Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Katterna är inte tyska utan verkar ha varit tillverkade i det av de allierade ockuperade Japan under perioden 1945–1952. Här en stämplad ISCO i romb. Made in occupied Japan

Av en händelse råkade jag skriva Shafford istället för Stafford och då dök dessa svarta katter upp på skärmen. http://www.allcatsarelegends.com/theblackcats.htm
    Åh, katten på boken! Vi hade en sån katt fast det var en ljusstake bredvid katten istället för en vas. jag tyckte jättemycket om den men när pappa flyttade för några år sen, så slängde han en massa saker så jag misstänker tyvärr att den är borta. Tack så mycket för informationen.

för att bidra till kattklubben så kommer här en träkatt och en porslinskatt med två okattiga vänner:

Last edited by eawb; 2010-11-24, 10:26.
    Eva B

Comment

• eawb kattakademins 41:a kisse

Ursprungligen postat av eawb Visa inlägg
      Åh, katten på boken! Vi hade en sån katt fast det var en ljusstake bredvid katten istället för en vas. jag tyckte jättemycket om den men när pappa flyttade för några år sen, så slängde han en massa saker så jag misstänker tyvärr att den är borta. Tack så mycket för informationen.

för att bidra till kattklubben så kommer här en träkatt och en porslinskatt med två okattiga vänner:

Välkommen till kattakademins exklusiva skara, eawb! När jag ser din första katt, får jag skolslöjdstankar. Att katten är ett populärt djur i konsthantverkssammanhang vidimeras av trådens 12 433 visningar.

Sedan den 28 april 2009, då tråden påbörjades, har vi tillsammans visat åtskilliga katter vilket lett fram katteriet: 1) polsson, 2) eje5666, 3) TinaSand, 4) surmasen, 5) Kolmårdstrollet, 6) luchur, 7) Agda, 8) Lars M, 9) Lea, 10) Gaspadin, 11) guygil, 12) Lars F, 13) Kecke, 14) Maria, 15) Brodertuck, 16) söffe, 17) umeubbe, 18) curious, 19) Im not batman, 20) Gustav 53, 21) Gideon, 22) Andres, 23) Bengt H, 24) EB, 25) SylwiaK, 26) Gitte, 27) Eaglewomen, 28) Cjf, 29) samlartrollet, 30) BerNils, 31) Skogsmänniskan, 32) prylsnubben, 33) Ulferic, 34) The Ocarinas 35) Staffordshire 36) Christoffer85 37) brattensby 38) Alegni 39) Kaptenen 40) Banjo 41) eawb
      Last edited by Polsson; 2010-11-24, 17:14.
      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Välkommen till kattakademins exklusiva skara, eawb! När jag ser din första katt, får jag skolslöjdstankar. Att katten är ett populärt djur i konsthantverkssammanhang vidimeras av trådens 12 433 visningar.
        Tack.
        Träkatten fanns i min mormors mors hus så kanske är det min mormor eller nån av hennes syskon som gjort den.
        Porslinskatten har ingen märkning så jag har ingen aning var den kommer ifrån.
        Jag har fler katter men de finns inte i datorn och min kamera fungerar inte just nu. Mina levande katter har jag bilder på så jag får leta fram nån bild på dem senare.
        Eva B

Comment

• När jag var upp på vinden och skulle hämta ner elljusstakarna fick jag syn på ett hörn som stack fram av denna trevliga gamla skolplansch, som jag tog med mig ner tillfälligt och fotograferade.

Den köpte jag för decennier sedan när den gamla landsbygdsskola jag själv gått en gång sålde ut div gammalt i samband med en omfattande renovering. Planschen är brutto ca 90 x 70 cm och jag kan inte upptäcka någon som helst signatur eller uppgift om förlag, tryckår e.dyl.. Vem, var och när, tror ni?
          Bifogade filer

Comment

• Vilken jättesöt plansch! Nu bär du väl inte upp den igen, utan den/dom får vara med och fira jul, hoppas jag!

Comment

• Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
              När jag var upp på vinden och skulle hämta ner elljusstakarna fick jag syn på ett hörn som stack fram av denna trevliga gamla skolplansch, som jag tog med mig ner tillfälligt och fotograferade.

Den köpte jag för decennier sedan när den gamla landsbygdsskola jag själv gått en gång sålde ut div gammalt i samband med en omfattande renovering. Planschen är brutto ca 90 x 70 cm och jag kan inte upptäcka någon som helst signatur eller uppgift om förlag, tryckår e.dyl.. Vem, var och när, tror ni?
              Hej!

Vem minns inte dessa härliga skolplanscher?
              I min gamla skola i början på 50-talet fanns ett helt rum fyllt med planscher och kartor.
              Ibland fick man förtroendet att gå och hämta ett par planscher. Då passade man på att titta igenom vad som hängde där.
              Fantastiskt spännande.

Jag vet att det fanns flera konstnärer som hade målat dem.
              Dock minns jag inte namnen på dem.

Däremot kan jag tipsa om en bok om just skolplanscher, som heter "Djur och natur på Skolplanscher". av Jens Wahlstedt.
              Den finns säkert på nätet att köpa eller att låna på biblioteket.

Ha det!
              /Lars
              Bifogade filer
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Min nyfunna favorit gipskatten "grisen". Visst är han oemotståndlig men lite tom i magen, därför ser han lite ledsen ut, men jag ska mata honom med ett par stora feta 5-kronor så att han blir mätt och nöjd igen.
                Fy på sig Amy att råna "grisen" på hela innehållet.
                Bifogade filer

Comment

När jag var upp på vinden och skulle hämta ner elljusstakarna fick jag syn på ett hörn som stack fram av denna trevliga gamla skolplansch, som jag tog med mig ner tillfälligt och fotograferade.

Vet ingenting om din plansch, Curious, men att konstnären lyckats att framställa en mycket ovanligt tecknad europeisk korthårskatt (bondkatt), det tycker jag.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Min nyfunna favorit gipskatten "grisen". Visst är han oemotståndlig men lite tom i magen, därför ser han lite ledsen ut, men jag ska mata honom med ett par stora feta 5-kronor så att han blir mätt och nöjd igen.
                  Fy på sig Amy att råna "grisen" på hela innehållet.
                  Det är väl för fan inte konstigt att han ser ledsen ut när han blir kallad "grisen" av sin husse. Sådana hussar "snubbar" borde ha pryl (prygel på skånska).
                  Last edited by Polsson; 2010-11-29, 21:07.
                  p-son

Comment

Det är väl för fan inte konstigt att han ser ledsen ut när han blir kallad "grisen" av sin husse. Sådana hussar "snubbar" borde ha pryl (prygel på skånska).
                    Nu är det ju så bra ordnat att "grisen" vet att husse bara ÄLSKAR grisar mer än det mesta. Som f.ö "storpotäten" (där satt den) borde känna till.
                    Får jag kanske påminna "knölen" om Gottfrid Karlssons & Larses spargris på annan tråd. Dessutom ÄLSKAR jag även kissekatter mer än det mesta så "grisen" är således DUBBELT ÄLSKAD, så det så.
                    Mvh Prygelsnubben
                    Last edited by prylsnubben; 2010-11-29, 23:04.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Hej!

Vem minns inte dessa härliga skolplanscher?
                      I min gamla skola i början på 50-talet fanns ett helt rum fyllt med planscher och kartor.
                      Ibland fick man förtroendet att gå och hämta ett par planscher. Då passade man på att titta igenom vad som hängde där.
                      Fantastiskt spännande.

Jag vet att det fanns flera konstnärer som hade målat dem.
                      Dock minns jag inte namnen på dem.

Däremot kan jag tipsa om en bok om just skolplanscher, som heter "Djur och natur på Skolplanscher". av Jens Wahlstedt.
                      Den finns säkert på nätet att köpa eller att låna på biblioteket.

Ha det!
                      /Lars
                      Tack för tipset om boken, jag har nu Googlat och sett att den finns att köpa. Men innan ett ev köp skulle jag vilja låna en på biblioteket och jag har så väldigt sällan ärenden till biblioteksorten, att det nog kommer att dröja.

Om någon av er möjligen har boken "Djur och natur på Skolplanscher" till hands, välkomnar jag förstås om ni vill titta om det i boken ev kan finnas något om min plansch. Med tanke på bakgrunden på planschen, tycker jag den gör intryck av att vara tämligen gammal.

Comment

• Det är ju lucktider och jag skall visa ett antal från kattluckan.....
                        Vi börjar med Paul Hoff från 1986.
                        Bifogade filer

Comment

Tack för tipset om boken, jag har nu Googlat och sett att den finns att köpa. Men innan ett ev köp skulle jag vilja låna en på biblioteket och jag har så väldigt sällan ärenden till biblioteksorten, att det nog kommer att dröja.

Om någon av er möjligen har boken "Djur och natur på Skolplanscher" till hands, välkomnar jag förstås om ni vill titta om det i boken ev kan finnas något om min plansch. Med tanke på bakgrunden på planschen, tycker jag den gör intryck av att vara tämligen gammal.

Hej Curious!

Skall ner på vårt bibliotek i morron (torsdag) för att hämta en beställd bok. Jag kollar då om boken du söker finns och tittar efter.

Återkommer!
                          /Lars
                          Last edited by Lars F; 2010-12-02, 09:18.
                          - - - - - - - - - -

Comment

Hej Curious!

Skall ner på vårt bibliotek i morron (torsdag) för att hämta en beställd bok. Jag kollar då om boken du söker finns och tittar efter.

Återkommer!
                            /Lars
                            Hej igen Curious!

Tillbaka från biblioteket utan den tänkta boken, den var utlånad.
                            Men! Lånade tre andra böcker om skolplanscher.(se bilder nedan).

Efter att ha plöjt igenom dessa fann jag en(1) kattplansch. Tror inte det är samma konstnär.
                            Har reserverat Jens Wahlstedts senaste bok, får se om "din" kattplansch finns i den.

Ett tjugotal konstnärer, svenska och utländska, målade skolplanscher från 1896 till början på 1960-talet.
                            Mest namnkunnig av dem var Bruno Liljefors som bidrog med fem planscher 1896.
                            Om man vill fördjupa sig i skolplanschernas värld så är nedanstående böcker en guldgruva.

Ursäkta utvikningen från huvudämnet om "Stolta Katter", men kunde inte låta bli efter Curious planschfråga.

Planscher uppifrån och ned.

1. "Katt", Ernst Küsel, 1927
                            2. "Sidensvansar och Domherrar", Nils Tirén, 1930
                            3. "Flickan och hunden", Bruno Liljefors, 1896
                            4. "Vinterfåglar", Thure Wallner, 1930-talet
                            5. "Krukmakare", Urban Rejle, 1937

Böcker: Jens Wahlstedts två böcker, "Skolplanschernas Sverige", Bondeåret och naturen, och Historia, hantverk och religion.
                            Staffan Ekegren, "Skolplanschernas Värld"
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars F; 2010-12-02, 22:52.
                            - - - - - - - - - -

Comment

Ursäkta utvikningen från huvudämnet om "Stolta Katter", men kunde inte låte bli efter Curious planschfråga.I]
                              Lars F!

Sådana utvikningar från huvudämnet är guld värda, tycker jag. Sluta inte med dem!
                              p-son

Comment

Lars F!

Sådana utvikningar från huvudämnet är guld värda, tycker jag. Sluta inte med dem!
                                Tack Polsson!

Blev lite orolig men nu kan jag sova gott.

Ha det!
                                /Lars
                                - - - - - - - - - -

Comment

Working...
                                X