Denna duktiga gräsandshona kunde stoltsera med 15 ungar för någon tid sedan, men igår återstod endast 12. Som synes finns det två bruna ungar i skaran och en av följande teorier borde väl stämma in på dem. Visar dessutom en bild från i fjol med en torrsimmande viggunge. Visst finns det likheter?
1) så kan även gräsandsungar se ut
2) en vigghona har inspirerats av en gökdito och lagt sina ägg i gräsandens bo
3) gräsandshonan har kidnappat viggungarna
4) gräsandshonan känner inte till raslagarna och har "syndat" med en vigg eller en annan
Så till min fråga i första hand till Lars F. Du har vid något tillfälle, hittar inte tillfället trots mycket letande på PES, lagt in någon text med olika hybrider av änder vilken är högintressant just nu för mig. Ställer mig bl a frågan om en dykand och en simand, gräsand-vigg, kan tänkas ingå könsumgänge?
P.s
Har hittat texten nu angående hybrider bland änder. Där nämns inget om dyk- och simänder kan para sig.D.s
1) så kan även gräsandsungar se ut
2) en vigghona har inspirerats av en gökdito och lagt sina ägg i gräsandens bo
3) gräsandshonan har kidnappat viggungarna
4) gräsandshonan känner inte till raslagarna och har "syndat" med en vigg eller en annan
Så till min fråga i första hand till Lars F. Du har vid något tillfälle, hittar inte tillfället trots mycket letande på PES, lagt in någon text med olika hybrider av änder vilken är högintressant just nu för mig. Ställer mig bl a frågan om en dykand och en simand, gräsand-vigg, kan tänkas ingå könsumgänge?
P.s
Har hittat texten nu angående hybrider bland änder. Där nämns inget om dyk- och simänder kan para sig.D.s

Comment