Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack, Äjth! Här kommer de utlovade bilderna.

Mvh
    Emil
    Bifogade filer

Comment

• Har letat igenom boken efter bilder men hittar inget liknande. Tidig är den hur som helst och riktigt läcker!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Riktigt snygg vas Emil!

Man får nästan känslan av att den skulle vara gjord i stengods när man tittar på första bilden.
        Nära intilliggande nummer 4107, 4111, 4112, 4113 är också vaser med enda tillverkningsår 1930, så din vas borde också vara tillverkad detta år.
        2:an borde tyda på att din vas funnits i fler än en storlek.

Comment

• Grattis Emil! Riktigt läcker! För dokumentationens skull hur hög är vasen?

Comment

• Jag gillar den oxå fast den inte riktigt tillhör mitt samlarområde. Den är 12cm hög.

Mvh
            Emil

Comment

• Prov GB

Kul att du köpt vasen. Jag köpte den på Tradera förra året. Den är rätt speciell och den passade inte riktigt in hemma hos oss, så därför skänkte jag den till Stadsmissionen istället.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              När jag ändå var i Gamla stan idag, styrdes kosan till Stadsmissionen och där stod denna resliga vas högst och längst in på hyllan.
              Gillade inte dekoren först, men lite kohornsdekorering är det ju.
              Vad som syntes undertill, avgjorde det snabba beslutet för köp.

[ATTACH]121173[/ATTACH]

[ATTACH]121174[/ATTACH]

[ATTACH]121175[/ATTACH]

Ett onumrerat prov av Gabriel Burmeister, som säkerligen inte var ämnad att komma ut på marknaden.

[ATTACH]121176[/ATTACH]

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                Tack, Äjth! Här kommer de utlovade bilderna.

Mvh
                Emil
                Jag gissar att Gabriel Burmeister råkat skriva ihop "treudden" med en etta. För att fullfölja resonemanget skulle alltså vasen vara tillverkad mellan 1922 och 1924 av Gabriel Burmeister och ha nummer 109. Tyvärr har jag inte Bo Fajans boken själv. När jag ändå är inne på den här tråden så undrar jag om någon sett föremål från Bo Fajans signerade med ett stort A
                inuti en cirkel, bör väl vara Ingrid Atterberg antar jag?
                Last edited by prylsnubben; 2012-10-03, 12:22.

Comment

• Hej Prylsnubben!

Signeringen med ett "A" inne i en ring (O) tycker jag mig ha sett uppgiften om att skall vara den som en Anna Olsen använde sig av. De föremål med den signeringen som jag sett har varit rätt så "allmoge"-inspirerad.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                    Hej Prylsnubben!

Signeringen med ett "A" inne i en ring (O) tycker jag mig ha sett uppgiften om att skall vara den som en Anna Olsen använde sig av. De föremål med den signeringen som jag sett har varit rätt så "allmoge"-inspirerad.
                    Hej Bengt H.
                    Detta var något nytt för mig, men Du har helt säkert rätt. Föremålet, en skål med dubbla hänklar (öron) var helt klart allmogedekorerat.
                    Tack för att Du löste gåtan med denna för mig nya signatur.
                    PS Nu hittade jag inlägg 405 på denna tråd dessutom, ingen tvekan, det handlar om samma dekormålare.
                    Last edited by prylsnubben; 2012-10-07, 11:18.

Comment

• Inte bara Ekeby, Höganäs, Törngrens och kanske flera tillverkade och sålde oglaserade lerfat för att glada amatörer och reklamfolk skulle kunna göra sitt "eget" vackra fat på väggen. Även Bo Fajans gjorde så. Här ett exempel - 24 cm diam och givetvis utan någon nummerbeteckning.
                      Bifogade filer

Comment

• En golvvas D239 (höjd 36,5) med glasyr 32 av Ewald Dahlskog fick följa med hem från en bakluckeloppis för fjorton dagar sedan. Priset en tia var satt utifrån skadan, men jag tror att den med ganska enkla medel ska gå att restaurera.

Jacksons har en med glasyr 1703. Lägg också märke till att det exemplaret är med en vitbrännade lera. Jag misstänker att min är gjord under kriget, när det var svårt att importera tyska? leror.

Click image for larger version

Name:	Bo fajans Dahlskog D239 32 res.jpg
Views:	1
Size:	38,0 KB
ID:	541867Click image for larger version

Name:	Bo fajans Dahlskog D239 32 1 res.jpg
Size:	18,5 KB
ID:	541868Click image for larger version

Name:	Bo fajans Dahlskog D239 32 (2) res.jpg
Size:	36,7 KB
ID:	541869

Comment

• Men jösses! Grattis!

Trots skadan är detta ett riktigt superkap! Dessa golvvaser är oerhört populära. Ponera att det kostar 1000:- att restaurera vasen professionellt, då har du ändå gjort ett riktigt bra fynd ekonomiskt, om vi inte räknar med det estetiska värdet. En likadan i vitt glasyr såldes nyss på tradera för 3350:-.
                          Dessa golvvaser är riktigt svåra att få tag på. D239, 36cm, var i produktion 1941-53 och tillverkades med glasyrerna 32= Grön matt konstglasyr med bruna skiftningar (1942-48), 38= Halvmatt vit glasyr med grön dekor (1953), 1703= Ljusgrön matt glasyr (1948-53), 1707= Svagt blåtonad vit halvmatt glasyr (1948).

Efter din vas kommer golvvaserna D240, 38cm, med samma produktionsår och glasyrer. Jag visar här en bild på två exemplar som inte tillhör mig men en samlarvän. Liksom din vas så är dessa tillverkade i rödbrännande lera. Avundsjuk?, nä inte alls.

Click image for larger version

Name:	Ewald Dahlskog.1.JPG
Size:	64,7 KB
ID:	541870Click image for larger version

Name:	Ewald Dahlskog.jpg
Size:	35,4 KB
ID:	541871
                          Last edited by simco; 2012-10-16, 10:59.

Comment

• Tack så mycket, simco!

När jag läste på Jacksons sida stod det att den var designad för Stockholmsutställningen 1930 och att det var 1930-tal, så jag var på biblioteket och kollade upp, men tyvärr så skrev jag inte ner detaljerna. Det är märkligt att Jacksons skriver så, när det är så lätt att kolla upp fakta.
                            Last edited by Kaptenen; 2012-10-16, 11:22.

Comment

• Ja, det är faktiskt lite märkligt. Jag tror att det är ett försäljningsknep, det låter lite finare med Stockholmsutställningen 1930.
                              I boken "Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874-1967" finns ett kapitel med bilder som är titulerat med "Från Stockholmsutställningen 1930 och andra verk av Ewald Dahlskog". Kanske har Jackson´s dragit alla bilder över en kam utan att kolla upp registret?

Comment

• Först ett grattis till Kaptenen för en fin golvvas, som säkert går att fixa!
                                Jag passar på att lägga in en kanna, som kan vara lagom stor för mjölk till kaffet. 7,5 cm hög och 12,5 cm lång.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2012-10-17, 15:35.

Comment

Working...
                                X