Hallå Lars,
Har träffat den här skruven även på tradera och frågat mig, vem fasen vågar göra ett porträtt av kungen? Ingen i Sverige, för skyddet av namn och bild är stenhårt, speciellt vad gäller levande kungar. (Har själv uppvaktat kungen för medverkan i boken Svenska Samlare, men det blev kalla handen). Över huvud är det sällsynt med porträttfigurer i vår nordiska skruvade värld, vanligare i USA.
Handtaget är väl någon hårdplast och figuren måttlig väl formad. (Färgen för tanken till Kecke.) Gissar därför på Asien. Inget större värde, men vem vet om 100 år?
Tack för ditt kungliga bidrag och so long....
Hallå Lars,
Den där spanska krattan har jag aldrig njutit av. Rolig. Känns 60-70-tal. Räcker den till för att klia ryggen? So long...
PS. Den där patenterade CVH-skruven har jag inte lyckats få isär. Den får stå med rostlösande spray över natten.
Tack Kim - nej inte ryggen, man får klia på andra ställen..........
Den här skruven är inte märkt, så om den kommer från slottets souvenirshop, republikanska klubben eller rojalistiska föreningen vet jag inte. Någon tillverkare vill i alla fall att vi skruvar på HKM eller en Château Bernadotte! (11 cm).
Tack till Kim, HgF och prylsnubben för en lektion i skruvar från Eskilstuna och i patentkunskap. Jag trodde att "patent" på min skruv nästan var ett skämt men det var ju den tidens "high-tech"!
En spansk souvenir i "oliv-art" får balansera.........
Dags för inventering av min minisamling knoppskuvar:
13 stycken totalt (plus en utlånad).
9 st C.V.H, varav 5 kolstål, 4 rostfritt. Av kolstålarna är 3 "Patent" och 2 utan. Alla 3 "Patent" har fina masurknoppar.
Av de 4 rostfria har alla stämpeln "Rostfritt" på såväl skruven som på skaftet. 3 är stämplade C.V.H i en oval på skruven, en är stämplad "Heljestrand" på skruven. På en av knopparna finns stämpel i bläck: "C.V. HELJESTRAND/ESKILSTUNA.
2 är stämplade C.W.D., en knopp och en bredknopp.
2 är märkta P.H. (Pontus Holmberg) Bägge märkta "Rostfri". Bägge knoppar som tunnor, en mindre, en större.
(En utlånad, troligen Heljestrand, har en stor brännstämpel på knoppen i form av "tre kronor", d v s dåvarande krigsmaktens ägarmärke).
Alla är av samma , sannolikt av C.V.H patenterade, skaft/skruv-konstruktion.
Hallå där....
Efter ca 600 inlägg och ca 70 000 visningar på den här tråden berättar du att har en skattgömma. Det är väldigt roligt för tråden har mest handlat figurativa och dekorativa skruvar. Vi ägnar ett kapitel åt Eskilstuna, som jag slarvigt kallat allmogeskruvar men var storsäljare världen över. Dessutom vackra, i sin geniala enkelhet.
Så fram med kameran, broder HgF, fler än jag är nog nyfikna... So long...
Dags för inventering av min minisamling knoppskuvar:
13 stycken totalt (plus en utlånad).
9 st C.V.H, varav 5 kolstål, 4 rostfritt. Av kolstålarna är 3 "Patent" och 2 utan. Alla 3 "Patent" har fina masurknoppar.
Av de 4 rostfria har alla stämpeln "Rostfritt" på såväl skruven som på skaftet. 3 är stämplade C.V.H i en oval på skruven, en är stämplad "Heljestrand" på skruven. På en av knopparna finns stämpel i bläck: "C.V. HELJESTRAND/ESKILSTUNA.
2 är stämplade C.W.D., en knopp och en bredknopp.
2 är märkta P.H. (Pontus Holmberg) Bägge märkta "Rostfri". Bägge knoppar som tunnor, en mindre, en större.
(En utlånad, troligen Heljestrand, har en stor brännstämpel på knoppen i form av "tre kronor", d v s dåvarande krigsmaktens ägarmärke).
Alla är av samma , sannolikt av C.V.H patenterade, skaft/skruv-konstruktion.
Hallå Snubben och tack. Gubben har sen barnsben gott glömme.
Var inne på CVH-spåret och det där med patentet som skulle avse just utbytbarheten.
Och så kommer Hgf med lokalkonkurrenten CWD. Blir lätt förvillad. Men på den tiden var ett patent skyddat
blott 14 år
CVH fick flera fina utmärkelser för patentskruven, bl a i Philadelphia 1876. Det du Lasse M.
Tror jag har korkskruven i gömmorna och ska testa om skruven är gängad...
So long...
Jag testade en av mina kolstålsknoppisar (C.W.D.), och det gick faktiskt att skruva av själva skruven från skaftet. Men jag måsta klämma fast skruven ordentligt i ett skruvstycke.
Hallå Lars,
Den här typen av fyrfingerdragare fanns nog i varje hem vid sekelskiftet. Patentet har nog med skruven, kratsen, att skaffa för CVH i Eskilstuna var världsledande vid den här tiden. Finessen med skruven var att den var utbytbar. Bra vid flitigt användande och det är nog den finessen patentet avser. Här några olika modeller, skruva och kolla, tror att din krats är utbytbar. So lon och tack för ditt bidrag..
Hallå, en tysk skruv, gissar jag. Ja, varje stad av betydelse hade en egen nyckelskruv med stadsvapnet i centrum. Ingenting märkvärdigt, utom stadsvapnet. Den här är gedigen i mässing och järn, kanske från 20-talet. Har letat efter stadsvapnet med någonting som påminner om en remmare, i alla fall dricksglas, i Rehndistiket, men utan framgång. Kanske är någon skickligare än jag på att googla på vinstäder. Då blir jag glad... so long.....
Hallå FredrikK,
Roligt att du gillar tråden, själv börjar jag tappa skruven. Tack för ditt bidrag. Ärlig måste man vara så jag konstaterar att
din korkskruv är en bra början och väldigt funktionell, men vanlig och inte så gammal. Själva idén med de mekaniska skruvarna går tillbaka till 1800-talet.
Vad ska man leta efter?
Själv söker jag figurativa skruvar i tenn eller mässing och dekorativa från tiden när förra seklet var ungt.
So long...
Leave a comment: