Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Javisst är det!!!

Därför fortsätter jag på nästa fråga:-)

Ursprungligen postat av Biverton Visa inlägg
    Min farfars föräldrar bodde i ett hus i Hillsand i norra jämtland. När de blev för gamla för att bo kvar så blev huset stående nästan orört från 1960-talet och framåt. Vi åkte dit någon gång om året och det var som att kliva in i ett museum, allt fanns kvar från tiden då min pappa var barn! För några år sedan tömde vi huset och jag fick med mig det här fina fatet hem. Vet någon något om det? När kan det vara i från? Hör det till någon serie?
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Artikelnumret 080 finns inte med i förteckningen, men så har den också flera luckor - av orsaker som har förklarats tidigare i tråden.
    Dock så kan vi se av nr 079 (ampel) och 082 (vas), att de är formgivna av Ewald Dahlskog, och var i produktion 1934-43, resp. 1934-36.
    I stil stämmer dekoren på Ditt fat för 1930-talet, och för Dahlskog själv, men glasyrkoden 1840 (som inte heller finns med) hamnar i året 1953, om man tittar på intilliggande nummer.
    Ewald D. gick hastigt ur tiden, i en ålder av bara 56 år, 1950, men flera av hans artiklar fortsatte att tillverkas hos fabriken - som Ditt fat.
    Här är jag lite osäker på att det är Ewald Dahlskog som är formgivare. Jag tror att fatet är lite senare och att 08? är en glasyr, storlek eller liknande.
    Jag har haft en golvvas med liknande mönster som har nr 4505/3, vas, 50cm, i produktion 1958.
    Ingen formgivare finns listad men jag har läst någonstans att Berit Ternell kan ha formgivit dessa.
    Nr 075/4 som också är stämplat under vasen har jag inte lyckats lista ut vad det är, och jag tror att det är samma typ av siffror som
    08? står för på Bivertons fat. Just 4500- numren är inte väldokumenterade så det är svårt att vara säker.
    Jag hoppas att det dyker upp flera artiklar i denna nummerserie och dekor så att vi kan jämföra och förhoppningsvis kunna dokumentera vilka delar som finns.Click image for larger version

Name:	Bild 2165kopia.jpg
Views:	1
Size:	66,7 KB
ID:	535521Click image for larger version

Name:	Bild 2172.jpg
Size:	45,5 KB
ID:	535522

Comment

• Hm.
      Då kan man ju också undra varför säljaren så tvärsäkert drar till med Dahlskog för det här askfatet?

Click image for larger version

Name:	Bo fajans 5.jpg
Size:	31,9 KB
ID:	535523

IMPRESSIVE VINTAGE 50'S Ewald Dahlskog for BOBERG FAUANSEFABRIK ( BO FAJANS) LARGE BOWL /ASHTRAY. Heavy pottery. 11-1/2" across, 2-3/8" across. Excellant condition. Very stylish form gorgeous blue green satin glaze. Signed on back. A wonderful piece for all who collect and enjoy Scandinavian art pottery.

Comment

• Ja, det kan man undra? Jag ser inga siffror under fatet i länken som styrker detta.
        Själv vet jag inte och det kan ju vara så att det verkligen är Ewald Dahlskog som formgivit mönstret,

Det som förbryllar lite är att vasen jag visar endast tillverkades 1958, i och för sig kan man ha återanvänt mönstret.

Nu får vi spana lite extra.

Comment

• Det blir fler mysko siffror.
          Kolla in D367 till D403 på sidan 187 i Lundblads bok. Alla kom till och framställdes efter Dahlskogs bortgång.
          Jag tror att dessa är omnumrerade, precis som Din golvvas.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Det blir fler mysko siffror.
            Kolla in D367 till D403 på sidan 187 i Lundblads bok. Alla kom till och framställdes efter Dahlskogs bortgång.
            Jag tror att dessa är omnumrerade, precis som Din golvvas.
            Märkligt! Är det några ritningar han hann göra innan sin bortgång som sedan började produceras efter? Men 1958 är ju lång tid efteråt.....
            Annars tycker jag mönstret påminner mycket om Berit Ternells servis "Camon", men det är ju mycket som påminner om mycket.

Bilden är lånad från Wanjas vardagsrum.

Name:	s4_bo_fajans_camon_berit_ternell.jpg
Size:	84,6 KB
ID:	535528

Keramik & porslin 50-tal 60-tal & 70 tal från Upsala-Ekeby Gefle Bo Fajans Gustavsberg Rörstrand

Comment

• Upsala-Ekeby har omnumrerat många av sina produkter, liksam andra fabriker, så varför inte Bo Fajans också?
              Vi har bara våra böcker, minnen av vad vi sett förr och bilder på nätet, men riktiga svar kommer vi inte fram till, utan det blir just spekulationer.
              Birgitta Lundbland är en av dem som borde kunna svara på det här.

Comment

• Ja, det är klurigt och det är möjligt att man omnumrerat. Jag tittade på D75 för att se om jag tolkat 075/4 fel, men D75 är en askkopp av Ewald Dahlskog,
                så 075/4 borde stå för något annat, eller så är det så att mönstret/dekoren kommer från föremål D75, men nu används på en ny produkt, ungefär som dubbelmärkningarna på UE föremålen.
                Vi behöver en askkopp D75! Om det inte är den du visar från länken.

Comment

• Jag är lika Click image for larger version

Name:	Smiley - STÄLLD.gif
Size:	1,1 KB
ID:	535539 som Du.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Det beror på hur gammal hon är, för vasen är från strax före andra världskriget.
                    B.124 är en vas, som formgavs av Eva Jancke Björk (1882-1981) och den var i produktion 1938-43.
                    Men glasyren GK-17 (gulgrön matt glasyr) användes bara under åren 1938-39, så där har Du tillkomsttiden.
                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Vad kul att du hittat en Bo Fajans vas i källaren bland blomkrukorna, det skulle jag också vilja göra!

Vas B124 ska enligt registret vara 26cm hög och formgiven av Eva Jancke Björk, i produktion mellan 1938-43.
                    Den finns listad med glasyrerna GK10 och GK14, men här ser vi ju att den även finns med glasyren GK17, vilket är extra kul!
                    GK17 ska enligt Bo Fajansboken ha använts mellan 1938-1939.
                    Lite mer ingående om GK-glasyrerna, även kallade "atomglasyrerna", har jag skrivit lite längre upp i tråden.
                    Tack båda för era svar Haha, då var inte referensen till mammas blomkrukor (70-tal så det skriker om det och ett antal ärvda 50-talare) någon ledtråd inte Glömde helt skriva deras ålder. Undrar var sjutton vasen kommer ifrån då. Det måste vara något farmor har köpt på auktion på 70-talet och gett till mina föräldrar.
                    Kul att det verkar vara en ovanlig färg på den modellen dessutom. Vad är GK10 och GK14 för färger?

Comment

• Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                      Tack båda för era svar Haha, då var inte referensen till mammas blomkrukor (70-tal så det skriker om det och ett antal ärvda 50-talare) någon ledtråd inte Glömde helt skriva deras ålder. Undrar var sjutton vasen kommer ifrån då. Det måste vara något farmor har köpt på auktion på 70-talet och gett till mina föräldrar.
                      Kul att det verkar vara en ovanlig färg på den modellen dessutom. Vad är GK10 och GK14 för färger?

Här kommer listan med GK-glasyrerna igen!

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

Sedan har vi atomglasyrerna:

citerat ur boken Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967, Birgitta Lundblad, Gävle, 1996;

"Ewald Dahlskog 1994-1950

.......Glasyrernas olika verkan intresserar honom särskilt och tillsammans med fabrikens tekninske ledare Gösta Boberg lanserar han ett stort antal nya glasyrer exempelvis Iron, Lava, Smaragd, Topas och Turkos. Vackra exempel utgör även glasyrerna GK, ibland benämnda som "atomglasyrerna", med stengodsliknande karaktär och sina ljusa skiftningar mot mörkare underglasyr. Enligt uppgift är de ofta experiment och lyckas inte alltid. De är således inte särskilt lönsamma att tillverka."

GK-glasyrer som finns listade är:

GK10= Matt glasyr i blågröna skiftningar, 1938-39
                      GK12= Marinblå matt glasyr mot svart botten, 1938-39
                      GK13= Rostbrun matt glasyr mot svart botten, 1938-39
                      GK14= Flytande grön glasyr motsvart botten, 1938-39
                      GK15= Vitgrå matt glasyr mot blå botten, 1938-39
                      GK16= Grå matt glasyr mot blågrön botten, 1938
                      GK17= Gulgrön matt glasyr, 1938-39
                      GK18= Blåtonad krackelglasyr, 1938-39
                      GK19= Olivgrön halvmatt konstglasyr, 1938-39
                      GK21= Matt cremefärgad konstglasyr, 1939
                      GK22= Mellanblå matt konstglasyr, 1939
                      GK23= Matt grön konstglasyr, 1939

En intressant notering är glasyr 1422= Mellangrön matt konstglasyr, ersätter GK32 (troligen feltryck i boken, GK23 är nog den som avses) 1941-32

Listorna i Bo Fajansboken är en gedigen sammanställning av de som finns omnämnda i artikelregister, priskuranter, produktblad, bildmaterial, annonser, utställningar etc. Det står även förtydligat att " Ett antal glasyrer och dekorer har angivits för respektive artikel, men troligtvis har många fler använts".

Rent visuellt tycker jag att GK-glasyrerna och de glasyrer som visas upp här är mycket snarlika, kanske är glasyrerna 38, 39, 40, 45 utvecklingar av GK-glasyrerna?
                      Jag hoppas att det dyker upp fler vaser i denna serie, jämförelser med hur de är märkta kan bidra med fler ledtrådar.

Comment

• Tack. Jag som slarvar med att söka...
                        Om jag tolkar listan rätt, så användes G10, G14 och G17 1938-39, men vasen tillverkades fram till 1943...i vilka färger fr.o.m. 1940?

Comment

• Då slänger jag in den här i Bo Fajanstråden, när jag nu har fått veta dess ursprung.

D107 av Ewald Dahlskog med lava-glasyr.

Gideon:
                          I artikelförteckningen kallas vasen för bägare, trots höjdmåttet 15,5 cm. Modellen var i produktion 1935-51, men glasyren LAVA (Atlantgrön matt konstglasyr med mörkbrunt inslag) avgränsar tillkomsttiden till 1936-38.

Name:	Bo fajans D107 lavaglasyr 120614-1.jpg
Size:	92,6 KB
ID:	535925

Name:	Bo fajans D107 lavaglasyr 120614-2.jpg
Size:	79,3 KB
ID:	535927

Name:	Bo fajans D107 lavaglasyr 120614-3.jpg
Size:	70,9 KB
ID:	535926
                          Last edited by Retromarcia; 2012-06-14, 14:51.

Comment

• En liten mugg - 3435/SR - och 6,5 cm hög samt en vas - 7028/1 - och 15 cm hög.
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              En liten mugg - 3435/SR - och 6,5 cm hög samt en vas - 7028/1 - och 15 cm hög.
                              Bägaren var i produktion 1943-51, medan glasyren SR användes 1942-48. Formgivare var Eva Jancke Björk.
                              Vasen tillverkades bara året 1954 och saknar tyvärr uppgift om upphovsman.

Comment

• Man kan undra vad Eva Jancke Björk tänkte att den här axförsedda kannan skulle innehålla Välling kanske?
                                Men det går ju att använda den till vad man vill, som saft till exempel, även om godset är en aning tung att hålla i.

Name:	Bo Fajans kanna EJB 1.JPG
Size:	21,7 KB
ID:	538088

Name:	Bo Fajans kanna EJB 2.JPG
Size:	23,6 KB
ID:	538089

Name:	Bo Fajans kanna EJB 3.JPG
Size:	17,3 KB
ID:	538090

3335 har två storlekar, en för 2,20 liter och en annan som man inte skrivit upp rymdmåttet på. Den förstnämnda tillverkades under åren 1941-48, och den andra enbart 1941. Min kanna rymmer drygt en liter.
                                Glasyren 32, Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar, sägs ha används 1942-48, så där glappar informationen något.

Name:	Bo Fajans kanna EJB 5.JPG
Size:	27,1 KB
ID:	538091

Comment

Working...
                                X