovjuveleraren kunde kanske ha lagt lite mer tid putsa mästerverket men jag är ändå en glad lax...so long...

Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2014-08-11, 11:25.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Barkorkskruv förvisso...

Hallå Bege,
    Nej, den där har vi inte mött tidigare. Tekniskt vidunder för barer och restauranger och det var väl ölflaskor
    som gällde. Några svenska patent lär det inte finnas, däremot några amerikanska från 1910-talet som marknadsfördes under namnet Quick and Easy. Eskilstuna licenstillverkade två modeller M 25 och M 26. Den senare har jag aldrig stött på.
    Kul att se och läsa på....tck och so long...

Leave a comment:

• bege
    replied
    Vägghängd korkskruv.

Vet inte om det visats någon sådan här förut. Vägghängd, Eskilstuna M26.Click image for larger version

Name:	019.jpg
Views:	1
Size:	42,6 KB
ID:	555381

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    För fulla segel...mot New York..

Hallå,
    Det skeppet har nog seglat förbi tidigare, nu landade ett i min samling. Ganska rolig bordsmodell med blytungt skrov
    i gjutjärn och segel i lövtunn plåt och nysilver. Se där Svenska Amerikalinjens välkända logotype i seglet, gläder en
    samlare av ocean liners. Skruven såldes sannolikt ombord på en av de tidiga ångarna, kanske Kungsholm I (1928).

Det fanns flera tillverkare av snarlika modeller i gjutjärn, tenn och koppar (Zero), min saknar stämpel. So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Har inte kollat hela tråden så jag vet inte om länken nedan finns med.
    http://www.muesch-online.com/drgm%20englisch.html
    Hallå Trollet,
    Nej, den där länken har jag inte fastnat i, (vet inte hur man lägger in en länk) men tack för tråden som
    rätade ut rätt många frågetecken i min egen dokumentation.

Alltså, skruven är tillverkad av Herrman Usbeck i Tyskland, patent no 397282, från 1909.
    So long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Vilka gubbar vi har...

Hallå,
    Pesnanen är ett kungadöme för vetgiriga. Tack Mochens gubbe och gubben BWH. Lyfter på hatten...
    so long...

Leave a comment:

• Kolmårdstrollet
    replied
    Har inte kollat hela tråden så jag vet inte om länken nedan finns med.

Leave a comment:

• bwh
    replied
    Sorry, så gär det när man svarar utan att ha läst tråden i sin helhet!

Leave a comment:

Working...
X