Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Här en liten fin skål (eller tallrik?).
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Comment

• En gammal Bo eller?

Köpte ett vackert svart fat med mkt välmålade blommor. Ser gammal ut, men...?
      Kan det vara så att själva fatet är från Bo fajans men någon annan har målat dit blommorna? Eller är det "original"? Märkt i botten "Bo 3"
      Njut av det vackra fatet iaf!
      Vårsoliga hälsningar Anne63
      Bifogade filer

Comment

• Här en liten vas med beteckning 4343/1 och 884. 8,5 cm hög.
        Bifogade filer

Comment

• Ytterligare en vas från Bo fajans. GK-46 och 10 cm hög.
          Bifogade filer

Comment

• En liknande vas tror jag har visats på en annan tråd, men då tycker jag mig minnas att det inte fanns någon signering som kunde visa tillverkare.
            Här finns det i varje fall ett synligt "B/Gefle".

Click image for larger version

Name:	Resize of B Gefle 002.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	531713 Click image for larger version

Name:	Resize of B Gefle 001.jpg
Size:	45,8 KB
ID:	531714 Click image for larger version

Name:	Resize of B Gefle 003.jpg
Size:	42,9 KB
ID:	531715

Comment

• Dagens fynd var nog den här teservisen för 40:- Nu vill jag veta mer om den!
              Finns det fler delar? När tillverkades den? Formgivare är väl inte så lätt att veta? Jag har sett den i gult (lite blankare glasyr) också, finns det fler färger? En blå tekanna kommer upp när jag googlar. Min servis ser ganska blå ut på bilderna, men är i själva verket mer turkosgrön.

Name:	Bo Fajans.jpg
Size:	65,1 KB
ID:	531729

Name:	Bo Fajans Tekanna.jpg
Size:	30,3 KB
ID:	531728

Name:	Bo Fajans Sockerskål och Gräddkanna.jpg
Size:	45,5 KB
ID:	531727

Name:	Bo Fajans Tekopp med Fat och Assiett.jpg
Size:	50,4 KB
ID:	531730

Comment

• 40 kronor för en hel servis av Eva Jancke Björk (1882-1981) får, milt sagt, betraktas som ett fyndköp.
                Siffrorna var lite knepiga att knäcka, eftersom 1703 förvillade först. Det numret står för "Ljusgrön matt glasyr" och användes 1948-53.
                Sedan har vi artikelnumren B90-93 och de olika delarna tillverkades tillverkades 1948-53. Likaså nr7004/2, som är en assiett med tillverkningsperiod 1934-48.

Jag skulle tro att allt är inköpt vid ett och och samma tillfälle 1948, som lysningspresent eller då paret satte bo.
                Var rädd om den servisen.
                Last edited by Gideon; 2012-04-01, 17:31.

Comment

• Åh, tack för all information
                  Vad trevligt att det fanns dokumenterat en formgivare till servisen också!
                  Jag är så nöjd med min servis. Måste bara ge mig i kast med rengöringen av tekannans innanmäte...

Comment

• Här en liten vas - 11 cm hög - och märkt 1034 T.
                    Bifogade filer

Comment

• Specialtillverkad

Här en vas som jag av nyfikenhet inte kunde motstå. Varför specialtillverkad? För vem?
                      9 cm hög och inga siffror eller identitet, om nu inte dekoren har någon speciell betydelse.
                      Bifogade filer

Comment

• Tyvärr kan jag inte svara på Din fråga, Lars.

Jag visar i stället bild på en "sparsko" som nyss blivit inköpt.
                        En sådan har ju tidigare visats av Gideon och Luchur (och kanske även av någon annan), men jag tror att den är tämligen ovanlig så även detta exemplar tycker jag kan få komma med.

Name:	Resize of 2012-04-20 019.JPG
Size:	48,4 KB
ID:	534115 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-20 018.JPG
Size:	44,0 KB
ID:	534116 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-04-20 021.JPG
Size:	47,9 KB
ID:	534117

Comment

• Ovanliga och finfina saker som visas på tråden. Här kommer en väggtallrik av Evald Dahlskog som inte heller kan vara särskilt vanlig, eller vad tror Ni?
                          Bifogade filer

Comment

• Jag håller med om att det verkligen är tjusiga saker som visats upp här sedan jag senast var inne och kommenterade!

Bengts kruka med svängda hänklar är verkligen vacker och drar tankarna åt Hagaström och härlig jugend.

Ditt fat prylsnubben är verkligen också extraordinärt!
                            Snygg formgivning av Dahlskog i bästa Art Deco-stil.
                            Jag förstår att man haft olympiska spelen i åtanke vid formgivningen av atleten, men jag tycker ändå att fatet även har ett högt humoristiskt värde, såväl som estetiskt. Texten kombinerat med motivet är onekligen kul. Jag kan inte låta bli att se konståkare i bara mässingen framför mig när jag ser fatet. Jag tror inte att det finns särskilt många ex av detta fat.

Jag gratulerar även till de övriga fina sakerna.

Comment

• Tack Simco, en dubbel Salchow i bara mässingen tror jag.
                              Bifogade filer

Comment

• Ha, ha tights och kostym ser man inte var dag!

Comment

Working...
                                X