Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hef
    replied
    Skepp ohoj

Tack för svar Kim. Och japp- jag håller med dig att formgivningen på hela korkskruven andas sekelskifte hela vägen- snarare än 30-tal som det var beskrivet i boken. Jag hoppas att vansinnet för egen del slutar just här.
    Jag är road av nordisk industrihistoria och ville sonika ha en vacker tillika funktionell skruv. I mitt tycke så är den bland de vackraste i hela tråden!
    Själv samlar jag på en del annat bland annat äldre rakdon och svenska stormlyktor och jag håller med dig, efter några år så känner man sig rätt belåten med samlingen som sådan och följer slentriant en del auktioner av gammal vana.
    Tack för alla MYCKET trevligt skrivna inlägg! Mycket uppskattat. Har läst de flesta inläggen i tråden.

Keep on´keepin on!
    Henrik

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Henrik,
    Jo, det var med sjöjungfrur vansinnet började. Samlade på dessa väsen, svåråtkomliga och spännande. Så tog det skruv.

Välkommen till Pesaniens outgrundliga rike där det första ofta leder till det tredje. Följde buden på Tradera och tycker nog att det var ett rimligt pris. Köper nästan aldrig nu för tiden, har faktiskt de flesta, modell äldre, som bjuds ut.

Har dessvärre inte så mycket att tillföra, formgivaren är okänd. Skulle gissa att skruven formades vid sekelskiftet.
    Att kratsen/skruven kommer från Eskilstuna förvånar inte. Gjuterierna tillverkade sällan skruvarna, man köpte till bästa pris med ibland bra kvalitet.

Kul att du gillade tråden och välkommen med fler bidrag, även repriser, för jag uppdaterar min dokumentation så långt det går.

So long
    Kim

Leave a comment:

• Hef
    replied
    Hej!

Men vilken trevlig tråd! Fick precis hem en vacker pjäs som Kim tog upp på trådens första sida (en dyr rackare på Tradera men jag kunde inte hejda mig). Det som skiljer sig från din Kim är att skruven är stämplad CVH. Enligt korkskruvboken är den som sagt tillverkad i Danmark på 30-talet. Jag antar att själva kratsen är från samma tid. Alltid kul med Heljestrand!
    /Henrik
    Click image for larger version

Name:	IMG_6042.jpg
Views:	1
Size:	83,8 KB
ID:	566306Click image for larger version

Name:	IMG_6043.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	566307

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    opia eller original...

Den är är en present från VARBERG, inte i bästa skick och målad två omgångar. Inte tenn utan lättmetall. Skruven ser ny ut.
    Modellen är ganska tidigt 1900-tal. Ja, vad tror ni?
    So öong..
    PS. Ska ge skruven ett amonickbad och polera lte så blir den som ny.. finns inte i min lilla samling.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Sorry Tina....

Hallå,
    Missade din roliga korkskruv, men vad gör det, kan ingenting om den. En kommentar, man bör ha starka nypor. Träna
    en gång om dagen...
    So long
    Kim

Leave a comment:

• TinaSand
    replied
    Så många korkskruvar har jag inte i min ägo, främst beroende på att jag inte har bruk för dem.
    Emellertid kom en med hem i en låda från söndagens auktion och därmed kan jag bidra med ett par bilder till tråden.
    Skruven tycker jag liknar knoppen på en golfklubba, är i läder och oanvänd. Själva handtaget är 9 x 7 cm och 4 cm brett/tjockt på ovansidan.
    Det är ett "hålrum" inuti så kanske tingesten även kan tjäna som kork på öppnad flaska?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Vad bra med en svart, en vit har vi redan på inlägg 61.
    No racism on PES.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Guzzini finns säkert på tråden men kanske inte den här modellen som ingår i ett kit tillsammans med en nötknäppare och en kapsylöppnare - Domino. Forme del nostro tempo och design D. Tanfoglio by Tema Progetti.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2017-04-11, 20:45.

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Bra skär.....

Som Du vet Kimmen så är jag och Heljestrand lika intresserade av skruven,
    vi vill ju kunna komma åt innehållet i pavan. Så, jag tycker alltså att skruven
    är för BRA för att bara vara turistsouvenir, den ser ut att fungera som
    korköppnare till skillnad från de flesta turistkorkskruvar.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Lars,
    Den där tysken känner jag igen. Finns i en låda någonstans. Nyckelskruvar är oftast från Tyskland, patinerad mässing, och tillverkas kanske fortfarande. De flesta har samma form, det är vapenskölden som skiljer A från B. Turistminnen, alltså.
    Tack... fasen jag glömde vinprovningen...
    So long
    Kim

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Korkskruv som nyckel finns det flera exempel på och Calmare Nyckel är väl kanske mest känd här i Sverige http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page27
    Här är ett annat exemplar som kanske visats tidigare. Druvklase och en otydlig vapensköld men inget ursprung.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Har just hittat den här tråden om korkskruvar. Samlar själv på skandinaviska korkskruvar och fickknivar med korkskruv. Kan bidra med en bild med dom nio modellerna som finns i en priskurant från Herman Bergmans Konstgjuteri från 1930. Samt en bild med en korkskruv som också är märkt med H. Bergman Fud.

[ATTACH]124558[/ATTACH][ATTACH]124559[/ATTACH]
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Undrar om inte 5-an är samma "gube" som på min knivlägg från Herman Bergman ?
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Samma konstnär, likartat formspråk? Men olika bilder. Skruven föreställer en gubbe i arbete med att korka upp en flarra. Gissar på CAP.
    So long...
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallon,
    Vilken observationsförmåga. Bravo. Nu har jag tilldelat dig uppdraget som spårare.... för det vore kul att veta vem står bakom och är pappa till nykomlingen. Och vem kan pappan vara?
    So long
    Kim
    Ja Du Kimmen, visst är det härligt med ett gott glömme ibland, nu gäller det att hitta vem som suttit modell också, ha ha.......,
    en ledtråd är ju att han tycks ha en tvillingbror som han inte drar jämt med, eller så drar dom jämt, jämt. Jämtlänningar kanske ?

Förresten, hade Yngve Gamlin någon tvillingbror, i så fall skulle det kunna vara han.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2017-02-03, 15:32.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Knivskarpt...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Kolla inlägg 31 här så har Du samma "gubar".
    http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=knivl%E4gg
    Hallon,
    Vilken observationsförmåga. Bravo. Nu har jag tilldelat dig uppdraget som spårare.... för det vore kul att veta vem står bakom och är pappa till nykomlingen. Och vem kan pappan vara?
    So long
    Kim

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av anna110 Visa inlägg
    Den här skönheten hittade jag på en secondhand för 60 spänn! Herman Bergmans gjuteri 20/30-tal!
    Fick en skaplig penning för den [ATTACH]161072[/ATTACH]
    Hallå Anna,
    Jo, jag känner igen den där, det var duktig dragkamp på Tradera. Tappade greppet i slutminuten, men vad gör det om 1000 år. Nu är kämpen här på PES, det får räcka.

Undrar vad den lilla skulpturen föreställer eller är det en fantasifigur? Vem är konstnären/formgivaren? Vi sätter Spårsnubben på jakt..
    Tack för ditt bidrag...
    So long
    Kim

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Kolla inlägg 31 här så har Du samma "gubar".

Leave a comment:

Working...
X