Tillbaka från biblioteket utan den tänkta boken, den var utlånad.
Men! Lånade tre andra böcker om skolplanscher.(se bilder nedan).
Efter att ha plöjt igenom dessa fann jag en(1) kattplansch. Tror inte det är samma konstnär.
Har reserverat Jens Wahlstedts senaste bok, får se om "din" kattplansch finns i den.
Ett tjugotal konstnärer, svenska och utländska, målade skolplanscher från 1896 till början på 1960-talet.
Mest namnkunnig av dem var Bruno Liljefors som bidrog med fem planscher 1896.
Om man vill fördjupa sig i skolplanschernas värld så är nedanstående böcker en guldgruva.
Ursäkta utvikningen från huvudämnet om "Stolta Katter", men kunde inte låta bli efter Curious planschfråga.
Planscher uppifrån och ned.
1. "Katt", Ernst Küsel, 1927
2. "Sidensvansar och Domherrar", Nils Tirén, 1930
3. "Flickan och hunden", Bruno Liljefors, 1896
4. "Vinterfåglar", Thure Wallner, 1930-talet
5. "Krukmakare", Urban Rejle, 1937
Böcker: Jens Wahlstedts två böcker, "Skolplanschernas Sverige", Bondeåret och naturen, och Historia, hantverk och religion.
Staffan Ekegren, "Skolplanschernas Värld"
Precis innan jul besökte jag Skansens julmarknad, och i matsäckspaviljongen satt bland ett par andra detta nedanstående, från ditt inlägg bekanta motiv uppsatt.
Under julhelgen fick jag även tillfälle att bläddra och läsa lite i boken Skolplanschernas Sverige Bondeåret och naturen där denna plansch finns avbildad. Jag tyckte boken verkade mycket trevlig med såväl fakta om den verklighet förr i Sverige som låg bakom motivvalen, liksom författarens mer personliga minnen och reflexioner.
När jag efter besöket i matsäckspaviljongen i gråvädret, viss snöyra och fallande skymning vandrade ut en snabb runda bland en del av hägnen, hade jag turen att för första gången på ett Skansenbesök få se även lodjur... och att kunna få försöka fotografera det!
När jag efter besöket i matsäckspaviljongen i gråvädret, viss snöyra och fallande skymning vandrade ut en snabb runda bland en del av hägnen, hade jag turen att för första gången på ett Skansenbesök få se även lodjur... och att kunna få försöka fotografera det!
Den sista katten kallar jag en KATT, Curious! När jag först såg bilden slog mig tanken om lon fotograferats i vilt tillstånd. Trots att så inte var fallet, skulle jag ändå varit mycket nöjd om det var jag som tagit bilden.
Ett par av mina små kissar var ute i snön och solskenet en liten stund idag!
De här två ca 65 mm långa kissarna tycker jag är lite säregna med sina identiska mönstringar på svansarna, i mitt tycke påminnande om rederimärkningen på fartygsskorstenar.
Kanske rör det sig om en fabrikatmärkning?
Eller finns det kanske svansringkatter i Kina?
Ett par av mina små kissar var ute i snön och solskenet en liten stund idag!
De här två ca 65 mm långa kissarna tycker jag är lite säregna med sina identiska mönstringar på svansarna, i mitt tycke påminnande om rederimärkningen på fartygsskorstenar.
Kanske rör det sig om en fabrikatmärkning?
Eller finns det kanske svansringkatter i Kina?
Kul katter, Curious! Jag tror att de har svarta svansspetsar för att de ska synas i snön.
Kul katter, Curious! Jag tror att de har svarta svansspetsar för att de ska synas i snön.
Du har säkert rätt i att svarta svansspetsar underlättar lokaliseringen av en liten vit kisse som skuttat ut i för djup snö... men är det inte lite märkligt att ha gröna ringar på svansarna...?
Comment