Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Lasse,
    Nja, nej det kan jag nog inte reda ut. Skruven ingår i min blygsamma samling och har nog visats tidigare, märkt också den SVENSK TENN.
    En hypotes kan vara att F:a Svenskt Tenn var ett registrerat varumärke medan andra tillverkare/beställare ville ange
    ursprung och material utan intrång i varumärket, bara försöka snyta lite. Tror HgF kan mer.. Tack för ditt bidra
    So long...
    PS. Nästan alla skruvar i tenn kommer från Danmark eller Sverige (några från Norge). Ingen är märkt DANSK TENN.

Leave a comment:

• Olle M.
    replied
    Ursprungligen postat av Victoria Visa inlägg
    Hej och hå!
    Har en (oputsad) korkskruv enligt ovan beskrivna bild nr 1 men - med den skillnaden att det står SVENSK TENN. Således finns alltså inte bokstaven "T" med i ordet "SVENSK".
    Undrar därför om detta då syftar på materialet och inte på företaget?

Därutöver är själva skruven angripet av lite rost - borde betyda att den är gjord av kolstål?

Med vänlig hälsning
    Victoria
    Här är en liknande skruv med samma text och årtal som din om jag ser rätt, E8 = 1931. "SVENSK TENN" är felstavat. Medvetet eller omedvetet? Svenskt tenn heter det. Det ser ut att vara samma tillverkare av båda skruvarna. Fast detta vet nog Kim bäst.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Spännade....

Ursprungligen postat av ollin35566 Visa inlägg
    Hej!
    John Runer gjorde mycket riktigt ett antal statyer och dessutom ett par gravvårdar, en i Botkyrka och en i Gävle. Han har även graverat ett antal medaljer och minnesmynt åt Sporrong. Däremot hade jag ingen aning om att han hade gjort figurerna på era korkskruvar!
    Jag bor i Uttran i det hus han byggde tillsammans med sin fru och över tiden har vi lyckats samla på oss en del medaljer, statyer och aktiebrev med hans signatur. Vi håller alltid utkik efter mer kuriosa relaterat till honom och skulle ni få syn på någon mer korkskruv vore jag mycket glad om ni hojtade till!

Mvh; Olle Lindgren
    Hallå Olle,
    Varmt välkommen. Spännande med din berättelse om John Runar, vill gärna veta lite mer. Här i Pesanien samlar vi på
    kunskaper och kanske var det förklaringen till att du hittade hit.
    Om Runars korkskruvar vet jag inte så mycket mer än att dom är präktigt märkta (ovanligt), tunga och gedigna med mytologiska motiv. Gillar Runar. So lomg...
    PS. Kul med kopplingen till Sporrong som var min första uppdragsgivare som ung reklamman i början av 60-talet.

Leave a comment:

• ollin35566
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Bengt,
    Tack, visst är det John Runer:

En känd Gälvesläkt. Invandrare så klart.
    Han är formgivaren, men frågan är vem som gjutit? Jag skulle gissa på Otto Meyers efterträdare i Stockholm (som bl a förevigat" Bältesspännarna") och förevigat några av Runers verk. Har skickat ett mejl med förfrågan. Å andra sidan är det ytterst ovanligt att formgivaren "skyltar" med sitt namn på korkskruvar. Så en teori kan vara att skulptören gjöt i egen regi.

Därav de förhållandevis höga priserna. På Bukowskis Market såldes nyligen en signerad "herre" för 1300:-, vitmetall (vad fasen det nu är?) enligt beskrivningen.
    So long...
    Hej!
    John Runer gjorde mycket riktigt ett antal statyer och dessutom ett par gravvårdar, en i Botkyrka och en i Gävle. Han har även graverat ett antal medaljer och minnesmynt åt Sporrong. Däremot hade jag ingen aning om att han hade gjort figurerna på era korkskruvar!
    Jag bor i Uttran i det hus han byggde tillsammans med sin fru och över tiden har vi lyckats samla på oss en del medaljer, statyer och aktiebrev med hans signatur. Vi håller alltid utkik efter mer kuriosa relaterat till honom och skulle ni få syn på någon mer korkskruv vore jag mycket glad om ni hojtade till!

Mvh; Olle Lindgren

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Grundregeln när det gäller F:a Svenskt tenn är alltid änglamärket. Märkningen som skymtar bredvid texten kan vara årtalsmärkning för tenn (bokstav + siffra). Stållegeringen i själva skruven är sannolikt "sk rostfritt" kromstål. (detta stål är egentligen endast rostresistent).

Kromstålet kan man härda och fixa lite med, men det kan fånga upp korrosionsangrepp. Egentligt rostfritt stål (t ex krom, nickelstål) är ganska mjukt och duger inte att härda.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Victoria,

Fasen vet. Den här skruven se ut att vara stavat både med och utan "T". Så mycket lär vara klart att F:a Svenskt Tenn skulle vara noga med märkningen. Tror därför att skruven ursprungligen är gjord i tenn för firman under tidigt 30-tal och lite senare återuppstånden i oputsad version och utan "T".
    Men säg mig, vad berättar den fyrkantiga stämpeln?
    Kolstål är det inte. Vanligt järn med legering, sannolikt nickel...
    Tack för ditt intresse och so long...
    Last edited by Kim von Platen; 2014-11-10, 19:10.

Leave a comment:

• Victoria
    replied
    Svenskt Tenn/Svensk Tenn

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Några skruvar till:
    1. Svenskt Tenn. 1932.
    2. Lax. GEJ. Just Andersen, tenn, ca 1930.
    3. Örn. Skandinavien, tenn, ca 1920.
    4. Puma. CV heljestrand. Förnicklat järn. Ca 1920.
    Hej och hå!
    Har en (oputsad) korkskruv enligt ovan beskrivna bild nr 1 men - med den skillnaden att det står SVENSK TENN. Således finns alltså inte bokstaven "T" med i ordet "SVENSK".
    Undrar därför om detta då syftar på materialet och inte på företaget?

Därutöver är själva skruven angripet av lite rost - borde betyda att den är gjord av kolstål?

Med vänlig hälsning
    Victoria
    Bifogade filer
    Last edited by Victoria; 2014-11-10, 14:08.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallon Snubben,
    Tack för tipset. Det hjälpte lite att putsa.... so long...

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Nja, ja tror farbror kanske skulle investera i ett bra förstoringsglas...........
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Snubben och tack. S...O saknas men identiteten är odiskutabel. Så bara in eller ut, så skrev
    Milles till sin syster Ruth att han hade skissen färdig för en fontän till Cranbrookssamhället, han fortsätter: “…där gör jag Jonas som hastig och lustig kommer ur valfisken och Booth skrattar och är så överlycklig med den. Den är ståtlig, vacker och urkokisk.”
    So long...

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Grattis Kimmen, Du kan stryka "sannolikt" Schreuder & Olsson. Tycker mig se ett S
    och ett O på sidorna av St Eriks krona. Svårt för den lilla valen att svälja Jona dock.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Jona och valfisken...

Hallå,
    Idag anlände han Jona ur valfiskens buk. För nog är det väl Jona? Kanske inspirerad av Milles välkända skulptur/fontän som avtäcktes i USA 1937? Ovanligt fint arbete, sannolikt av Schreuder & Olsson, som ofta stämplade med med St Eriks vapen och årtal (1937). Tenn och rostfritt. En snarlikt formad haj finns med i korkskruvarnas egen bibel men författarna har inte lyckats identifiera formgivaren.
    Alla storfräsare var med och bjöd på Tradera men jag tyckte Jona ska bo nära havet, kosta vad det kosta vill.
    Hoppas någon kan bekräfta/dementera och eller komplettera min information.... so long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Korkdragare

Här har HgF beskrivit hur denna korkdragare fungerar. Tack så mycket! http://precisensan.com/antikforum/sh...635-Kvick-krok
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    På inlägg nr 706 visade jag en korkskruv med fjäder och som inte var komplett. Nu har jag hittat en som har alla delar. Det är ringen som låser de båda delarna som kan fällas ut.
    Jag passar också på att visa en rostfri med Broströms logga.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Med skruven på rätt ställe...

Hallå,
    Får jag presentera Legs Pull, en modern design i klassiska Lady Legs anda. Engelsk, naturligtvis. Järn med lustig dekor
    i emalj. Det här är golfaren i en serie om kanske tio olika, tennis, fotboll, rugby... Tuffa förpackningar, gissar på 70-talet.
    So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X