Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• prylsnubben
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Är barnsligt förtjust i den här typen av design på bruksföremål, även om skruven kanske var tänkt som presentartikel.
    Tenn och järn med legering. Omärkt. Luktar Sverige, åtminstone Skandinavien.
    Men vad kallar man den här typen design?
    So long...
    Omärkbar, kanske blyg design..................

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Jugend eller art deco?

Hallå,
    Är barnsligt förtjust i den här typen av design på bruksföremål, även om skruven kanske var tänkt som presentartikel.
    Tenn och järn med legering. Omärkt. Luktar Sverige, åtminstone Skandinavien.
    Men vad kallar man den här typen design?
    So long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av solander Visa inlägg
    Vet inte om det kommenterats tidigare då jag inte gått igenom trådens alla 77 sidor. Den dyraste korkskruven såldes i mars 2003 av Christie’s för $28,425, enligt den här artikeln:

Enligt en sajt med historiska valutakurser skulle det då ha motsvarat 240-250 tusen SEK, beroende på vilken dag i mars det var.
    Hallå solander,
    Ja, skvaller antikhandlare emellan tar man gärna del av och roligt att du kan bekräfta att uppgiften ligger inom rimligt intervall.
    Letade efter bild på dyrgrepen.... men so kom någonting annat emellan...
    Tack och so long..

Leave a comment:

• solander
    replied
    "most valuable corkscrew"

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Intro. Http://web.me.com/kimvonplaten3
    ......
    Den mest dyrbara skruven lär ha kostat 270.000:- enligt en antikhandlare jag träffade igår. USA, naturligtvis. Jag är tveksam, men han hade informationen från en bok som jag skall få låna.
    ............
    Vet inte om det kommenterats tidigare då jag inte gått igenom trådens alla 77 sidor. Den dyraste korkskruven såldes i mars 2003 av Christie’s för $28,425, enligt den här artikeln:

Enligt en sajt med historiska valutakurser skulle det då ha motsvarat 240-250 tusen SEK, beroende på vilken dag i mars det var.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå,
    Priserna på bra korkskruvar skjuter i höjden (grattis till Wasse), den här är väl ingen höjdare men pryder si plats i samlingen.
    Dansk trefingerdragare, tung som bly, silverpatinerad och gjord av Gero. Märkt Gerotin. Tidigt 1900-tal.
    Korka upp. Tråden vill ha fler bidrag... so long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Eskilstuna Special...

Hallå.
    Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
    i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
    Hör av er,
    So long...
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2015-04-26, 21:42.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Blir glad...

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Fin skruvsamling du har Kimmen, och fint riggade är de. Hur påvra är inte mina 14 E-tuna knoppar och tio bygelskruvar i detta sällskap?
    Hallå HgF,
    Tack för beröm, delad glädje är dubbel glädje. Några av dina har du väl visat upp, knoppar och byglar, ska göra en djupdykning i byrålådan och se vad jag har. Återkommer.
    So long
    Kim

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Fin skruvsamling du har Kimmen, och fint riggade är de. Hur påvra är inte mina 14 E-tuna knoppar och tio bygelskruvar i detta sällskap?

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Äkta vara

Halloj Kimmen, nä Du slipper slänga in en bild. Kul att Du tror på nysilver och
    äkta handtag från GAB. Jag tror också det, främst beroende på en fantastiskt
    fin kvalité rakt igenom. Lägger in en bättre bild bredvid Din "gube", dessutom
    CVH stämpeln plus ROSTFRITT do. Tjingeling..........
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Morning...

Hallå Nacka,
    Slänga in? Lättare sagt än gjort...många av mina sitter bakom glas och ram...bl a Bacchus. Bifogar en dokumentationsbild som dock inte visar CVH-stämpeln (den vanliga med VERSALER i en elips). Skruven är också stämplad ROSTFRITT STÅL.

Så här ligger det till, oftast tillverkades handtagen av ett gjuteri, ibland för en distributörs räkning. Handtagen är sällan märkta/stämplade. Skruvarna tillverkades ofta i Eskilstuna, var ibland stämplade, och såldes till gjuteriet/distributören.
    I det här fallet är handtaget gjort av GAB (och möjligen formgivet av Jakob Ängman) och skruven av CVH.

Vill tro att din gud är original då man vet att GAB gjorde handtag i nysilver och tveksamt att CVH skulle sälja skruvar till
    kopiatorer.
    So long..
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Kopiöst

Men har kopiorna verkligen CVH-skruvar undrar vän av ordning.....
    PS Släng gärna in en Bacchus med GAB-stämpel, så får jag se .
    Last edited by prylsnubben; 2015-04-24, 23:17.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Goderafton Snubben,

Hallå och skål,
    Din kära Bacchus är väldigt vanlig och har sannolikt tillverkats under lång tid, i flera olika material.
    Tenn och koppar, naturligtvis, tror dom är äldst, mest genuina iallafall. Men GAB tillverkade även skruven
    i nysliver, så än finns det hopp. Nog lär de förekomma kopior av senare datum, men knappast märkta GAB.

Skänk Bucchus lite patina, handsvett rekommenderas. Gör som guden, kläm på druvan...
    So long
    Kim

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Bacchus blanc

GOKVÄLL KIMMEN.

Skruven CVH och "ROSTFRITT".
    Nu undrar jag, Du har sagt tidigare att det är GAB som står för
    själva Bacchus. Denna verkar vara av rostfritt svenskt stål allt
    igenom. Tung som attan och hård som flinta. Känner Du till om
    Bacchus tillverkats i olka material och när gjorde man honom
    i det ena eller andra. Min korkskruv känns väldigt ny och han
    kostade 15kr, visst var det en bra investering. Ja, jag menar
    avseende vinet som ska korkas upp meddelst herrn så klart.
    Tyvärr är Bacchus så "strålande blank" att han är svår att få
    till på bild.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2015-04-24, 19:42.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Den blomstertid nu kommer...

Hallå,
    Jo, nog är man lite korkad. Den här hör hemma här, bara för dokumentationens skull. Trevlig i all
    sin enkelhet. Tenn/järn med legering. Nyrockoko, känns det som. Gissar på Danmark. Invändningar,
    tack gärna...so long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Rättelse...

Hallå, borde gå på ornitologisk kurs i Karlskrona. Svanen har inte dubbla vingpar utan är "Flying Ducks" vilket är uppenbart när man vänder på skruven. Fann den på en sida i England som bekräftar att den är gjord i Skandinavien.
    Sorry och so long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X