Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Visst är det en hornuggla, Polsson. Roligt att du hann "fånga" den. Och förträfflig svägerska du har
    Lars F - trevligt att höra att sommaren är på väg även hos dig i norr. Lövsångaren (som jag vet är vår vanligaste fågel tillsammans med "den närsynte") är ett säkert tecken. Visst blir man glad att höra den - och andra.

Ikväll blir det annat bevingat för mig än fåglar. Nej - inte bevingade ord, utan nattfjärilar. Det är sista varma dagen o kvällen på ett tag, så vi ska passa på min kamrat o jag. Dessutom är min semester snart slut för denna perioden, så jag vill njuta så mycket som möjligt.
    Fast vem vet, kanske någon uggla behagar komma ivägen ikväll? Man kan alltid hoppas.

Comment

• Vackra fågelbilder ni visar alla, det är bara att njuta, Tina din uppvisning av rovisarna var härlig, kul att du fick med en så vacker bivråk på flera bilder.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Tina, Lars, Hirvi, Kim, mfl!.
        Jag är helt salig! Tog en kvällstur till platsen där hornugglan huserade i morse, men hornuggletallen var tom. Emellertid upptäckte jag en uggla som flög över mig över trädtopparna. Kollade noga i ett stor björk dit ugglan föreföll flyga, men nej. Återvände till ursprungsplatsen varvid ugglan gjorde en reprisflygning bort mot björken. Smög försiktigt och tittade mot björken. Och se ugglan satt glatt poserande på en gren spände blicken i mig och sade:

-Sitter jag bra så här djävla smygare?
        Bifogade filer
        p-son

Comment

• Oj vilken bild Polsson, du kan vara nöjd med råge.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            Samma dag som jag mötte rådjuret (bild i annan tråd) hörde och såg jag en hel del fåglar också – förstås.
            De flesta var totalt engagerade i att jaga o leta mat till sina ungar och med näbbarna fulla, hade de bråttom till boet.
            En mås och en gås kom också i min väg.

Strax efter rådjursmötet, fick jag det härliga nöjet att se inte mindre än fem ormvråkar, tillsammans med två envist förföljande kråkor. Kråkorna kraxade, vråkarna skriade och de förra gjorde vad de kunde för att jaga bort de senare. ”Luftstriden” dem emellan varade i säkert 10 minuter, kanske mer. Tiden står liksom stilla när man är helt uppslukad av skådespelet, vilket jag var, och det till den milda grad att jag höll på att dratta baklänges i mina försök att dokumentera det hela på bild. De var högt upp i luften, så bilderna blev just bara det – dokumentationsbilder, dvs ingen hög kvalitet på dem.
            Så småningom gav kråkorna upp eller kanske de tyckte att vråkarna kommit tillräckligt långt bort för att inte längre utgöra ett hot. Vråkarna var dock så uppspelta efter bataljen, att de fortsatte leka med varandra under ungefär 15 minuter till. Allt medan jag fortfarande stod på vägen och kände nackspärren närma sig. Det var värt varenda värkande sena i halsen att ha fått ta del av detta.
            Hallå Tina,
            Vilket skådespel, bravo. Får man ställa en dum fråga? Vad var motivet, att kråkorna var ute efter vråkarna ägg/ungar? En dum till.
            Trodde att vråkar liksom andra rovfåglar hade bestämda revir men här tycks dom hjälpas åt? En till, vilket objektiv?
            Njuter av att titta, tror att du njuter av att visa. Det lär ligga i den kreativa ådran.
            So long...

Comment

• Hallå P-son,
              Klok som en uggla. Ganska lik, men framför allt lättlärd. Vilka framsteg, nu får Tina se upp. Har du lärt dig det där knepet att banta?
              Grattis, ser fram mot nya lärdommar... so long..

Comment

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Oj vilken bild Polsson, du kan vara nöjd med råge.
                Hirvi
                Tack, Hirvi! Pulsen efter fotograferandet är fortfarande hög.
                p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå P-son,
                  Klok som en uggla. Ganska lik, men framför allt lättlärd. Vilka framsteg, nu får Tina se upp. Har du lärt dig det där knepet att banta? Grattis, ser fram mot nya lärdommar... so long..
                  Bugar och tackar, Kim! Såväl Tina som jag ser upp(åt) nästan hela tiden. Det är ju där fåglarna oftast är. Hänger inte riktigt med i "knepet att banta". Har man en sådant objektiv som jag, och får en sittande poserande hornuggla med kvällssol på hela kroppen, kan man inte misslyckas.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2012-05-28, 23:52.
                  p-son

Comment

• I mossen..

Hallå P-son,
                    Enligt Lasse Kik:
                    So long...
                    Bifogade filer

Comment

Hallå P-son,
                      Enligt Lasse Kik:
                      So long...
                      Pling! Där föll myntet ner. Tack, Kim!
                      p-son

Comment

• När jag imorse tittade mig i spegeln upptäckte jag, att jag hade antagit en grönaktig ton. Tänkte: "är det pga nattens suddande bland nattfjärilarna i skogen?" Insåg dock snabbt, att det mer sannolikt var lite av avund. GRATTIS Polsson till härliga ugglebilder!!! Hoppas pulsen har återgått till normalt slagantal nu. Jag gläds emormt med dig över dina bilder och vet precis hur du kände dig i stunden.

Comment

• En svala gör ingen sommar...

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå,
                          Minnesgoda kommer nog ihåg våra korrar på loftet. Två lämnade boet idag, den första flygfärdiga fick ett varmt mottagande av vår kanintax som fick en kick i rumpan och ungen klarade sig. Nu är dom två som häckar under en trätrappa och jag lyckades fånga en nyfiken på bild. So long... nu får vi hålla koll på taxarna en tid framöver...
                          Hallå och pang i bygget. Just nu flög en svala in genom ytterdörren, genom hallen in i köket och dunsade mot ett stängt fönster. Den klarade sig.
                          Inte nog med korrar. Kan rapportera att mamma korre fick fyra kottar varav tre överlevde. En kråka hackade ihjäl en som inte kunde flyga, men lite svinn får man väl räkna med. Nu har gänget dragit till skogs. Puhhhhh.... jobbigt med kopplade taxar. Hålet kommer att spikas igen för jag läste att mamma korre kan slussa upp till tre kullar under en sommar och att hon är byter partner som jag byter skjorta....
                          So long....

Comment

• En "halv division" vråkar i samlad flyguppvisning är inte vardagsmat precis Tina.
                            Har själv bara sett en ”rote” i år dock inte samtidigt. Snyggt Tina.

Vilket uggle-porträtt P-son! Om blickar kunde döda. Inga ugglor i mossen där inte.
                            Förväntar mig mer go´-bilder under hand.
                            Men glöm föralldel inte humlorna och de andra små.

Liten puff på vägen i länken här nedan som ger inspiration hoppas jag.

"Småfoglarne"?
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars F; 2012-05-29, 17:24.
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Hallå och pang i bygget. Just nu flög en svala in genom ytterdörren, genom hallen in i köket och dunsade mot ett stängt fönster. Den klarade sig.
                              Inte nog med korrar. Kan rapportera att mamma korre fick fyra kottar varav tre överlevde. En kråka hackade ihjäl en som inte kunde flyga, men lite svinn får man väl räkna med. Nu har gänget dragit till skogs. Puhhhhh.... jobbigt med kopplade taxar. Hålet kommer att spikas igen för jag läste att mamma korre kan slussa upp till tre kullar under en sommar och att hon är byter partner som jag byter skjorta....
                              So long....
                              Bra gjort Kimmen!

”Håll dörrana stängda och släpp taxarna loss!
                              Att du ”klarade” tre stycken var bra.
                              Det verkar som flera andra också gillar huset.

Här är en äkta Roskarl Arenaria interpres (steinevender, på norsk) bild från södra Österbotten
                              foto G.N.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars F; 2012-05-29, 23:05.
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• I Roslagens famn...

Hallå Lasse,
                                Den där gynnaren har vi inte spanat in ännu, däremot rätt många rospiggar.

"Rospigg är en person från Roslagen. Från fornsvenska "rosbyggiar" - boende i Roden. Ordet har alltså inte något med spigg, eller som fiskgruppen kallas, spiggar att göra.

Rospigg är även ett alternativt namn på båttypen Roslagsskuta."

So long...

Comment

Working...
                                X