Köpte denna på Tradera. Samlar på de äggkoppar som hör till denna. I Bo Fajans-boken ser jag inte att det skulle finnas fler delar, ngn som vet, har sett andra delar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Vas eller lampfot?
Min fråga är vilket som kom först vasen eller lampfoten på denna pjäs av Bo fajans? Har hålet för sladden funnits där hela tiden eller är det någon ägare som gjort detta. Vasens öppning passar nämligen inte alls för en lampa.
Om någon sedan kan säga vem som designat pjäsen och ev värde vore jag mer än tacksam. Tycker själv att den är vacker men skulle ha föredragit den som vas.
Comment
-
Jo, det ser ut som det står något där... Hm. Om hålet är borrat tvärs genom glasyren, vilket det ser ut att vara, så har hålet tillkommit efter glaseringen och troligen även efter försäljningen. Man satte i en propp eller kork med en hållare i halsen så kunde man göra lampor även av storhalsade vaser. Ibland har man låtit sladden gå på utsidan av vasen, så även oborrade vaser kan ha fått agera lampfötter under 50-70-talet, då detta fenomen var som vanligast.
Comment
-
Jo visst står det ngt men Bo fajans sweden t.ex men det är inte säkert att det är några siffror. Har boken själv men skulle oxå behöva en beteckning för att leta. Vi får avvakta svar från frågarinnan. Formspråk och stämpel placerar den nog till 60-talet, osäkert om den finns någon namngiven formgivare till denna.Last edited by Äjth; 2006-12-15, 11:05.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggKan inte finna denna i Bo Fajansboken. Alla objekt finns ju inte dokumenterade i den. Tyvärr.
Comment
Comment