Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Det är Eva Jancke-Björk !!!

Jag tittade nyligen på en stor frukttallrik, likadan. Och där fanns nummer och bj, var nog ejb.

Och jag tittade i Bo Fajansboken, o det var en likadan tallrik, över en o en halv sida, Otroligt vackra foton i denna bok.

Men jag hoppades det var Maggie Wibom som jag inget har med, om ni är less på ngt fint, av henne eller (Agda Österberg) skulle det glädja mitt hjärta !!!

Jag har en del av Eva J-B, för jag tycker om hennes stil, jag vet det är för mycket o därför ligger en nivå "under" ex Evald Dahlskog men ska jag vara ärlig tycker inte jag
    han är såå mycket skickligare, oohps, men namnet gör nog mkt

Comment

• Tack så mycket för upplysningen, Anne.

Jag tycker mycket om Eva Jancke-Björks formgivning, och håller med dig.
      Men så har jag inget föremål av Evald Dahlskog att jämföra med.

Comment

• Kan ju ge dig ett, Bengt !

Click image for larger version

Name:	132119248_2.jpg
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	526401Jag skulle faktiskt just dokumentera mina ljusstakar av Evald Dahlskog, så detvar ju passande

Men han var inte ensam med 5 barn som slet för brödfödan och därför kanske inte ngn som helst
        möjlighet att åka på studier o vidarutveckla sig, pa ett sätt som hon
        FÖRTJÄNADE, jag tror hon hade varit väldigt stor då.

Men nu var det en serie som Evald Dahlskog, hade både i ljusstakar, vaser, allt möjligt o
        i alla färger. De jag köpte vari topaz, tillverkades Bo Fajal mellan tidsperioden 1941-53,
        en ganska lång period. Du får väl se Click image for larger version

Name:	132119248_1.jpg
Size:	18,8 KB
ID:	526400titta (men titta gärna här vid denna tid imorgon, då kanske jag är glad)

Comment

• Jag vet inte om detta förvirrar- Det var åtminstone inte min mening, för Bo Fajans är Fajans som gör en glad!

Jag fann dina ljusstakar i en annan glasyr i nr 36 av Vecko-Journalen 1935. Jag har för mig att Topas (Matt beige konstglasyr) avgränsar tillkomsttiden till 1937-39. Vilka siffror står det efter Dahlskogs D?

Name:	Bo fajans ljusstake och bläckhus pennställ ur Vecko-journalen nr 36 1935 res.jpg
Size:	25,0 KB
ID:	526514

Comment

• Askfat var vanligt förekommande under 1900-talet och tillverkades på många håll. Här ett från Gefle och B-märkt.
            Bifogade filer

Comment

• För dokumentationen, en vas (8 cm hög) och signerad BO 4300

Name:	Clipboard01.jpg
Size:	39,6 KB
ID:	527479Click image for larger version

Name:	Bo Fajans 4300 2 res.jpg
Size:	62,0 KB
ID:	527478

Comment

• En till för dokumentation. Tycker den är riktigt läcker. Höjd 18,5cm.
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  För dokumentationen, en vas (8 cm hög) och signerad BO 4300
                  Hoppsan, just 4300 "finns inte". Det är ett hopp i registret mellan 4298 och 4301.
                  Vilken osis.
                  Men 4298 gjordes av Maggie Wibom och 4301 av EJB. Glasyrfärgen gör att jag tror på EJB.

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                  En till för dokumentation. Tycker den är riktigt läcker. Höjd 18,5cm.
                  Ja, en riktigt läcker Dahlskog (den mellersta av tre storlekar) och faktiskt rätt tidig i produktionen som varade 1935-53. Glasyren RUNA sätter tillverkningstiden till 1936-38.
                  Svingar hatten (jag aldrig numer har) och gratulerar.

Comment

• Stort tack Gideon och tack för den kompletterande informationen.
                    Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Hoppsan, just 4300 "finns inte". Det är ett hopp i registret mellan 4298 och 4301.
                      Vilken osis.
                      Men 4298 gjordes av Maggie Wibom och 4301 av EJB. Glasyrfärgen gör att jag tror på EJB.

Ja, en riktigt läcker Dahlskog (den mellersta av tre storlekar) och faktiskt rätt tidig i produktionen som varade 1935-53. Glasyren RUNA sätter tillverkningstiden till 1936-38.
                      Svingar hatten (jag aldrig numer har) och gratulerar.
                      Tack Gideon!

Jag ska visst fortsätta att köpa de Bo Fajans-föremål som jag hittar, om inte annat för att de sällan finns med i listorna.

Återigen grattis till en vacker vas!

Comment

• Jättetack Kaptenen.
                        Pes är mitt google.

Comment

• Gabriel Fajans 5106

Såg denna serie i en annan tråd, men nu lägger jag den här. Fritt fram att flytta den till lämpligare tråd.
                          Bifogade filer

Comment

• En mycket fin och intressant vas som du visar, Maria!

Visst har den hamnat i rätt tråd.

Comment

• Oerhört vackra saker!

Kaptenen; Keep up the good work! Snart kan du göra en dokumentation över okända alster från BoF!

Grattis till vasen av Evald Dahlskog Wasistdas! Den är mycket eftersökt bland samlare och en tidlös klassiker!

Rosa din vas är verkligen läcker! Ibland kan man se att Gabriel Burmeister tagit med sig modeller och dekorer från UE. Undrar om inte detta är ett sådant fall. Men precis som Bengt skriver är den lagd i helt rätt tråd.

Comment

• Exempel på "Prov"-signerade föremål har visats tidigare på forumet.
                                Här kommer fyra assietter med detta "Prov".

Undrar just om EJB själv målat dekorerna.

Apropå Eva Jancke Björk, så skall kommande nummer av Antikvärlden innehålla en artikel om henne.

Name:	Resize of 2012-01-25 004.JPG
Size:	45,9 KB
ID:	529501 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-01-25 005.JPG
Size:	43,9 KB
ID:	529502 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-01-25 003.JPG
Size:	46,8 KB