Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Tack för länk och tips. Det verkar vara en snårskog och en bra kikare kostar ju skjortan.
    So long...
    hej Kim,
    Det är med kikare, som med annan utrutsning, precis som du säger - en snårskog. beroende på hur exklusiva skjortor du har finns det alternativ till Zeiss. Visst är det ett bra fabrikat, inte tu tal om det. Fast man kanske inte alltid behöver köpa och betala för namnet.
    När jag hade gått med i ornitologklubben (för tre år sedan) var en handkikare min första investering. Att, som en fågelkompis, köpa en kikare för 12 000 kr kändes inte det minsta tilltalande, vare sig för hjärtat eller plånboken.
    Jag tänkte lite som när jag köpte bil, dvs. förnuftigt. Eftersom jag inte ska tävla i fomel 1behöver jag sannerligen inte heller en bil av dylik kaliber.
    Jag köpte en Zenith, Field 7.4, 129m/1000m, 8x42 och vattentät. Sånär som på en femma kostade den 3 000 kr. Både kompisen nämnd ovan och flera andra provade den och gav den med beröm godkänd.
    Förvisso är 3 000 kr också mycket pengar och man lär få en "rejält bra" skjorta för de pengarna. Men Kim - skit i skjortan och köp en kikare
    Avslutningsvis återger jag Polssons ord: "Åt var och en efter behov".

Comment

• I väntan på.................

..........ett nytt objektiv vilket förhoppningsvis gör mig mer nöjd med bilderna plåtar jag näraliggande objekt. Ja, det syns några fåglar på en av bilderna, men eftersom det är en fågeltråd måste ju någon koppling finnas. Bilderna är från västra stranden i Trelleborg, tagna samtidigt som ett av barnbarnen och jag rastade våra hundar idag. Tång, is, sand, sten och vatten kan faktiskt vara riktigt intressant, tycker jag. Tången fyllde förr en viktigt funktion som gödsel och bränsle för trelleborgarna. Detta märks tydligt på gamla kartor där tomterna såg ut som långa remsor med kortsidorna utmed stranden.
      Bifogade filer
      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
        Jag köpte en Zenith,
        Avslutningsvis återger jag Polssons ord: "Åt var och en efter behov".
        Hah, jag har också en Zenith, en Zenith Zoom sen 11 år tillbaka. Den duger åt mig. 1.400 ca kostar den som bäst idag.
        Last edited by prylsnubben; 2012-01-30, 20:19.

Comment

Hallå igen,
          Varje dag på morgonpromenad spanar jag, men min antika kikare verkar vattenskadad.
          Tänkte tjacka en ny. Vad rekommenderar du och ni andra? So long...
          Om du vill ha det bästa då blir det Zeiss
          Har en Carl Zeiss Dialyt 8-56 som huvudkikare
          Köpte den 1982 för 5200 kr. och den är lika bra i dag
          Många kompisar som köpte kikare ungefär samtidigt är inne på sin tredje- fjärde nu
          Har även två Carl Zeiss Jena 8-30. dom är nog från 30-40 talet
          Har dom i handsfacket i bilen, då är dom alltid med
          Går nog att få en sån för 800-1000kr i dag
          Last edited by Lars H; 2012-01-31, 09:30.
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

• Hallå och tack Lars.
            Tror att man ska välja x10 för att spana örnar, sjöfågel och sälar, eller vad säger du?
            So long....

Comment

Hallå och tack Lars.
              Tror att man ska välja x10 för att spana örnar, sjöfågel och sälar, eller vad säger du?
              So long....
              Jag resonerar så här 8 delat med 56 är 7, vilket är den högsta utgångspupillen man kan ta tillvara i det mänskliga ögat, högt skymningsvärde med andra ord
              Köper man en kikare som har 10 i förstoring och 40 mm i främre linsen
              Då är utgångspupillen bara 4, är för lågt för skymning och gryningen
              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

• Bärspel

Igår träffade jag på ett litet gäng sidensvansar som svischade omkring i ett träd som fortfarande hade några bär på de frusna grenarna. Två av fåglarna fick mig att le – de ”spelade boll” med ett bär. Avståndet var ganska långt så bilderna blev inte de allra bästa. Men ibland tycker jag, att det inte spelar så stor roll med toppkvalitet utan det är ögonblicket som är värt att ”bevara”.
                Bifogade filer

Comment

• Men du är otrolig, Tina, vilken underbar serie! Man kan inte kräva perfekt skärpa när man har chansen att fånga en så kul lek. Jag har faktiskt själv några - för att vara av mig - bra sidensvansfoton sen i höstas som jag tänkte lägga ut. Ok, mina är fina på sitt sätt, så dom kanske kommer så småningom. De är dock *mycket* stillsammare.

(Jag hoppas jag ej lagt ut dem; jag är så lat på att klicka runt och kolla...)

Comment

Igår träffade jag på ett litet gäng sidensvansar som svischade omkring i ett träd som fortfarande hade några bär på de frusna grenarna. Två av fåglarna fick mig att le – de ”spelade boll” med ett bär. Avståndet var ganska långt så bilderna blev inte de allra bästa. Men ibland tycker jag, att det inte spelar så stor roll med toppkvalitet utan det är ögonblicket som är värt att ”bevara”.
                    Du behöver inte skärpa dig, TinaSand! Jag håller helt med BerNils om att händelsen är det viktigaste i fråga om sidensvansarna. Den sista bilden är en pärla, tycker jag, trots att den är beroende av de andra. Ett tydligare bortflygande än uppe i högra hörnet som på bilden, kan knappast göras.
                    Last edited by Polsson; 2012-02-06, 15:25.
                    p-son

Comment

• Av en av mina brorsöner fick jag, sistlidna jul, en liten tavla i julklapp. Den säger så mycket - om inte ALLT!
                      Bifogade filer

Comment

• Härliga kort på fåglarna och fyndiga texter
                        I’m a real mean bitch!

Comment

• Toppen toppen Tina!
                          Bifogade filer
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av BerNils Visa inlägg
                            Jag har faktiskt själv några - för att vara av mig - bra sidensvansfoton sen i höstas som jag tänkte lägga ut. Ok, mina är fina på sitt sätt, så dom kanske kommer så småningom. De är dock *mycket* stillsammare.

(Jag hoppas jag ej lagt ut dem; jag är så lat på att klicka runt och kolla...)
                            Ser fram emot att få se dina bilder, BerNils. Lägg ut dem snart

Samma dag som sidensvansarna lekte fortsatte jag ner mot havet. Inte någon längre promenad precis, endast ca 60 meter . Som vanligt kom måsfåglarna och i den kalla vinterluften ser de ut som "levande statyer av is". Deras vita färg kommer verkligen till sin rätt mot snö och kall vinterhimmel.
                            Bifogade filer

Comment

Två av fåglarna fick mig att le – de ”spelade boll” med ett bär. .
                              Bra match, Du får mig att le Tina. Apropå måsarna på isen så måste jag berätta om en gång i förra veckan när ett tunt lager fin nysnö låg på isen i Gustavsbergs hamn. Denna plats är en övervintringsstation för en koloni gräsänder. Det finns två vakar en mindre och en större och fåglarna flyger däremellan. På snön bildades "landningsbanor" av deras fötter, banorna gick härs och tvärs, en del var nästan spikraka, andra var lite skeva och vinda, en del hade antagligen hamnat vid sida om landningsbanan om de hade varit flygplan. Ingen kamera förstås, och nästa gång så var det ju för mycket snö på isen. Man såg även "vingslagen" vid sidan av en del "landningsbanor" när de hade försökt bromsa in iskaneåkningen. Det såg ut som små änglavingar i snön.
                              Last edited by prylsnubben; 2012-02-08, 21:06.

Comment

• Dom här fasanerna + några till bor här i krokarna, så fort det blir kallt och snö flyttar dom in i trädgården, här finns det mat och skydd mot rovfåglar.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Maria; 2012-02-11, 15:02.
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X