Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967 - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaptenen
    På länken nedan som du tidigare lagt in känner jag igen en teservis "Monsun". Det är tekannan, flera tekoppar och fat i senapsgult jag har.

Har den inte här, men skall kolla om det står BO på den och fotar den. den är helt felfri. Visste inte att den var av värde

Comment

• Tack, det får du gärna göra! Det ger alltid lite extra att se föremålen som förekommer på reklambilderna.

Comment

• Blomkruka

Vid besök på Erikshjälpen i Skene hittade jag bland alla blomkrukor en som jag tack vare PES kände igen - typ prydnadskål. Jag kunde i den dåliga belysningen inte se någon stämpel men väl hemma kunde jag urskilja (F)LE.
        Krukan är 20 cm hög och 23 cm diam. i öppningen. Bottendiam. är 12,5 cm.
        Bifogade filer

Comment

• Ebeling, men är det någon som har Bo Fajansboken och kan säga något mer.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Ebeling, men är det någon som har Bo Fajansboken och kan säga något mer.
            Artikelnumret är svårläst. Vad är höjdmåttet?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Artikelnumret är svårläst. Vad är höjdmåttet?
              Ja, jag vet, mina suddiga bilder.....nä denna gång berodde det även på att den som stämplat
              numret hade ont i håret eller dylika besvär. Höjden lite drygt 27cm så det är en rejäl rackare.

Comment

• Det skulle då kunna vara nr. 1208 som har måtten 27x19 och är från 1930. Kolla diametern på mynningen.
                T:et förbryllar dock, eftersom glasyrregistret säger om den:
                "Svagt blåtonad vit glasyr med blå tuppdekor"

Sedan så är det så, att det fattas en hel del nummer i 1200-serien och det är en stor lucka mellan 1260 och 1304.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Det skulle då kunna vara nr. 1208 som har måtten 27x19 och är från 1930. Kolla diametern på mynningen.
                  T:et förbryllar dock, eftersom glasyrregistret säger om den:
                  "Svagt blåtonad vit glasyr med blå tuppdekor"

Sedan så är det så, att det fattas en hel del nummer i 1200-serien och det är en stor lucka mellan 1260 och 1304.
                  Måtten 27x19 stämmer utmärkt bra Gideon. Men annars stämmer det inget vidare, blå tuppdekor, blåtonad glasyr och 1930. Den är ju handsignerad av Ebeling som det ser ut och han hade väl sluta på Bobergs 1930, eller gjorde han några gästspel tror Du ?

Comment

• Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Det här tråden verkar ha tillkommit sedan jag var här sist.

Har väl visat det mesta, men den här skålen har jag nog aldrig visat. Går det att säga något om den - om jag förstår märkningarna rätt bör den vara före 1925 någon gång?
                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Hej FBQ!

Din fina skål står benämnd som planteringsskål 7*16cm och ska vara formgiven av Gabriel Burmeister, tillverkningsår mellan 1922-24.
                    I några gamla kuranter från BoF har jag sett just denna dekor benämnd som "Irisdekor".
                    Har själv ett par saker med denna dekor som väntar på att visas upp i tråden.

Mvh Simco
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Hah, precis en likadan som FBQ-s var det men alltså med tilläggssigneringen GABRIEL FAJANS, tror det var samma nummer också.
                    Den fanns kvar fortfarande, och nu var det 50% rabatt, så håll tillgodo. Min har en blå/rosa grundfärg till skillnad från FBQ-s gröna. Två bilder till, i dagsljus......+ en till.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2011-04-14, 12:27.

Comment

• Tjusigt med en blå "iris" i klubben, Grattis till den prylsnubben!

Lars M:s stora, tjusiga ytterfoder finns hos en handlare i närheten.
                      Ytterfodret har ett fat till, men saknar synlig märkning, till det fascila priset 1200:-

Comment

• Grattis!

Jag undrar om man har haft glasyrerna så våta att man har klickat ut och sedan blåst kraftigt i centrum med t ex en bollspruta så att färgerna har spridit sig.

Comment

• Jag kan inte upptäcka någon märkning på undersidan av denna skål/vas, men glasyr och modell gör att jag gärna vill lägga in den på den här tråden.

Click image for larger version

Name:	002.JPG
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	513178

Comment

• Två stycken en liters byttor? med lock blev det idag.
                            Undertill "B/Gefle/ 1 Lit."

Name:	Resize of hilma 009.jpg
Size:	45,6 KB
ID:	513436

Comment

• Hej, jag är ny här och hoppas att någon kan hjälpa mig! Jag har tre stycken fina ljusstakar i min ägo, köpta på en antikmarknad, enbart för att jag tycker de är så fina. Googlade mig hit med hjälp av stämplarna undertill och har nu läst på lite, men hittar inget om just de här ljusstakarna. Så om någon vet något så blir jag glad Ljusstakarna är max 10 cm i diameter, och det är julgransljus jag har i dem.

Name:	DSC_1011.jpg
Size:	55,1 KB
ID:	513437Click image for larger version

Name:	DSC_1013.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	513438

Comment

• Stort fat

Köpte detta fat idag, nog mycket ned tanke på den häår tråden, Tyckte i och för sig att fatet var fint också!
                                AO eller OA vems sign. är det?
                                söffe
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X