Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kanna Bo Fajans

Nu drar jag mitt strå till stacken för jämförelsens och dokumentationens skull
    Hittade nämligen denna kanna då vi var och städade ut ett hus som min sambos mamma ska flytta till,tog hem denna började söka på nätet efter stämplarna och hamnade här i denna tråd,skrev till gideon och frågade ang denna, bla värdet,ska nämligen lägga ut den på tradera,och har inget hum om vad den kan vara värd
    Så vad säger ni andra?
    Hittade ingen bra ljus källa alls,så det fick blir att lägga ner en lampa på golvet och ta bilder,är fullt medveten om att det är väldigt dålig kvalitet,plus att kameran inte är så mycket att hänga i julgranen

Värme/Linda
    Bifogade filer

Comment

• Hej, jag har tre urnor från Bo Fajans som jag egentligen inte vet så mycket om. Har gissat på att formgivaren är Eva Jancke Björk, men det är som sagt en gissning.

Vem är formgivaren? När tillverkades de? Finns den i fler storlekar?
      Modellbeteckningen på de små är 4339 och på den större 4342, betyder detta att det finns storlekar därimellan? Tack för svar
      Click image for larger version

Name:	bo1.jpg
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	521352

Name:	bo4.jpg
Size:	34,6 KB
ID:	521350Click image for larger version

Name:	bo2.jpg
Size:	89,7 KB
ID:	521351Click image for larger version

Name:	bo3.jpg
Size:	36,4 KB
ID:	521353

Comment

• Jag noterade nu även på bilderna att djupstämpeln ser lite olika ut på dom, betyder det att de är från olika tidsperioder?

Comment

• Ursprungligen postat av Shangalia Visa inlägg
          Nu drar jag mitt strå till stacken för jämförelsens och dokumentationens skull
          Hittade nämligen denna kanna då vi var och städade ut ett hus som min sambos mamma ska flytta till,tog hem denna började söka på nätet efter stämplarna och hamnade här i denna tråd...
          Värme/Linda
          Den kannan fanns att köpa i tre storlekar, varav Du har den mellersta, och formgavs av Maggie Wibom 1925. Tillverkningen fortsatte till 1933, för att sedan återupptas under krigsåren som del i det ugnsfasta godset Termo.
          Viva är glasyrdekoren och den användes 1939-43.

Ursprungligen postat av jaken Visa inlägg
          Hej, jag har tre urnor från Bo Fajans som jag egentligen inte vet så mycket om. Har gissat på att formgivaren är Eva Jancke Björk, men det är som sagt en gissning.

Vem är formgivaren? När tillverkades de? Finns den i fler storlekar?
          Modellbeteckningen på de små är 4339 och på den större 4342, betyder detta att det finns storlekar därimellan? Tack för svar
          Du har gissat bra.
          Eva Jancke Björk (1882-1981) formgav Dina vaser från början (antagligen 1934), och det är bara glasyrerna som skiljer åt i ålder.
          4339 / MK har "Svartgrön matt glasyr" och användes 1934-37.
          4339 / 1703 har "Ljusgrön mattglasyr" och användes 1948-53.
          4342 / OLIV har "Olivgrön konstglasyr med svartbrun dekor" och användes 1935-38.

Uppenbarligen finns serien i olika storlekar och ännu fler glasyrer, dock så fattas ett flertal artikelnummer i registret 4327 till 4359 för vaser.
          Det är bara att leta på och komplettera allteftersom.
          Lycka till!

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Du har gissat bra.
            Eva Jancke Björk (1882-1981) formgav Dina vaser från början (antagligen 1934), och det är bara glasyrerna som skiljer åt i ålder.
            4339 / MK har "Svartgrön matt glasyr" och användes 1934-37.
            4339 / 1703 har "Ljusgrön mattglasyr" och användes 1948-53.
            4342 / OLIV har "Olivgrön konstglasyr med svartbrun dekor" och användes 1935-38.

Uppenbarligen finns serien i olika storlekar och ännu fler glasyrer, dock så fattas ett flertal artikelnummer i registret 4327 till 4359 för vaser.
            Det är bara att leta på och komplettera allteftersom.
            Lycka till!
            Stort tack Gideon, jag ska hålla utkik efter fler. Det är kul med vacker keramik som inte kostar mer än en tia eller två.

Comment

• Kan denna muggen vara från Bofajans? Finns ingen djupstämpel.Påminner om Eva Jancke Björk?

Name:	IMG_1070.jpg
Size:	63,5 KB
ID:	521615Click image for larger version

Name:	IMG_1072.jpg
Size:	66,5 KB
ID:	521616

Comment

• Enl. boken om Bo fajans, mugg 0.25 l. Eva Jancke Björk 1928-39.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Har haft lite dåligt med äggkoppar, så när jag såg den här på loppis passade jag på - jag antar att det är en äggkopp?

Annars så upptäckte jag när jag tittade lite noggrannare att jag faktiskt hade kvar en termo-skål som jag använder.Click image for larger version

Name:	IMG_2064.jpg
Size:	65,1 KB
ID:	521629Click image for larger version

Name:	IMG_2063.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	521630Click image for larger version

Name:	IMG_2067.jpg
Size:	56,4 KB
ID:	521631

Comment

• Äjth...om du visste vad jag har letat och inget hittat om denna.Låg i en auktionslåda med div.koppar jag köpte in på auktion för 2 år sedan.
                    Tack snälla för hjälpen!!

Comment

• B Gefle 5279/1 Ytterfoder

Denna är en ny bekanskap för mig som jag gärna lär mig mer om
                      Höjd 12 cm och 17 cm i diameter.Click image for larger version

Name:	IMG_2158.jpg
Size:	27,3 KB
ID:	521693Click image for larger version

Name:	IMG_2159.jpg
Size:	24,0 KB
ID:	521694Click image for larger version

Name:	IMG_2160.jpg
Size:	31,9 KB
ID:	521695Click image for larger version

Name:	IMG_2161.jpg
Size:	26,1 KB
ID:	521696

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                        Denna är en ny bekanskap för mig som jag gärna lär mig mer om
                        Höjd 12 cm och 17 cm i diameter.
                        Också "ny" för mig och väldigt rar.
                        Du har en blomkruka, framställd någon gång under åren 1922-24, och formgivaren är Gabriel Burmeister.
                        Det finns en 5279/2 också och den är något större.
                        Grattis!

Comment

• Tack
                          Magkänslan sa att den var bra

Comment

• Ewald Dahlskog D 89/2, Höjd 17,5 cm, glasyr Topas
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kaptenen; 2011-09-15, 11:06.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Ewald Dahlskog D 89/2, Höjd 17,5 cm, glasyr Topas
                              En klassiker.
                              Produktionstiden för denna modell var 1935-53, men glasyrbeteckningen Topas (Matt beige konstglasyr) avgränsar tillkomsttiden till 1937-39.

Comment

Working...
                              X