Ursprungligen postat av prylsnubben
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stolt, charmig katt
Collapse
X
-
HC-katter hos Hjorts
På sidan 151 i den förträffliga boken "L. Hjort- keramik gennem 150 år" utgiven av Bornholms museum, finns en bild av denna figur med följande text: " Helge Christoffersen. Seriefremstillet figur, to katte, 1958. Stentöj, undermalet med coboltoxyd, tinglasur. Reducerande braending. Tillhör Hjorts Farbrik, Bornholms Keramikmuseum."
"Helge Christoffsen (1925-1965). Billedhugger. Uddannet på Kunstakademiet, derefter tilknyttet Den Kgl Porcelaensfarbrik. Figurmodeller till Hjorts Fabrik omkring 1955."
Den uppmärksamme upptäcker att boken har två olika efternamn på Helge.
Här har ni katterna från nästan alla håll och kanter.p-son
Comment
-
Ingen katt i keramik - men den kanske ändå får vara med i tråden?
Det är mitt senaste auktionsinköp till mig själv och jag gillar den såååååå mycket. När jag såg den visste jag, att jag skulle ha den med hem
(om den inte blev alltför dyr, vill säga). Att få både katt o skator var ju passande för mig, eller hur 
Färgerna på fotot är inte riktigt återgivna i samma fräschör som när man ser tavlan i verkligheten. Tavlan är 67x58 cm (ramen) och är ett signerat provtryck av Sven Ljungberg.
Jag älskar såväl kattens som fåglarnas uttryck.
Comment
-
Kan mycket väl förstå att du gillar tavlan! Den är ju oerhört charmig och naturligtvis platsar den på tråden. Jag tror att såväl katten som skatorna är oerhört förbryllade över att de ser likadana ut, åtminstone färgmässigt.Ursprungligen postat av TinaSand Visa inläggIngen katt i keramik - men den kanske ändå får vara med i tråden?
Det är mitt senaste auktionsinköp till mig själv och jag gillar den såååååå mycket. När jag såg den visste jag, att jag skulle ha den med hem
(om den inte blev alltför dyr, vill säga). Att få både katt o skator var ju passande för mig, eller hur 
Färgerna på fotot är inte riktigt återgivna i samma fräschör som när man ser tavlan i verkligheten. Tavlan är 67x58 cm (ramen) och är ett signerat provtryck av Sven Ljungberg.
Jag älskar såväl kattens som fåglarnas uttryck.p-son
Comment
-
Han var fenomenal Sven Ljungberg, att på sitt eget speciella sätt förmedla i bild.Ursprungligen postat av TinaSand Visa inläggIngen katt i keramik - men den kanske ändå får vara med i tråden?
Jag älskar såväl kattens som fåglarnas uttryck.
Denna underbara konstnär. Och hans bilder av sitt älskade Ljungby.
Och vass var han allt som oftast mot kommunens politiker. Som han tyckte ”rev” ner och förfulade staden.
Citat ur SvD 27 maj 2010:
”Ibland tog han i rejält, som 1970 när kommunen nyss hade låtit såga ner lindarna på Kungsgatan. Sven Ljungbergs hämnd blev målningen ” Förslag till statyuppställning av kommunalpampar i Ljungby ”. Den avbildar just Kungsgatan, men istället för allén står där kommunalråd.
–Ja, jag gjorde statyer av dem, så att hundarna fick något att pissa på, berättar Sven Ljungberg.”
Han skrädde aldrig orden.
Har tyvärr ingen Ljungberg i min ägo.
"Supermakt"
Sven Ljungberg, 1913-2010- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Han var en verklig personlighet.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggIntressant information om Sven Ljungberg (okänd för mig), Lars! Sådana personligheter
förgyller tillvaron och förhoppningsvis påverkar den också i rätt riktning.
Jag som trodde att han var bekant med tanke att han bodde inte så väldigt långt från dina trakter Polsson?
Eget museum har han fått i Ljungby. Du får slinka in där när du har vägarna förbi.
Lite mer om honom här..
För att inte helt spåra ur tråden, så här ett "kattverk" av Sven.
"Satans kråka, jävla katt" heter den.
- - - - - - - - - -
Comment
-
Härlig inställning att "hundarna skulle ha något att pissa på". Helt i min stil
Helt i min stil är även tavlan med katten o kråkan. Den hade varit ett alldeles fantastiskt passande komplement till min tavla med katt o skator.
Jo, Sven Ljungberg är ganksa känd här i dessa sydliga trakter. Framför allt i Småland, där jag ofta är på auktion. Ibland finns några verk av honom och de är ganska eftertraktade. Själv föll jag pladask för katt o skator redan när jag såg den på långt håll, utan att veta vem konstnären var. Det såg jag inte förrän jag kom närmare och tänkte då, att den ju inte blev sämre. Men, jag hade ropat in den oavsett upphovsman.
Jag vet att det finns ett museum i Ljungby och framåt våren planerar jag att åka dit för att få se lite mer av Sven Ljungberg.
Comment
-
Förtjusande text till förtjusande bild!Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggHan var en verklig personlighet.
Jag som trodde att han var bekant med tanke att han bodde inte så väldigt långt från dina trakter Polsson?
Eget museum har han fått i Ljungby. Du får slinka in där när du har vägarna förbi.
Lite mer om honom här..
För att inte helt spåra ur tråden, så här ett "kattverk" av Sven.
"Satans kråka, jävla katt" heter den.
Naturligtvis gick jag in på Wikipedia m.fl sidor och fick då reda på att en större samling av honom såldes vid Hallands auktionsverk i början av året. Träsnitten av honom såldes för mellan 400-1200 och det är ju överkomliga summor. Är de visade tavlorna på tråden också träsnitt?p-son
Comment
-
Svar på din fråga. De två jag visade är träsnitt.Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggFörtjusande text till förtjusande bild!
Naturligtvis gick jag in på Wikipedia m.fl sidor och fick då reda på att en större samling av honom såldes vid Hallands auktionsverk i början av året. Träsnitten av honom såldes för mellan 400-1200 och det är ju överkomliga summor. Är de visade tavlorna på tråden också träsnitt?
Han målade utomhus i ur och skur, året om. Hans rullande ateljé, den blå kuren var ett bekant inslag i stadsbilden. Han monterade fyra hjul på den, drog den "liggande" och reste den på högkant när han "parkerade" för att måla. Öppnade dörr och lucka, klev in och började måla.
Den blå mobila ateljén.bild:Smålandsposten, Olof Elfverson
"Stararna har kommit".1964- - - - - - - - - -
Comment
-
Tackar för svaret, Lars! Nu ska jag ut och "leta" något träsnitt av honom.Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggSvar på din fråga. De två jag visade är träsnitt.
Han målade utomhus i ur och skur, året om. Hans rullande ateljé, den blå kuren var ett bekant inslag i stadsbilden. Han monterade fyra hjul på den, drog den "liggande" och reste den på högkant när han "parkerade" för att måla. Öppnade dörr och lucka, klev in och började måla.
Den blå mobila ateljén.bild:Smålandsposten, Olof Elfverson
"Stararna har kommit".1964p-son
Comment
-
En "naturkatt"...
Denna stolta, charmiga lokatt fotograferade jag med 3 gångers zoom och lite upplättning med blixt i Skansens hägn i söndags i skymningen och när lite snöblandat regn då och då föll. Vad jag fattat, efter att senare som hastigast sökt på Skansens webb, föddes trillingar i maj i år i lodjurshägnet och förmodligen var det två ur kullen som nu klättrade upp i och omkring i en ek. Den på bilden la sig till ro en stund på uppskattningsvis ca 8 - 9 meters höjd. Markplanet i lodjurshägnet är försänkt gissningsvis ca 4 meter men trädet sträckte sig högt upp.. och ut mot oss, varför det såg ut om lodjuren skulle ha kunnat kasta sig ut över åskådarna.
Det var en fascinerande syn i skymningen med dessa stora katter, kanske bortåt ca 15 kilo tunga, balanserande på stundtals rätt tunna grenar högt där uppe. Personligen har jag aldrig sett minsta lilla skymt av någon lo ute i det vilda men synen här inspirerade till att fantisera om att det kanske ibland legat någon uppe i ett träd och spejat på mig...
Comment

Comment