Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Hallå Kimen
    För många år sedan var jag på en slags jätteloppis i Köpenhamn - där kom jag fram till två insikter. Dels att de speciella brödskärarna som påminner om giliotiner, är danska och brukas ganska vardagligt i hela Danmark. Dels att korkskruvar av den modell som du visar här ovan också kan vara danska. Var man än rotade i partier med bedagade husgeråd så kunde en dylik korkskruv titta fram. Jag köpte tre stycken olika, missade en magnifik, som var för dyr. Jag gissar danska baserat på tillgången. Men det kan ju ha varit en tillfällighet. Dessa är nu sålda tillsammans med en samling på ca ett 40-tal korkskruvar som jag hade fått ihop under 80- och 90-talen. Den "magnifika" som jag inte köpte hade en slags reklamtext i relief på bygeln.

En gång korkskruvar - alltid korkskruvar - en smitta för livet. Djupt inne i en av kökslådorna växer sakta en kryptosamling korkskruvar fram. Fynd i biståndsbutikerna är numer sällsynta, det är många som jagar och de roliga modellerna försvinner snabbt från husgerådslådorna. Jag nåller kollen lite grann på Tradera och där har det varit gott om roliga varianter senaste tiden.
    Hallå HgF,
    Visst kan de där "kattöronen" ha tillverkats i Danmark (som f.ö. mest förknippas med vackra arbeten i tenn och silver). Tror ändå på tillfälligheten.

Korkskruvar som reklambärare var väldigt vanliga, några har jag visat upp. Roligast är väl de skruvar som formgivits speciellt för beställaren, t ex inför ett jubileum t ex Casco med oförglömlig logga. Mindre lustiga är de där amerikanska som tillverkades av en tråd med platta för reklamtexten, Clougs patent blev ändå en världssuccé i miljon/miljardklassen.
    Hoppas kunna återkomma i ämnet.... so long... visa gärna exempel ur din minimalistiska samling...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Hallå Kimen
    För många år sedan var jag på en slags jätteloppis i Köpenhamn - där kom jag fram till två insikter. Dels att de speciella brödskärarna som påminner om giliotiner, är danska och brukas ganska vardagligt i hela Danmark. Dels att korkskruvar av den modell som du visar här ovan också kan vara danska. Var man än rotade i partier med bedagade husgeråd så kunde en dylik korkskruv titta fram. Jag köpte tre stycken olika, missade en magnifik, som var för dyr. Jag gissar danska baserat på tillgången. Men det kan ju ha varit en tillfällighet. Dessa är nu sålda tillsammans med en samling på ca ett 40-tal korkskruvar som jag hade fått ihop under 80- och 90-talen. Den "magnifika" som jag inte köpte hade en slags reklamtext i relief på bygeln.

En gång korkskruvar - alltid korkskruvar - en smitta för livet. Djupt inne i en av kökslådorna växer sakta en kryptosamling korkskruvar fram. Fynd i biståndsbutikerna är numer sällsynta, det är många som jagar och de roliga modellerna försvinner snabbt från husgerådslådorna. Jag nåller kollen lite grann på Tradera och där har det varit gott om roliga varianter senaste tiden.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Det var som katten....

Hallå,
    Att artbestämma skruvar är svårt, men det här är nog en fransk katt. Kallas nämligen "kattöron" och ursprunget lär vara franskt. Men med tanke på den ganska rika förekomsten på våra breddgrader torde arten ha fortplantat sig till England och möjligen också Sverige.
    Den här är senaste tillskottet (Nr 2), gjuten i mässing med spiralformad skruv i kolstål (som sällan användes i Sverige). Fint formad och just korsningen mellan blänkande guld och svart järn gillar jag. Sent 1800-tal, gissningsvis. Fyrfingerdragare.
    Bifogar några andra katter som kanske observerats tidigare.
    So long
    PS. Fler bidrag önskas... tänk om PES skulle bli landets/världens största kunskapskälla för samlare av korkskruvar.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• söffe
    replied
    Tack Kim! Håller med om bildkvalitet!
    Söffe

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Söffe,
    Sjögång, lite darriga bilder, men visst känner jag igen ankaret. Märkt M.H. UK PAT, eller hur? England. Har antecknat rostfritt stål men det kan lika väl vara förnicklat järn. Ålder? Den är ganska vanlig = tillverkning under ganska lång tid från tidigt 50-tal. Värde ca 25 pund, men jag betalade 40:-.
    Tack för ditt bidrag, nu kastar jag ankar ty timmen är sen... so long...

Leave a comment:

• söffe
    replied
    en ny en?

Har inte hittat den här skruven på tråden men kanske pga slarvig genomsökning. Ursprung och ålder kanske Kim kan ge mig svaret på. Material nysilver.
    söffeClick image for larger version

Name:	tradera 021.JPG
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	551573
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    En dansk jätte....

Hallå Hose & Co,
    Vad tycker ni om den här? Silverpläterad trefingerdragare från anrika familjen Cohr, enligt min forskarinsats yngste i kören Carl M Cohr 1928-1988, märkt ATLA och två torn FDG (som betyder Försølved Dansk Genstand). Stor och mäktig, men lätt som en fjäder.
    Nu tycker jag att formen talar för tiden före 1928, kan det vara pappan från Fredericia med samma namn (1893-1937) som är smeden?
    So long
    PS. Såg på dansk tråd om silver att vännen Hose besitter en del kunskaper i ämnet.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Shakespere...?

Hello,
    Den här kanaljen anlände från England, Staffordshire närmare bestämt. Mässing och rostigt järn.
    Märkt CBF,som står för Cosely, est 1931. Så mycket vet jag. Men vem är snubben? En ledtråd är
    årtalen 1564-1616. Jo, det är Shakesperes födelseår och dödsår. Men inte liknar han nationalskalden?
    Vad vet ni? So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av romarillo Visa inlägg
    Hej på er, hittade den här fulingen som jag tänkte att ni kunde berätta nått om.
    Ingen skönhet precis :-)
    Han verkar gjord i tenn, inga stämplar kan jag hitta på honom.
    Verkar ha lite ålder i alla fall.
    God fortsättning på er allihop.
    Hallå romarillo,
    Rolig bekantskap, har aldrig träffat gubben tidigare. Min första tanke var Kronblom, likheten. Nej, det enda jag vågar gissa är Skandinavien och Danmark ligger nära till hands, där gjorde man gärna de här bordsplacerade skruvarna (jfr "Fyllegubbarna).
    Han har definitivt respektabel ålder, skulle gissa ca 80 år. Hoppas någon annan kan mer... take good care och so long...

Leave a comment:

• romarillo
    replied
    En "Ful Gubbe"

Hej på er, hittade den här fulingen som jag tänkte att ni kunde berätta nått om.
    Ingen skönhet precis :-)
    Han verkar gjord i tenn, inga stämplar kan jag hitta på honom.
    Verkar ha lite ålder i alla fall.
    God fortsättning på er allihop.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ett utdöende släkte...?

Hallå,
    Kul att få bekräftelse, lyften på capen och önskar Gott Nytt År. I natt behövs inga skruvar, men ser fram mot många 2014.
    So long...

Leave a comment:

• helix
    replied
    Herman Bergman igen

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Det verkar som att rätt CAP är hittad, för yrket som smedsarbetare i grunden, är väl nyttigt för en blivande korkskruvstillverkare?

Efter lite hum och sjå, och via fotspåren efter dottern Anna Sofia och hustrun Augusta Josefina i gemensam grav, hittades fler upplysningar längre bakåt i tiden.

Året 1900:
    Persson, Carl Anton
    Smedsarbetare
    f. 1858 i Munka-Ljungby (Kristianstads län, Skåne)
    Gift man, far i familjen
    Majornas 6 Rote No 77
    Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
    Födelseort i källan: Munka-Ljungby Kristianstads län

Magnusdotter, Augusta Josefina
    f. 1853 i Dalstorp (Älvsborgs län, Västergötland)
    h.
    Gift kvinna, mor i familjen
    Majornas 6 Rote No 77
    Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
    Födelseort i källan: Dalstorp Älvsborgs län

Två barn fick de, Anna Sofia och Carl Einar. Dottern är noterad som ogift kvinna i förädrarnas grav, och sonen kan, i skrivande stund, inte hittas.

Då summerar vi:
    Carl Anton Persson (1858-1937), var smedsarbetare folbokföringsåren 1890 och 1900. Född i Munka-Ljungby och begravd 5/6 1937 i Göteborgs västra kyrkogård.

Nästa intressanta fråga att ta itu med, bör bli: Var arbetade han?
    Återkommer till Herman Bergman korkskruvarna och CAP. Talade igår med en annan korkskruvssamlare som hade köpt en av dessa HB-korkskruvar av en man vars morfar jobbade som sisselör hos Herman Bergman. Morfadern hade noterat i sin HB-katalog att det var Carl Anton Persson som hade designat. Därmed borde det vara bekräftat det som redan konstaterats.

Ha ett gott nytt år,
    Roland

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Nog är dom släkt....

Hallå.
    Jo, det påstås att Kronblom är släkt Karl-Alfred. I så fall skulle båda heta Bull i efternamn. Och gjutna i Zuckermans vagga.
    Men om Kronblom saknar stämpel skulle jag vara ganska kritisk om ursprunget. Dessutom saknar skruven likheten, i mitt tycke. Men osvuret är bäst. Så mitt stilla råd är: se upp för kopior och likartade alster... men kul att se... tack för ditt bidrag.
    So long

Leave a comment:

• helix
    replied
    Kronblom

Denna (för mig) nya korkskruv påminner om Karl-Alfred korkskruven där man lyfter av kroppen med korkskruv som är dold i benen. Det sas att detta föreställer seriefiguren Kronblom, kan detta stämma? I så fall kanske en tidig version av Kronblom, eller??
    /Roland

Click image for larger version

Name:	Kronblom2.jpg
Size:	42,9 KB
ID:	551379Click image for larger version

Name:	Kronblom1.jpg
Size:	68,6 KB
ID:	551380

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Två små klappar....

Hallå mellan dagarna,
    Jultomten fick ett järn i varje ben och två små paket. Jo, barnen vet att man är snurrig.
    Frankrike, förstås, men ingen märkning. (Hade en tidigare # 126, men är kul med variation).
    Samlar också på s.k. franska bestick, så jag får säga; dubbel glädje är delad glädje.
    Ser fram mot fler skruvar på tråden efter nyår. So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X