Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Får väl ock dra till med lite kommentarer, vid sidan om simcos.

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Här en liten vas - 11 cm hög - och märkt 1034 T.
    Den här vasen är omöjlig...
    1034 är en bonbonjär av Allan Ebeling.
    Istället kan det vara en slarvig första siffra, eller helt enkelt en slängig bokstav.
    2034 saknas, det är en stor lucka mellan 1852 och 3201.
    4034 är en tallrik av EJB.
    5034 är en bägare från Gabriel Burmesters tidiga 1920-tal.
    6034 saknas, det är återigen en stor lucka mellan 5283.
    7031-8000 finns inte.

Bokstav före 034 då? Inte det heller.
    Enbart 034? Då har vi kommit till Berit Ternell, som arbetade hos BoF 1951-57, och siffrorna betecknar en vas med 25,5 cm i höjd.
    Din vas ser för gammal ut. Glasyrkoden T får jag inte heller riktigt att stämma. För den står det:
    "Svag blåtonad vit glasyr med blå tuppdekor," Inga tillverkningsår angivna tyvärr,
    Egentligen borde Birgitta Lundblad få den här frågan.

Här en vas som jag av nyfikenhet inte kunde motstå. Varför specialtillverkad? För vem?
    9 cm hög och inga siffror eller identitet, om nu inte dekoren har någon speciell betydelse.
    Såsom specialtillverkad kan den förstås inte hittas i BoFajansboken, men av av någon anledning tänker jag på fabrikens sista år och Tom Wilson, även om burken borde bära hans stämplade signering. Beställaren ville nog ha det så, och den luffiga solen hör kanske till något arrangemang?
    Nej, jag vet inte.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ovanliga och finfina saker som visas på tråden. Här kommer en väggtallrik av Evald Dahlskog som inte heller kan vara särskilt vanlig, eller vad tror Ni?
    Inte heller den här kan hittas i boken, men beställaren blev nog inspirerad av Dahlskogs väggplattor med "Bågskytt" samt "Jägare", som var i produktion 1943-48, resp. 1934-48.
    De har måtten 18 x 18 cm och 24 x 35 cm.
    Är Din väggtallrik mer att räkna som en plakett eller rejäl doning?
    För mig ligger den mer åt funkishållet, med sneglande blickar på egyptiska seriefigurer.
    Stilig, likafullt.

Hittat på nätet:
    SM i konståkning - Herrar
    1945 Gävle
    Guld
    Bo Mothander, Äppelvikens SK
    Silver
    Sven Brandelius, IF Castor, Östersund
    Brons
    Ulf Berendt, Äppelvikens SK

Varför inte fråga om någon på förbundet vet något mer, efter att ha tittat i arkiven?

Comment

• Mellanstorlek

16cm i diameter, inte stor men ingen plakett heller. Väggassiett låter väl fint.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        16cm i diameter, inte stor men ingen plakett heller. Väggassiett låter väl fint.
        Trevligt. Den passar ert unika piano mycket bra.
        Det finns säkert en del konståkare som skulle ge sin ena skridsko för det "väggfatet".
        Souvenir eller hederspris, det kan väl vara frågan att ställa förbundet?

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Ebeling, men är det någon som har Bo Fajansboken och kan säga något mer.
          Här en liten vas - 11 cm hög - och märkt 1034 T.

Precis som Gideon på ett förträffligt sätt beskrivit verkar dessa, Lars Ms och prylsnubbens vaser, vara svåra att hitta i litteraturen. Dock så verkar det som att det är Allan Ebeling som kan vara pappa till dem, Jag gissar på att det är ett T på slutet ändå, kanske är var denna dekor eller serie tillverkad i en liten upplaga, jag har aldrig sett den live, och jag tycker att dessa vaser helt klart ser ut att vara besläktade.

Grattis till dem!

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Jättefin vas grattis till den!

Jag har kikat i Bo Fajansboken, men utan ett modellnr är det svårt att hitta exakt vilken artikel det är fråga om. D(Dahlskog)40 är en terass-kruka som är 31x36 cm, så det stämmer ju inte. Likaså är glasyr 40= Matt beigebrun glasyr med turkosa inslag.
            Däremot så verkar det som att din vas har den populära atomglasyren även benämnd GK15= vitgrå matt glasyr mot blå botten.
            Atomglasyren användes endast mellan 1938-39 så det ringar ju in tillverkningsperioden för din vas.
            Vasen hos Baccus Antik som Kaptenen länkar till verkar inte heller vara märkt med modellnr under, i sådana fall hade man säkerligen skrivit ut det eller kollat upp tillverkningsår och inte bara skrivit "30-tal". Möjligtvis kan det vara så att det som står under din vas "40" syftar på årtal och att atomglasyren användes på några föremål i början av det året, men det är bara spekulationer.
            Efter att jag fann Surmasens bild på hans märkta vas så kunde jag identifiera D301-vasen i den gedigna Bo fajans-boken. Detta fick mig även att tänka till lite gällande mina antaganden om att det skulle vara atomglasyr på dessa vaser, som jag skrev tidigare. Att pbjoerkes vas är märkt "40" ställde också till det då detta, glasyrens utseende, inte stämmer överens med vad som står listat i samma bok.
            Jag ska försöka reda ut detta med glasyrerna gällande vas D301 och atomglasyrerna

D301 finns listade med följande glasyrer:

38= Halvmatt vit glasyr med grön dekor, 1953
            39= Matt havsgrön konstglasyr med ljusgrå patina, 1948
            40= Matt beigebrun glasyr med turkosa inslag, ?
            45= Matt brungul konstglasyr med skiftningar (art. D313 och D314 i glasyrerna 39 och 45 har pärlemorglasyr invändigt), 1948
            107= Ljusgrön halvmatt konstglasyr, 1951-53
            1707= Svagt blåtonad halvmatt vit konstglasyr, 1948

Ingen av dessa verkar stämma överens med den blå/vita glasyr på pbjoerkes vas samt den hos Bacchus Antik.

Sedan har vi atomglasyrerna:

citerat ur boken Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967, Birgitta Lundblad, Gävle, 1996;

"Ewald Dahlskog 1994-1950

.......Glasyrernas olika verkan intresserar honom särskilt och tillsammans med fabrikens tekninske ledare Gösta Boberg lanserar han ett stort antal nya glasyrer exempelvis Iron, Lava, Smaragd, Topas och Turkos. Vackra exempel utgör även glasyrerna GK, ibland benämnda som "atomglasyrerna", med stengodsliknande karaktär och sina ljusa skiftningar mot mörkare underglasyr. Enligt uppgift är de ofta experiment och lyckas inte alltid. De är således inte särskilt lönsamma att tillverka."

GK-glasyrer som finns listade är:

GK10= Matt glasyr i blågröna skiftningar, 1938-39
            GK12= Marinblå matt glasyr mot svart botten, 1938-39
            GK13= Rostbrun matt glasyr mot svart botten, 1938-39
            GK14= Flytande grön glasyr motsvart botten, 1938-39
            GK15= Vitgrå matt glasyr mot blå botten, 1938-39
            GK16= Grå matt glasyr mot blågrön botten, 1938
            GK17= Gulgrön matt glasyr, 1938-39
            GK18= Blåtonad krackelglasyr, 1938-39
            GK19= Olivgrön halvmatt konstglasyr, 1938-39
            GK21= Matt cremefärgad konstglasyr, 1939
            GK22= Mellanblå matt konstglasyr, 1939
            GK23= Matt grön konstglasyr, 1939

En intressant notering är glasyr 1422= Mellangrön matt konstglasyr, ersätter GK32 (troligen feltryck i boken, GK23 är nog den som avses) 1941-32

Listorna i Bo Fajansboken är en gedigen sammanställning av de som finns omnämnda i artikelregister, priskuranter, produktblad, bildmaterial, annonser, utställningar etc. Det står även förtydligat att " Ett antal glasyrer och dekorer har angivits för respektive artikel, men troligtvis har många fler använts".

Rent visuellt tycker jag att GK-glasyrerna och de glasyrer som visas upp här är mycket snarlika, kanske är glasyrerna 38, 39, 40, 45 utvecklingar av GK-glasyrerna?
            Jag hoppas att det dyker upp fler vaser i denna serie, jämförelser med hur de är märkta kan bidra med fler ledtrådar.

Surmasens bilder:
            Click image for larger version

Name:	evaldatomgrönsign.jpg
Views:	2
Size:	58,2 KB
ID:	534879Click image for larger version

Name:	evaldatomgrön.jpg
Views:	2
Size:	85,9 KB
ID:	534880
            Bifogade filer

Comment

• Lägger in ytterligare en variant på denna vas i rinnglasyr.
              söffeClick image for larger version

Name:	DSCN1747.jpg
Views:	1
Size:	49,3 KB
ID:	534945Click image for larger version

Name:	DSCN1748.JPG
Size:	140,5 KB
ID:	534946Click image for larger version

Name:	DSCN1749.JPG
Size:	140,2 KB
ID:	534947

Comment

• Vilken otur Du har, söffe!
                Det artikelnumret "finns inte", eller rättare sagt så tar Gabriel Burmeisters 5000-serie, från 1922-24, slut i och med nummer 5283.

Men klart är att det finns stora luckor i artikelförteckningen i Birgitta Lundblads Bo Fajansbok, och det var inget hon kunde råda över. En del arkiv har försvunnit.
                Men lycklig ägare till en läcker vas i rinnglasyr får Du vara i allafall.

Comment

• Trevligt att ha en vas som egentligen inte finns, Gideon!
                  söffe

Comment

• Är det någon som vet något om den här vasen? Mamma hittade den bland sina blomkrukor i källaren. Hon visste inte ens att hon ägde den, så det hade varit roligt att veta mer om den. Kanske det kan ge ledtrådar till när hon har fått den?

Name:	IMAG0365.jpg
Size:	100,9 KB
ID:	535144

Name:	IMAG0368.jpg
Size:	105,4 KB
ID:	535145

Comment

• Turkosblått fat

Min farfars föräldrar bodde i ett hus i Hillsand i norra jämtland. När de blev för gamla för att bo kvar så blev huset stående nästan orört från 1960-talet och framåt. Vi åkte dit någon gång om året och det var som att kliva in i ett museum, allt fanns kvar från tiden då min pappa var barn! För några år sedan tömde vi huset och jag fick med mig det här fina fatet hem. Vet någon något om det? När kan det vara i från? Hör det till någon serie?
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                        Är det någon som vet något om den här vasen? Mamma hittade den bland sina blomkrukor i källaren. Hon visste inte ens att hon ägde den, så det hade varit roligt att veta mer om den. Kanske det kan ge ledtrådar till när hon har fått den?
                        Det beror på hur gammal hon är, för vasen är från strax före andra världskriget.
                        B.124 är en vas, som formgavs av Eva Jancke Björk (1882-1981) och den var i produktion 1938-43.
                        Men glasyren GK-17 (gulgrön matt glasyr) användes bara under åren 1938-39, så där har Du tillkomsttiden.

Comment

• Ursprungligen postat av Biverton Visa inlägg
                          Min farfars föräldrar bodde i ett hus i Hillsand i norra jämtland. När de blev för gamla för att bo kvar så blev huset stående nästan orört från 1960-talet och framåt. Vi åkte dit någon gång om året och det var som att kliva in i ett museum, allt fanns kvar från tiden då min pappa var barn! För några år sedan tömde vi huset och jag fick med mig det här fina fatet hem. Vet någon något om det? När kan det vara i från? Hör det till någon serie?
                          Artikelnumret 080 finns inte med i förteckningen, men så har den också flera luckor - av orsaker som har förklarats tidigare i tråden.
                          Dock så kan vi se av nr 079 (ampel) och 082 (vas), att de är formgivna av Ewald Dahlskog, och var i produktion 1934-43, resp. 1934-36.
                          I stil stämmer dekoren på Ditt fat för 1930-talet, och för Dahlskog själv, men glasyrkoden 1840 (som inte heller finns med) hamnar i året 1953, om man tittar på intilliggande nummer.
                          Ewald D. gick hastigt ur tiden, i en ålder av bara 56 år, 1950, men flera av hans artiklar fortsatte att tillverkas hos fabriken - som Ditt fat.

Comment

• Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                            Är det någon som vet något om den här vasen? Mamma hittade den bland sina blomkrukor i källaren. Hon visste inte ens att hon ägde den, så det hade varit roligt att veta mer om den. Kanske det kan ge ledtrådar till när hon har fått den?

[ATTACH]118270[/ATTACH]

[ATTACH]118271[/ATTACH]
                            Vad kul att du hittat en Bo Fajans vas i källaren bland blomkrukorna, det skulle jag också vilja göra!

Vas B124 ska enligt registret vara 26cm hög och formgiven av Eva Jancke Björk, i produktion mellan 1938-43.
                            Den finns listad med glasyrerna GK10 och GK14, men här ser vi ju att den även finns med glasyren GK17, vilket är extra kul!
                            GK17 ska enligt Bo Fajansboken ha använts mellan 1938-1939.
                            Lite mer ingående om GK-glasyrerna, även kallade "atomglasyrerna", har jag skrivit lite längre upp i tråden.

Comment

• Nu svarar vi samtidigt Gideon, även om du är före!

Comment

• Det är bra att vi kompletterar varann, simco...

Och så ekar det också.

Comment

Working...
                                X