Dagens katter hör egentligen inte till årstiden men får duga som kalenderns andra lucka i advent.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stolt, charmig katt
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggHej igen Curious!
Tillbaka från biblioteket utan den tänkta boken, den var utlånad.
Men! Lånade tre andra böcker om skolplanscher.(se bilder nedan).
Efter att ha plöjt igenom dessa fann jag en(1) kattplansch. Tror inte det är samma konstnär.
Har reserverat Jens Wahlstedts senaste bok, får se om "din" kattplansch finns i den.
Ett tjugotal konstnärer, svenska och utländska, målade skolplanscher från 1896 till början på 1960-talet.
Mest namnkunnig av dem var Bruno Liljefors som bidrog med fem planscher 1896.
Om man vill fördjupa sig i skolplanschernas värld så är nedanstående böcker en guldgruva.
Ursäkta utvikningen från huvudämnet om "Stolta Katter", men kunde inte låta bli efter Curious planschfråga.
Planscher uppifrån och ned.
1. "Katt", Ernst Küsel, 1927
2. "Sidensvansar och Domherrar", Nils Tirén, 1930
3. "Flickan och hunden", Bruno Liljefors, 1896
4. "Vinterfåglar", Thure Wallner, 1930-talet
5. "Krukmakare", Urban Rejle, 1937
Böcker: Jens Wahlstedts två böcker, "Skolplanschernas Sverige", Bondeåret och naturen, och Historia, hantverk och religion.
Staffan Ekegren, "Skolplanschernas Värld"
Tack för ditt engagemang och svaret inklusive bilderna! Alla de där böckerna om skolplanscher du tipsat om ska jag försöka komma åt att studera vid tillfälle!
Comment
-
Vilka fina skolplanscher!
eftersom jag tyckte så mycket om katten på boken som vi hade när jag var barn så har jag senare letat efter nåt liknande. Jag hittade en giraff för länge sen, jag minns inte var eller vad den kostade. Det är kanske inte samma tillverkare som katten men jag tycker jättemycket om den.

Undersidan av giraffen:

för att återknyta till katt temat, en kattdocka från Estland
Eva B
Comment
-
Tänk vad tallrikar det tillverkades när de var som populärast! Flera av dem är helt "ute", men din Mors-dags-katt-tallrik har fortfarande charmpotential. Inte på grund av mor, utan av katterna.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggDagens katter hör egentligen inte till årstiden men får duga som kalenderns andra lucka i advent.
Eawb! Istället för en katt bland hermelinerna, har du ju en giraff bland katterna. Och inte mig emot! Kattdockorna var en nyhet för mig. Har tidigare sett gummor och sovjetiska ledare i samma "stil". Den vita katten lär vara svår att hitta utomhus vid denna årstid med detta väder.Ursprungligen postat av eawb Visa inläggVilka fina skolplanscher!
eftersom jag tyckte så mycket om katten på boken som vi hade när jag var barn så har jag senare letat efter nåt liknande. Jag hittade en giraff för länge sen, jag minns inte var eller vad den kostade. Det är kanske inte samma tillverkare som katten men jag tycker jättemycket om den.
för att återknyta till katt temat, en kattdocka från Estland
[/IMG]
The Cat Story är barnlitteratur när den är som bäst. Fina teckningar, "välrimmade" verser och lite matematik.Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggFick fram en gammel kattbok. Tar några sidor i taget.
The Cat Story.
Jag blev nyfiken på motivet på din tallrik inklusive årtalet och kom fram till följande på googles:Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggJag fortsätter med kattkalendern. Här Antoni från Nymølle 1965-1966.
Den första rymdpromenaden utfördes av sovjetmedborgaren Alexel Leonov
som utgick från farkosten Voskhod-2 den 18 mars 1965. Kan den, färden, vara inspirationskälla till tallriken?Last edited by Polsson; 2010-12-03, 19:21.p-son
Comment
-
Comment
-
Äjth nummer 42 i kotteriet kattakademin
Känner inte igen signeringen, men känner estetisk tillfredställelse över kattens design vilken tyder på att upphovskvinnan/mannen inte är tappad bakom en vagn. Välkommen i gänget, Äjth!Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggKatter är inte riktigt mina favoritdjur, men den här har stått och spänt sig här hemma i över 1 år. Vände på den och undrar var den kommer ifrån. Ngn som känner igen märkningen?
Sedan den 28 april 2009, då tråden påbörjades, har vi tillsammans visat åtskilliga katter vilket lett fram katteriet: 1) polsson, 2) eje5666, 3) TinaSand, 4) surmasen, 5) Kolmårdstrollet, 6) luchur, 7) Agda, 8) Lars M, 9) Lea, 10) Gaspadin, 11) guygil, 12) Lars F, 13) Kecke, 14) Maria, 15) Brodertuck, 16) söffe, 17) umeubbe, 18) curious, 19) Im not batman, 20) Gustav 53, 21) Gideon, 22) Andres, 23) Bengt H, 24) EB, 25) SylwiaK, 26) Gitte, 27) Eaglewomen, 28) Cjf, 29) samlartrollet, 30) BerNils, 31) Skogsmänniskan, 32) prylsnubben, 33) Ulferic, 34) The Ocarinas 35) Staffordshire 36) Christoffer85 37) brattensby 38) Alegni 39) Kaptenen 40) Banjo 41) eawb 42) Äjth
Väntar med spänning på fortsättningen.Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggÄn så länge är det frid och fröjd bland katterna men snart blir det ruskigt.Last edited by Polsson; 2010-12-03, 23:41.p-son
Comment
-
Får tankar till Tio små negerpojkar vilken liksom The Cat Story kan kallas en subtraherande historia. Den senare kan dessutom få epitetet "en kattastroferande" berättelse.Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggTar det sista på The Cat Story som nu blir The Cut Story.p-son
Comment
-
Såg en "gipshund" i samma stil som min "onämnbara", den påstods vara från mitten av 1800-talet ?Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggMin nyfunna favorit gipskatten "grisen". Visst är han oemotståndlig men lite tom i magen, därför ser han lite ledsen ut, men jag ska mata honom med ett par stora feta 5-kronor så att han blir mätt och nöjd igen
.
Fy på sig Amy att råna "grisen" på hela innehållet.
Comment

Comment