Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lars F
    replied
    Ohoj Kimmen!

Längesedan jag var inne på tråden.

Vill visa ett par "skruvar" som jag vill att du ska "lista ut vad de är avsedda för?
    Jag vet och kanske du eller någon annan också vet?
    De är museiföremål och finns tillsammans med flera lika dana i lite olika utförande.

Ha det!
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Har du sett den förut?

Hallon,
    En av västvärldens mest kända skulpturer, Manneken Pis i Bryssel, är ett vanligt motiv på korkskruvar men då är det själva skruven pojken håller i handen. Den här är nästan en exakt kopia av skulpturen och jag vågar nog ta gift på att den är gjuten i England. Mässing. Tillhör kategorin souvenirer, ingenting märkvärdigt, men har nog 100 år på nacken... So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Dansk, men av vem?

Hallå,
    I boken om skandinaviska korkskruvar kan man läsa att danskarna var mästare på silverpläterade skruvar runt förra årsskiftet.
    Den här är trevlig, tung som bly med sparsmakad jugendform. Stämplad med vad då?
    Två stämplar. Den översta lan med mycket fantasi tolkas som en riddare till häst eller en sked i arbete. Den undre möjligen två torn som i Danmark vid den här tiden var en symbol för försilvrade föremål.

Vad vet ni? Tacksam som alltid för synpunkter och ledtrådar... so long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    På köpet....

Hallå, Den här T-formade skruven kom med i ett paket. Inte mitt samlarområde, men den känns fin i handen. Allmoge, kanske hemmasmidd med fyrkantigt fäste och svarvat handtag. Sent 1800-tal? Om någon vill ha den är det bara att höra av sig.
    So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    I den händelse man saknar en sabel när det är dags att sabrera så kanske denna får duga från Laurent-Perrier!
    Hallå, tack för ditt bidrag. Vi har skådat liknande här på tråden, kallas barkorkskruvar eller kyparknivar. Ett redskap för proffs.
    Konstruktion från mitten av 1800-talet. Blev populär reklambärare inte minst i USA. Den här varianten med öppnare för champis har jag aldrig sett eller provat. So long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Till ett mousserande vin möjligen. Annars är ju snabeln det vanligaste redskapet när man
    ska få upp orken.
    Hallå, Dagens skratt, tack. Tänk vad kul med ordblinda snubbar.... so long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå alla vänner,
    Jo, jag ska berätta historien om skönheten. Vännen P:son i Trelleborg är omtänksam och har vid flera tillfällen tipsat mig om spännande skruvar han spanat in på aktionshuset i Helsingborg, nu kom han med tipset om den här donnan. Jag gillade henne, P:son hjälpte till bjuda hem henne och fixa transporten till Lasse M som ju samlar på nötknäppare. Fint teamwork, och ett väldigt bra exempel på nyttan och glädjen av vänner i vårt forum. Tack P:son för hjälpen.

Nu Lasse måste vi artbestämma donnan. Ursprung, material, ålder, ev märkning, funktionsduglighet. Vågar inte gissa.
    So long....

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Till ett mousserande vin möjligen. Annars är ju snabeln det vanligaste redskapet när man
    ska få upp orken.

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Till ett mousserande vin möjligen.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    I den händelse man saknar en sabel när det är dags att sabrera så kanske denna får duga från Laurent-Perrier!
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Den gode vännen Kim har sänt mig den här kombinationen: nötknäppare och korkskruv.
    Jag tror den är effektivare som knäppare än skruv. Men det är ju ändå deep throat....
    Tack Kim!
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Det var som katten...

Hallå,
    Har aldrig lärt mig att älska katter, det är nog ömsesidigt, men den här gillar jag, om än inte en mästerkatt. Kelsjuk och fin i formen som väl kan kallas art deco? Greppvänlig, tung till tusen med röda glasklara ögon och päls av nickel. Bra sliten.

Svensk? Vad tror ni?

So long....

PS. Tänkte gallra lite i lådan med korkskruvar. Vill du vara med i gratisutdelningen gäller det att ha ögonen öppna....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Roland,
    Det var intressant, säljarna på hemmaplan brukar veta rätt mycket. Tack för ditt svar, numera är det sällsynt med respons på en fråga. Funderar på att ta "time out" men vi kan väl fortsätta dialogen via mail eller PS.
    Men visst är roligt att vårt gemensamma intresse lockat till mer än 46.000 besök. So long....
    Kim

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå, får jag bjuda på en borre?
    Nej, den här skruven har jag inte sett förut. Trodde först att det var en brandman med spruta, men kanske en gruvarbetare med borrmaskin? Mässing, tänkte ja, icke sa Nicke, gjutjärn med legering (av slitaget under fötterna att döma). Formspråket viskar 20-tal och då hamnar vi väl i England, Tyskland eller Sverige. Synpunkter?
    So long....
    Jag hittade en sådan på en loppis i Frankrike och då sa man att den var fransk och att det var en brandman. Rätt eller fel? /Roland

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Vi tar väl en till....

Hallå igen,
    Tillsammans med borren anlände en annan skruv (bonus) och oj vad fin. Den får mig att tänka på hantverk med betoningen på första stavelsen. Horn i vredet och silverbeslag (bara ett) som avslutningar. Och själva skruven i handsmitt järn.
    Tillhör inte mitt samlarområde ännu, någon som har någonting att berätta? So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X