Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Denna duktiga gräsandshona kunde stoltsera med 15 ungar för någon tid sedan, men igår återstod endast 12. Som synes finns det två bruna ungar i skaran och en av följande teorier borde väl stämma in på dem. Visar dessutom en bild från i fjol med en torrsimmande viggunge. Visst finns det likheter?
    1) så kan även gräsandsungar se ut
    2) en vigghona har inspirerats av en gökdito och lagt sina ägg i gräsandens bo
    3) gräsandshonan har kidnappat viggungarna
    4) gräsandshonan känner inte till raslagarna och har "syndat" med en vigg eller en annan

Så till min fråga i första hand till Lars F. Du har vid något tillfälle, hittar inte tillfället trots mycket letande på PES, lagt in någon text med olika hybrider av änder vilken är högintressant just nu för mig. Ställer mig bl a frågan om en dykand och en simand, gräsand-vigg, kan tänkas ingå könsumgänge?

P.s
    Har hittat texten nu angående hybrider bland änder. Där nämns inget om dyk- och simänder kan para sig.D.s
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2013-06-24, 22:53.
    p-son

Comment

• Helt underbara bilder Tina!!
      I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Denna duktiga gräsandshona kunde stoltsera med 15 ungar för någon tid sedan, men igår återstod endast 12. Som synes finns det två bruna ungar i skaran och en av följande teorier borde väl stämma in på dem. Visar dessutom en bild från i fjol med en torrsimmande viggunge. Visst finns det likheter?
        1) så kan även gräsandsungar se ut
        2) en vigghona har inspirerats av en gökdito och lagt sina ägg i gräsandens bo
        3) gräsandshonan har kidnappat viggungarna
        4) gräsandshonan känner inte till raslagarna och har "syndat" med en vigg eller en annan

Så till min fråga i första hand till Lars F. Du har vid något tillfälle, hittar inte tillfället trots mycket letande på PES, lagt in någon text med olika hybrider av änder vilken är högintressant just nu för mig. Ställer mig bl a frågan om en dykand och en simand, gräsand-vigg, kan tänkas ingå könsumgänge?

P.s
        Har hittat texten nu angående hybrider bland änder. Där nämns inget om dyk- och simänder kan para sig.D.s

Ohoj P-son!

Om hybrider skriver bl.a. boken "Fåglarna Alla Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält":
        Citat:
        ”En förbryllande egenhet när det gäller hybrider bland andfåglar är att sådana tycks förekomma oftare bland gäss och dykänder
        av släktet Aythya (dykänder), dit t.ex. vigg och brunand hör) än bland simänder (t.ex. gräsand och snatterand m.fl.)
        Skälet till detta är inte känt.”

En teori kan kanske vara en mutation,
        som jag sett kan förekomma bland ejder ibland. Där just färgavvikelsen är tydlig.
        I övrigt har jag inga idéer om vad som kan orsaka den annorlunda färgen på ungarna.

Tina, vår ”fågelmoder” kan kanske komma med den förlösande knuten?

Fina bilder på söta ungar är det i vilket fall som helst.

PS Fann nedanstående sida om just släktet Anas (simänder) och deras systematik och släktskap i allmänhet.

Om man inte vet speciellt mycket innan man läser den sidan så är man inte mycket klokare efteråt.
        Åtminstone inte jag. Lycka till P-son
        DS

Last edited by Lars F; 2013-06-25, 23:22.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Tack, Lars!

Jag får vänta och se och förhoppningsvis kommer fylogenin i dagen så småningom.
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            ...
            "Mina" kråkor, som bor nästgårds, och som jag har presenterat tidigare, har jag fortfarande kontakt med. De flesta har flyttat ut en bit från stan men två är kvar. Och de kommer flygande när jag kommer. De vet, att det vankas godsaker och med denna muta, låter de sig gärna fotograferas.
            Häromdagen fick jag en härlig bildsvit på något hundratal bilder. Här kommer några av dem. Det "härjar" även trutar och måsar där kråkorna bor och de är inte såta vänner Deras förehavande är synnerligen amuserande att skåda, tycker jag. Kanske kan de ge upphov till något litet leende även på PES?
            Jättefin bildsekvens med kråkan och truten Tina.
            Som jag sagt tidigare så tillhör kråkorna min favoriter.

"Mormors lilla kråka, skulle ut och åka ..."

Tack Tina mera sådana!
            Bifogade filer
            - - - - - - - - - -

Comment

• Äntligen har jag hittat något om den "konstiga" anden som simmar med ungar till en gräsand. Nedanstående från www.artportalen.se.
              Blev full i skratt när jag såg en annan avvikande unge (en gräsand?) på You Tube.

" Denna puillin var en del av en grupp gräsandsungar. För mig ser det ut som en viggpulli. Den var totallt del av gräsänderna. Är det någon som har en förklaring till detta? Kan en vigg lagt i gräsandends bo? Är det en konstigt färgad gräsand? Det lustiga är att vi inte sett någon vigg i närheten av denna damm. Vore kul att höra vad ni säger./Kent-Ove
              ID:19928 Kent-Ove Hvass (Värsås), 2009-08-06 19:26:25

Vigg pulli ser ut att stämma bra. Det är ganska vanligt att simänder och vigg/brunand lägger ägg i varandras bon. Oftast överlever bara de ungar som är av samma art som den ruvande honan, kanske beroende på föda som honan visar sina ungar etc. Det är inte ovanligt när de lägger ägg i varandras bon att det till slut blir för många ägg så att honan som skall ruva inte klarar att ligga på och täcka alla äggen och då överges häckningen. Dessa bon som överges kan innehålla så många som 20-30 ägg. Jag har även sett detta fenommen med att lägga ägg i varnadras bon hos vadare, bla mosnäppasbon med 7 ägg i. Vadare klarar inte att ruva fler än 4 ägg och de lägger istort sett alltid fyra ägg, undantagsvis kan 3 ägg ses i bon. Anlednineg till att de lägger ägg is amma bon är troligenb att det är sådan konkurrens kring de bästa/mest skydda ruvplataserna. Ofta hittar man detta med andbon med blandade äggkullar i häckningar i mås/tärnkolonier, troligen för att kolonierna är så viktiga som skydd för ändernas häckning att de,änderna, trängs rejält med varandra där.
              ID:19963 Ulrik Lötberg (Vänge), 2009-08-07 12:46:15"

Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2013-06-28, 10:37.
              p-son

Comment

• Jag har tyvärr inte haft tid att skriva om dina "ankungar" Polsson men ser nu, till min glädje - och förstås din - att du har funnit information om de som inte hör till. Visst är det lite kul att det kan bli så och ännu roligare att, likt dig, få se det i verkligheten och dessutom föreviga familjen med kameran.
                Så nu har vi fått veta, att olika andfåglar kan lägga ägg i varandras bon. Det är heller inte alldeles ovanligt, att vissa arter hybridiserar och då kan det vara knepigt att, hos pulli/juveniler, avgöra vilka de två föräldrarna kan vara.
                Jag tycker det är så trevligt att se dina foton på de skånska fjäderfäna av skilda slag.

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                Jättefin bildsekvens med kråkan och truten Tina.
                Som jag sagt tidigare så tillhör kråkorna min favoriter.

"Mormors lilla kråka, skulle ut och åka ..."

Tack Tina mera sådana!
                Och här, Lars F, kommer ytterligare några bilder av favoriterna. De är inte enkom bråkstakar, utan är väldigt vackra, tycker jag, med alla sina olika "ansiktsuttryck" och glimtar i ögonen. De är också, understundom, väldigt kärleksfulla mot varandra. Riktiga "turturduvekråkor"
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Äntligen har jag hittat något om den "konstiga" anden som simmar med ungar till en gräsand. Nedanstående från www.artportalen.se.
                  Blev full i skratt när jag såg en annan avvikande unge (en gräsand?) på You Tube.

" Denna puillin var en del av en grupp gräsandsungar. För mig ser det ut som en viggpulli. Den var totallt del av gräsänderna. Är det någon som har en förklaring till detta? Kan en vigg lagt i gräsandends bo? Är det en konstigt färgad gräsand? Det lustiga är att vi inte sett någon vigg i närheten av denna damm. Vore kul att höra vad ni säger./Kent-Ove
                  ID:19928 Kent-Ove Hvass (Värsås), 2009-08-06 19:26:25

Vigg pulli ser ut att stämma bra. Det är ganska vanligt att simänder och vigg/brunand lägger ägg i varandras bon. Oftast överlever bara de ungar som är av samma art som den ruvande honan, kanske beroende på föda som honan visar sina ungar etc. Det är inte ovanligt när de lägger ägg i varandras bon att det till slut blir för många ägg så att honan som skall ruva inte klarar att ligga på och täcka alla äggen och då överges häckningen. Dessa bon som överges kan innehålla så många som 20-30 ägg. Jag har även sett detta fenommen med att lägga ägg i varnadras bon hos vadare, bla mosnäppasbon med 7 ägg i. Vadare klarar inte att ruva fler än 4 ägg och de lägger istort sett alltid fyra ägg, undantagsvis kan 3 ägg ses i bon. Anlednineg till att de lägger ägg is amma bon är troligenb att det är sådan konkurrens kring de bästa/mest skydda ruvplataserna. Ofta hittar man detta med andbon med blandade äggkullar i häckningar i mås/tärnkolonier, troligen för att kolonierna är så viktiga som skydd för ändernas häckning att de,änderna, trängs rejält med varandra där.
                  ID:19963 Ulrik Lötberg (Vänge), 2009-08-07 12:46:15"

http://www.youtube.com/watch?v=X_TCZMMQKOg
                  Grattis P-son du tycks ha nått, om inte "pudelns" så i alla fall "gräsandens kärna".
                  - - - - - - - - - -

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                    ...

...
                    Och här, Lars F, kommer ytterligare några bilder av favoriterna. De är inte enkom bråkstakar, utan är väldigt vackra, tycker jag, med alla sina olika "ansiktsuttryck" och glimtar i ögonen. De är också, understundom, väldigt kärleksfulla mot varandra. Riktiga "turturduvekråkor"
                    Tackar för den äran Tina.
                    Kråkornas svarta haklapp gör sig verkligen som ett "klubbmärke"på bröstet.
                    Har fått för mig att man kan känna igen olika individer på utseendet på "haklappen? Och att årsungar saknar haklapp?
                    Rätt eller fel?
                    - - - - - - - - - -

Comment

• Jo, det stämmer att man kan se skillnad på individerna på deras "hakklappar", som är olika tecknade. Jag har, just för att lära mig se skillnad på "mina" kråkor, fotograferat dem framifrån för att kunna se teckningen. Några individer kan jag se skillnad på men det tar nog tid att lära mig alla.
                      Men jag tror att även ungfåglarna har hakklapp. Bifogar en bild på en av de ungar vi ringmärkte förra året. Man ser antydan till hakklapp, även om bildkvaliteten inte är den bästa.
                      Bifogade filer

Comment

• Beträffande gräsanden med sina "oäkta" ungar; Man kan aldrig vara nog försiktig vilka ägg man ruvar
                        Bifogade filer

Comment

• Kan drillsnäppan simma?

Hallå,
                          Får jag störa semesterfriden med en kort fråga? Förlorade en kompis från sandstranden som drunknat. En unge, ca en månad gammal. Att nykläckta ungar inte kan simma vet jag. Tack på förhand och...lo long...

Comment

• Kråkor

Jag följer den här tråden och någon annan men är lat att skriva. Men måste bara tacka för alla underbara fågelbilder, nu kråkorna!
                            Det är ju en underbar fågel och dessa är så fint fångade!

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå,
                              Får jag störa semesterfriden med en kort fråga? Förlorade en kompis från sandstranden som drunknat. En unge, ca en månad gammal. Att nykläckta ungar inte kan simma vet jag. Tack på förhand och...lo long...
                              Ohoj Kimmen!

Tråkigt med kompisen.

Vet inte heller om drillsnäppor kan simma.
                              Men jag var tvungen att kolla med Erik Rosenberg som brukade ha koll på det mesta om våra fåglar. I hans bok
                              ”Fåglar i Sverige” hittade jag bland annat denna passus om drillsnäppan.
                              ”Vid anfall av rovfåglar kastar sig drillsnäppan ned på vattnet och dyker.”
                              Då kan man nog gissa att den förhoppningsvis är simkunnig när den beter sig så.
                              - - - - - - - - - -

Comment

• Hallå Lasse Kik,
                                Sjömän på den gamla goda tiden kunde sällan simma och badade aldrig. Tror trots det att Rosenberg har rätt...
                                so long och för ditt svar.

Comment

Working...
                                X