Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Lasse,
    Det har brallat på där på hallandskusten. Dags för en porterdragare. Ja, så kallas de här skruvarna. Ettan är av klassisk modell, ollonformad, och med trevlig infästning där man (tror jag) drivit in ett mässingsstift i rostfria skruven och bankat till.
    Tidigt 1900-tal, gissar jag.
    Tvåan är nog av senare datum, men väl så fin för hand och öga.
    Tack för bidrag, du är faktiskt skruven som får fart på PES....

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Rostfritt och teak

Här två svenska skruvar där man valt olika teknik för fäste av metall och trävirke.
    Heljestrand är inte så go´ i handen som den andra med hela 9 cm grepp.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Tack Kimmen, Orm-Bo. Kort för Orminge-Bosse.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ormboet...

Hallon Snubben,
    Danmark, sannolikt. Heuser nej, det tror jag inte, vreden därifrån hade oftast knackad yta. Däremot kan möjligen Just Andersen ligga bakom formgivningen. Mer art deco får man leta efter. I min förteckning kallade jag skruven Ormar i skön förening.. taskig bild, tagen bakom glas och ram...
    So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    En slingrig orm (eller svans) på denna i tenn och stål. Helt omärkt.
    Den lilla bården nedtill påminner om en tidigare visad (inlägg 167).
    Kan denna kanske också vara dansk och från Heuser Tenn?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Roland,
    Här bild på stämpeln. Stämmer den med din på herren? So long..
    Upptäckte att min herre (som sitter bakom glas och ram) också är märkt Runer (enligt en anteckning
    i dokumentationen).
    Same, same. /R

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Det kan vara
    John Runer, född 1861 död 1945 en svensk skulptör och officer
    Mvh/Bengt N

Stämmer med signaturen på denna byst
    https://www.bukowskismarket.com/sv/2...s-eftertradare
    Hallå Bengt,
    Tack, visst är det John Runer:

En känd Gälvesläkt. Invandrare så klart.
    Han är formgivaren, men frågan är vem som gjutit? Jag skulle gissa på Otto Meyers efterträdare i Stockholm (som bl a förevigat" Bältesspännarna") och förevigat några av Runers verk. Har skickat ett mejl med förfrågan. Å andra sidan är det ytterst ovanligt att formgivaren "skyltar" med sitt namn på korkskruvar. Så en teori kan vara att skulptören gjöt i egen regi.

Därav de förhållandevis höga priserna. På Bukowskis Market såldes nyligen en signerad "herre" för 1300:-, vitmetall (vad fasen det nu är?) enligt beskrivningen.
    So long...

Leave a comment:

• nobe
    replied
    Det kan vara
    John Runer, född 1861 död 1945 en svensk skulptör och officer
    Mvh/Bengt N

Stämmer med signaturen på denna byst
    Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
    Last edited by nobe; 2013-11-22, 13:24.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Roland,
    Här bild på stämpeln. Stämmer den med din på herren? So long..
    Upptäckte att min herre (som sitter bakom glas och ram) också är märkt Runer (enligt en anteckning
    i dokumentationen).
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2013-11-22, 11:41.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Runar, vem är det....

Hallå Roland,
    Tack för svar. Jo, kaka söker maka, min nyförvärvade dam är också märkt Runer 1928, något jag trodde var ägarens
    namn, men sannolikt inte. Visar bild när det ljusnar. So long...
    Last edited by Kim von Platen; 2013-11-22, 11:40.

Leave a comment:

• helix
    replied
    Hallå,
    Senaste förvärvet, en tung dam som för min tanke till Ulla Winbladh (Bellmans prisade hora). Vet inte vad som for i mig, betalar aldrig tresiffriga belopp för en korkskruv. Hon är sannolikt svenska, gjuten i mässing och legerad med silver. Tung till tusen. Bakstycket ägargraverat 1928. Skruven präglad CVH (inte så ovanligt).

Med damen i hand känner jag släktskapet till en annan skruv som jag visat tidigare, Bacchus. Vad tror ni, vad vet du?

So long....
    Damen har jag inte sett tidigare, men herren i mässing har jag en likadan fast i tenn. Den är märkt med "Runer 1928" på bakstycket, och CVH på skruven.

Fick själv hem en inte så billig korkskruv idag. En "Slöör" med snabbskruv. Återkommer med mer info när jag fotat den.

/Roland

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Blytung, för plånboken....

Hallå,
    Senaste förvärvet, en tung dam som för min tanke till Ulla Winbladh (Bellmans prisade hora). Vet inte vad som for i mig, betalar aldrig tresiffriga belopp för en korkskruv. Hon är sannolikt svenska, gjuten i mässing och legerad med silver. Tung till tusen. Bakstycket ägargraverat 1928. Skruven präglad CVH (inte så ovanligt).

Med damen i hand känner jag släktskapet till en annan skruv som jag visat tidigare, Bacchus. Vad tror ni, vad vet du?

So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    sett den förut....

Hallå,
    Är barnsligt förtjust i den här typen av dekorativa skruvar i tenn/järn trots att väldigt många är förfallande lika.
    Den här är en höjdare med akantusblad i ljuv förening. Svensk, annars är Danmark bäst med flest. Ålder, svårt att sia om.
    Skulle säga tidigt 1900-tal. Vad säger ni?
    So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Fnusfröken
    replied
    Hallon Fröken Höhö,
    Ja, det kan du väl göra för du är en tillgång på vårt forum. Hälsa kusarna från taxarna.
    So long...
    Uppdraget utfört,de hälsar tillbaka

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
    Höhöhö ska nog lägga till antikkonsult i mitt CV
    Hallon Fröken Höhö,
    Ja, det kan du väl göra för du är en tillgång på vårt forum. Hälsa kusarna från taxarna.
    So long...

Leave a comment:

Working...
X