Hittade denna lilla askkopp eller vad det kan vara. Med texten Blomsterföreningens årsmöte Gefle 1936. Bokstaven G med krona. Vad står den för? Kan man veta vilken blomsterförening det gäller..? Bo fajans är det iaf.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
I Wikipedia står att läsa:
"Gävle stad hade sedan 1500-talet använt en sköld med bokstaven "G" som vapen."
Den försvann 1941, för att ersättas med dagens kommunvapen.
och ovanför G:et ser vi en murkrona, som förklaras här:
Det är bra att Du tar upp den frågan, för nu kan man spekulera i varifrån Gabriel Burmeister fick idéen att använda sitt välbekanta G med treudd.
Blomsterförmedlingen bör vara detsamma som dagens interflora:
Comment
-
örebroare?
Hej!
Har sett någon gång i denna tråden att en Örebroare blivit nämnd, och eftersom jag själv är från Örebro så blev jag intresserad av att veta mer om denne man/kvinna som jag antar varit verksam i Bo Fajans en tid?
Hoppas någon kunnig kan ge mig lite mera info så att jag vet vad jag ska leta efter
Tackar så mycket i förhand!
Jen0
Comment
-
Hej och välkommen till PES, Jen0Ursprungligen postat av Jen0 Visa inläggHej!
Har sett någon gång i denna tråden att en Örebroare blivit nämnd, och eftersom jag själv är från Örebro så blev jag intresserad av att veta mer om denne man/kvinna som jag antar varit verksam i Bo Fajans en tid?
Hoppas någon kunnig kan ge mig lite mera info så att jag vet vad jag ska leta efter
Tackar så mycket i förhand!
Jen0
.
Kanske är det denna tråd Du skulle vara mest hjälpt av............
PS Tråden är lååååång och innehållsrik, om Du tycker att den handlar om något annat i början så håll bara ut, snart nog så får Du Din
belöning.Last edited by prylsnubben; 2012-11-06, 11:38.
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
Tack för infon prylsnubben!
Suttit och läst igenom sidorna 1-13 ang ABL och tyckt det har varit otroligt spännande hela vägen. Superkul tråd, NU vet jag vad jag ska leta efter! Tack igen!
Comment
-
Enligt en priskurant från 1940 så är det två ostburkar som du köpt. 0,4 resp. 1,4 liters rymd.
Bägge hade troligtvis urprungligen ett lock.
Dina exemplar har fått dekoren H. Andra dekorer var M, T, Viva, Reseda, blå eller brun rand.
Dekoren Blå band hittar jag i en kurant från 1930 och då på diverse hushållsgods. Alla i olika storlekar. Den ljusa ytan syns här ha en eller flera raka linjer.
Föremål med denna dekor har jag för mig ha visats på forumet, men kan inte hitta dem nu.
Comment
-
Artikel 1827 är ett av många nummer som fattas i Birgitta Lundblads artikelförteckning i boken om fabriken, och från 1853 till 3200 är det blankt.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggEnligt en priskurant från 1940 så är det två ostburkar som du köpt. 0,4 resp. 1,4 liters rymd...
Det vore därför mycket värdefullt om valda delar av priskuranten kunde visas.
Comment
-
Oj, tusen tack!
En dag blir förteckningen för Bo Fajans kanske komplett, med hjälp av priskuranter från skilda håll i landet.
En kategori med enbart priskuranter skulle kunna byggas upp på Pes?
Det finns ju samlare som har sällsynta exemplar, som inte ens Kungliga biblioteket har.
Comment
-
Suveränt Bengt H!
Har tänkt på det där jag också. Tänk om alla priskuranter fanns online och på samma sida. Vilken fantastisk guldgruva för en nörd som mig.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggOj, tusen tack!
En dag blir förteckningen för Bo Fajans kanske komplett, med hjälp av priskuranter från skilda håll i landet.
En kategori med enbart priskuranter skulle kunna byggas upp på Pes?
Det finns ju samlare som har sällsynta exemplar, som inte ens Kungliga biblioteket har.
Comment
Comment