Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• När jag ser katter med ståsvans tänker jag alltid glatt på den spännande katten som s.a.s. följde med strömmen förr.

I min förbrukade-batterier-låda letade jag idag fram och scannade in ett batteri, som av märkningen i bottnen bör vara inköpt i mitten på 1980-talet.

Jag har en bestämd känsla av att i min barndom hade katten på batterierna från Tudor en betydligt större och mer framträdande utformning än på det här visade batteriet.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Det ger jag fasen i, käre magister!
      Låt mig sätta ihop bokstäver och ord, likt pussel, i fred - annars blir det en...
      Viken skithäftig bild!

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
      När jag ser katter med ståsvans tänker jag alltid glatt på den spännande katten som s.a.s. följde med strömmen förr.

I min förbrukade-batterier-låda letade jag idag fram och scannade in ett batteri, som av märkningen i bottnen bör vara inköpt i mitten på 1980-talet.

Jag har en bestämd känsla av att i min barndom hade katten på batterierna från Tudor en betydligt större och mer framträdande utformning än på det här visade batteriet.
      Fick en flashback när jag såg batteriet och har en liten historia att berätta om katten.
      När jag var i 7 års åldern på 80-talet, bodde vi en bit utanför stan på landet.
      I grannskapet vimlade det av katter, och grannens stora långhåriga fresse hette Tudor.
      Tyvärr fanns det även en otäck kurva på bilvägen genom bostadsområdet, där fler en en katt strök med pga den skymda sikten.
      En kväll när det var mörkt ute körde min mamma, med mig i baksätet, som vanligt genom kurvan,
      varpå bilen guppade till och min mamma tvärbromsade. På vägen bakom bilen låg en livlös långhårig varelse.
      Mamma klev ur bilen och började gråta.
      Hon gick några steg närmare, men klarade inte av att gå ända fram då hon såg att katten blivit helt platt.
      Tudors yviga, karaktäristiska, grå päls spretade tufsigt upp.
      Mamma satte sig gråtande i bilen och körde hem.
      Det tog ungefär en timme innan hon hade samlat sig och med tunga steg gick till grannen för att berätta att hon kört över deras ögonsten.
      När hon ringde på och berättade, tittade grannen frågande på henne. Tudor låg hemma i soffan och mådde hur bra som helst. Mamma körde tillbaka till olycksplatsen, för att till sin stora glädje upptäcka att hon kört över sitsfällen, till grannkillens moppe, som ramlat av på vägen.

Här kommer en import-kisse som lyfter vacker tass
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Fick en flashback när jag såg batteriet och har en liten historia att berätta om katten.
        Underbar liten historia!

Comment

• För övrigt har det dykt upp en ny gammal katt här, en ca 4 cm hög tennkatt. Svår att fånga på bild men nu får det här duga.
          Bifogade filer

Comment

• Hallå,
            Fräsande katt, art déco, med knorr på svansen skjuter rygg och knackar på dörren.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå,
              Fräsande katt, art déco, med knorr på svansen skjuter rygg och knackar på dörren.
              Fin katt, KvP! Mer vågar jag inte skriva för då finns risken att jag får på pälsen (anatomi) av prylsnubben.
              p-son

Comment

• En elegant långhalsad katt och en katta som är på kattgym iförd chic rosa träningsdress.
                söffe
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                  En elegant långhalsad katt och en katta som är på kattgym iförd chic rosa träningsdress.
                  söffe
                  På katt nummer ett (1) kan följande mening appliceras: Hennes hals var som en svans. Katt nummer två (2) ger mig tankebanor åt Pelle- Svanslös-hållet, dvs någon av hans kattvänner.
                  p-son

Comment

• några katter till

Fick av en händelse syn (fatt?) på katt-tråden, o ser min chans att äntligen få förevisa min lilla kattkvartett. Den minsta har hängt med sedan jag som femtonåring fann den i en lumpbod på Östermalm. Den kostade 1 krona, och detta var ändå i slutet av sjuttiotalet. Jag fann den oemotståndlig o rätt...knäpp. Skaran utökas långsamt, o det senast tillskottet är keramikkissen, fyndad i en andrahandsbutik av mer oglamorös karaktär. Kissen stod ibland barnböckerna, som utsmyckning, närmast, och kostade en tia. varifrån den ärggräna katten kommer, törs jag inte säga, men det var inte jag som gjorde det - jag fick den bara i present...
                    Bifogade filer

Comment

• Banjo nummer 40 i kattakademin

Ursprungligen postat av banjo Visa inlägg
                      Fick av en händelse syn (fatt?) på katt-tråden, o ser min chans att äntligen få förevisa min lilla kattkvartett. Den minsta har hängt med sedan jag som femtonåring fann den i en lumpbod på Östermalm. Den kostade 1 krona, och detta var ändå i slutet av sjuttiotalet. Jag fann den oemotståndlig o rätt...knäpp. Skaran utökas långsamt, o det senast tillskottet är keramikkissen, fyndad i en andrahandsbutik av mer oglamorös karaktär. Kissen stod ibland barnböckerna, som utsmyckning, närmast, och kostade en tia. varifrån den ärggräna katten kommer, törs jag inte säga, men det var inte jag som gjorde det - jag fick den bara i present...
                      Härlig kattkvartett, banjo! Hög svansföring i hundvärlden tyder på dominans, säger en del förståsigpåare. Kanske är det likadant i missarnas värld.
                      Välkommen i gänget nedan.

Sedan den 28 april 2009, då tråden påbörjades, har vi tillsammans visat åtskilliga katter vilket lett fram katteriet: 1) polsson, 2) eje5666, 3) TinaSand, 4) surmasen, 5) Kolmårdstrollet, 6) luchur, 7) Agda, 8) Lars M, 9) Lea, 10) Gaspadin, 11) guygil, 12) Lars F, 13) Kecke, 14) Maria, 15) Brodertuck, 16) söffe, 17) umeubbe, 18) curious, 19) Im not batman, 20) Gustav 53, 21) Gideon, 22) Andres, 23) Bengt H, 24) EB, 25) SylwiaK, 26) Gitte, 27) Eaglewomen, 28) Cjf, 29) samlartrollet, 30) BerNils, 31) Skogsmänniskan, 32) prylsnubben, 33) Ulferic, 34) The Ocarinas 35) Staffordshire 36) Christoffer85 37) brattensby 38) Alegni 39) Kaptenen 40) Banjo
                      Last edited by Polsson; 2010-09-08, 09:12.
                      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        ---Även tyska katter hör hemma på tråden.
                        Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                        Visst är det en tändare! Utlovad guldstjärna tilldelas Tingeling.
                        Från samma förmodligen tyska kull...
                        Bifogade filer

Comment

• Det roligaste var kanske att i vasens inre låg en hopknycklad pollettbiljett från Malmö stads spårvägar med reklam för Wingårds färghandel med telefon namnanrop. Kattkullen lär inte vara yngre än biljetten. De svarta katterna är tillverkade rödbrännande lergods och bottnen på min är svärtad.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Från samma förmodligen tyska kull...
                            Det tog ett tag innan poletten ramlade ner. Efter ett tag kände jag igen mina katter och sedan såg jag sambandet mellan alla tre. Är benägen att hålla med dig, Kaptenen, i "Från samma förmodligen tyska kull...."
                            p-son

Comment

• Katterna är inte tyska utan verkar ha varit tillverkade i det av de allierade ockuperade Japan under perioden 1945–1952. Här en stämplad ISCO i romb. Made in occupied Japan

Av en händelse råkade jag skriva Shafford istället för Stafford och då dök dessa svarta katter upp på skärmen. http://www.allcatsarelegends.com/theblackcats.htm
                              Bifogade filer

Comment

• Japan är väl knappast något land som man får i tankarna gällande porslinskatter i olika former, men man lär så länge man lever.
                                p-son

Comment

Working...
                                X