Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967
Collapse
X
-
Blomkruka
Vid besök på Erikshjälpen i Skene hittade jag bland alla blomkrukor en som jag tack vare PES kände igen - typ prydnadskål. Jag kunde i den dåliga belysningen inte se någon stämpel men väl hemma kunde jag urskilja (F)LE.
Krukan är 20 cm hög och 23 cm diam. i öppningen. Bottendiam. är 12,5 cm.
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggEbeling, men är det någon som har Bo Fajansboken och kan säga något mer.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggArtikelnumret är svårläst. Vad är höjdmåttet?
numret hade ont i håret eller dylika besvär. Höjden lite drygt 27cm så det är en rejäl rackare.
Comment
-
Det skulle då kunna vara nr. 1208 som har måtten 27x19 och är från 1930. Kolla diametern på mynningen.
T:et förbryllar dock, eftersom glasyrregistret säger om den:
"Svagt blåtonad vit glasyr med blå tuppdekor"
Sedan så är det så, att det fattas en hel del nummer i 1200-serien och det är en stor lucka mellan 1260 och 1304.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet skulle då kunna vara nr. 1208 som har måtten 27x19 och är från 1930. Kolla diametern på mynningen.
T:et förbryllar dock, eftersom glasyrregistret säger om den:
"Svagt blåtonad vit glasyr med blå tuppdekor"
Sedan så är det så, att det fattas en hel del nummer i 1200-serien och det är en stor lucka mellan 1260 och 1304.
Comment
-
Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggDet här tråden verkar ha tillkommit sedan jag var här sist.
Har väl visat det mesta, men den här skålen har jag nog aldrig visat. Går det att säga något om den - om jag förstår märkningarna rätt bör den vara före 1925 någon gång?Ursprungligen postat av simco Visa inläggHej FBQ!
Din fina skål står benämnd som planteringsskål 7*16cm och ska vara formgiven av Gabriel Burmeister, tillverkningsår mellan 1922-24.
I några gamla kuranter från BoF har jag sett just denna dekor benämnd som "Irisdekor".
Har själv ett par saker med denna dekor som väntar på att visas upp i tråden.
Mvh SimcoUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggHah, precis en likadan som FBQ-s var det men alltså med tilläggssigneringen GABRIEL FAJANS, tror det var samma nummer också.. Min har en blå/rosa grundfärg till skillnad från FBQ-s gröna. Två bilder till, i dagsljus......+ en till.
Last edited by prylsnubben; 2011-04-14, 12:27.
Comment
-
Hej, jag är ny här och hoppas att någon kan hjälpa mig! Jag har tre stycken fina ljusstakar i min ägo, köpta på en antikmarknad, enbart för att jag tycker de är så fina. Googlade mig hit med hjälp av stämplarna undertill och har nu läst på lite, men hittar inget om just de här ljusstakarna. Så om någon vet något så blir jag gladLjusstakarna är max 10 cm i diameter, och det är julgransljus jag har i dem.
Comment
Comment