Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Hallå Polsson!
    Tror det börjar bli lite oro i fågellägret
    Denna sista fågel du visar ser mera ut att vara en hona gråsparv, lite luriga dom,
    kommer jag på något bättre får jag höra av mig.
    Hirvi
    När jag kollar min första bild och denna, förefaller det inte vara samma fågel. Med tanke på vad du skriver, är det kanske två olika fåglar jag fotograferat. Jag spanar vidare....
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2012-04-09, 11:06.
    p-son

Comment

• Ja så är det Polsson, många små detaljer
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        När jag kollar min första bild och denna, förefaller det inte vara samma fågel. Med tanke på vad du skriver, är det kanske två olika fåglar jag fotograferat. Jag spanar vidare....
        Ohoj P-son!
        Jag håller med dig när det gäller små spräckliga fåglar. De är oftast svåra att hålla reda på. Sparvar och lärkor och vissa andra (järnsparv) t.ex. brukar se lika ut när man ser dem hastigt.
        Du har väl en fågelbok?

Kan annars tipsa om en bra bok.,
        nämligen: Fågelguiden av Svensson , Zetterström och Mullarney.eller praktexemplaret av samma bok. Fåglarna. ( se mitt inlägg #786)

Som amatörornitolog ( med betoningen på amator) så tycker jag att denna bok (böcker) är de bästa i sitt slag,

Fågelguiden (äldre upplaga med rödhaken).fälthandbok
        Fåglarna (ny upplaga)
        Bifogade filer
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Fågelguiden är nummer ett ja, har slitit ut ett par ex i fält, jag har även den stora i bokhyllan, (FÅGLARNA) lite mera text annars samma bok, men fin att sitta hemma och bläddra i.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• Idag har det varit hackigt värre

Först vill jag säga, att jag håller med om bokrekommendationen. Den med tärnan är senaste upplagan. Polsson - KÖP DEN! (Förlåt om jag nu "tvingar" dig till nya utgifter).

Kom hem strax efter sju imorse efter att ha jobbat natt. Sova var inte att tänka på då det ju redan sedan ett par timmar dagats. Efter att ha serverat samborna frukost och ordnat lite annat, packade jag ryggsäcken med fika o kameror och körde ut till närbeläget naturreservat.
            Vädret var sådär, dvs nästan mulet o kallt o med bara stundtals solstrimmor, men fåglarna var igång med sin sång och sitt blixtsnabba farande mellan bästa revirsångsträden.

Plötsligt hörde jag ljud bakom mig, vingslag och läten. När jag stannade och vände mig om fick jag se två hackspettar (modell större). Under ca tio minuter gav dessa båda mig en oförglömlig stund. De for omkring o lekte kurragömma runt en trädstam, upp i trädet, flög iväg från detsamma och bort till en enbuske. Från enbusken tillbaka till trädet….och så där fortsatte de. Kameran gick varm med korta pauser, för jag ville ju se dem med båda ögonen också. Fåglarna var helt obekymrade om mig där jag stod ca 30 meter bort. Ville inte gå närmare med risk för att skrämma bort dem och orsaka att föreställningen avbröts.
            De ÄR sannerligen snabba och inte alltid hann kameran med att ställa in fokus, trots att bilderna är tagna med 1/2000- dels sekund och kameran tar 4 bilder per sekund. (Tog 420 bilder under dessa minuter). Men ibland är det OK med oskärpa, när det är ögonblicket man vill bevara. Och vilka ögonblick de bjöd på! Det var helt fantastiskt att förunnas denna stund. När de flugit iväg och jag fortsatte mitt strosande var det med ett stort leende och värme i hjärtat. Glädjen de båda spettarna givit fyllde hela mig.

När jag var på tillbakaväg till bilen halvannan timme senare, hörde jag ett hackspett hamra hårt på ett träd. Stannade, lyssnade och tittade och strax kom en flygande en bit in bland träden. Den satte sig på en gren och bara några sekunder senare kom en till och slog sig ner. Om den tidigare föreställningen värmde mitt hjärta fick den som kom hjärtat att smälta. De parade sig och de var sååååå söta. Tyvärr var det mängder med grenar i vägen så bilderna blev inte så bra. Hittade en lite glipa i grenverket och chansade. Är ganska nöjd med resultatet med tanke på de dåliga omständigheterna. Mest nöjd är jag över att få ha sett deras parningsakt – och ha den dokumenterad.
            För er som vill se – håll tillgodo med de, i fler än ett avseende, ”hackiga” bilderna.
            Hoppas de i någon mån kan återge min upplevelse.
            (Jag laddar dem i omgångar för när jag nyss försökte, så blev jag utloggad under tiden. Retfullt att man blir det medan man skriver)
            Bifogade filer

Comment

• nästa omgång bilder
              Bifogade filer

Comment

• och nästa....
                Bifogade filer

Comment

• ännu fler.........
                  Bifogade filer

Comment

• ...och sista omgången...
                    Bifogade filer

Comment

• Och om ni vid det här laget har storknat efter alla bilde, får ni hacka på mig

Comment

• Oj vilken bildramsa, jag riktigt hörde smattret från kameran, det var många unika bilder på St hack som ingen kan ta exakt lika, bra jobbat Tina
                        Hirvi

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                          nästa omgång bilder
                          Imponerande bilder. Måste ha varit en upplevelse att se de två (hanarna, röda nackar) jaga runt i träden, Tina?

Vi har några stycken här i vår lilla skog runt knuten. Just att se dem sno runt och jaga varandra på tallstammarna och sen höra dem trumma mot någon torrgren är en härlig upplevelse.
                          Såg att de trummar med c:a 10 slag i sekunden. Utan att få huvudverk.

Tack åter för härliga fågel- och vårbilder Tina.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                            Imponerande bilder. Måste ha varit en upplevelse att se de två (hanarna, röda nackar) jaga runt i träden, Tina?

Vi har några stycken här i vår lilla skog runt knuten. Just att se dem sno runt och jaga varandra på tallstammarna och sen höra dem trumma mot någon torrgren är en härlig upplevelse.
                            Såg att de trummar med c:a 10 slag i sekunden. Utan att få huvudverk.

Tack åter för härliga fågel- och vårbilder Tina.
                            Ja, det VAR verkligen en fantasisk stund att studera dem.
                            10 slag i sekunden är imponerande, för att inte säga obegripligt snabbt.
                            Inte undra på att det amerikanska slanguttrycket för hackspett är "head banger" . Passande namn.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Ohoj P-son!
                              Jag håller med dig när det gäller små spräckliga fåglar. De är oftast svåra att hålla reda på. Sparvar och lärkor och vissa andra (järnsparv) t.ex. brukar se lika ut när man ser dem hastigt.
                              Du har väl en fågelbok?

Kan annars tipsa om en bra bok.,
                              nämligen: Fågelguiden av Svensson , Zetterström och Mullarney.eller praktexemplaret av samma bok. Fåglarna. ( se mitt inlägg #786)

Som amatörornitolog ( med betoningen på amator) så tycker jag att denna bok (böcker) är de bästa i sitt slag,
                              Fågelguiden (äldre upplaga med rödhaken).fälthandbok
                              Fåglarna (ny upplaga)
                              Tackar för tipset, Lars!
                              Det bli bokhandeln i morgon.

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                              Ja, det VAR verkligen en fantasisk stund att studera dem.
                              10 slag i sekunden är imponerande, för att inte säga obegripligt snabbt.
                              Inte undra på att det amerikanska slanguttrycket för hackspett är "head banger" . Passande namn.
                              Det inbillar jag mig att jag kan förstå - fantastisk stund - och frågan är om inte mitt hjärtas slag hade matchat hackspettarnas 10 slag i sekunden då. Suveränt, Tina!
                              Last edited by Polsson; 2012-04-09, 22:29.
                              p-son

Comment

• Hallå Tina,
                                Suveränt, har inte ens sett skådespelet i verkligheten trots spettarnas närvaro i vår lilla urskog där alla gamla döda träd får stå kvar. Undrar på vilket avstånd du plåtat och under hur lång tid fåglarna lekte. Och kan det vara som så att fåglarna blir mindre skygga under parningen? Någon som vet....?
                                So long...

Comment

Working...
                                X