Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Gårdagens kvällstur var temperaturmässigt mycket behaglig. Från träden ljöd småfåglarnas underbara serenad och på himlen seglade några glador, vilka tycktes vara mycket glada. Jag kunde glädjas åt deras lek en lång stund. Tyvärr behagade de inte komma ner på tillräckligt låg höjd för att jag skulle kunna få bra bilder på dem. Men det förtar inte upplevelsen
    Det där med långt avstånd, Tina, känner jag igen, men precis som du skriver förtar det inte upplevelsen.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Glad såsom fågeln i morgonstunden hälsade jag de första stararna i går (lördag). PS Dom ville inte vara med på bild............
    Jag frågade gåsen och han sade att han kunde vara stand in för dina starar, prylsnubben.

Bilderna: Avståndet har stor betydelse för fotot men inte för upplevelsen. Farfars påg, Hugo 8 år, matar gräsänder på Flaningen i Trelleborg samt en äkta trelleborgare i Stadsparken.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2012-04-29, 19:54.
    p-son

Comment

• Unikt fynd i Skåne

Gråhuvad sparv i närheten av Simrishamn........

..........och här är bilderna på den från ort och ställe:

p-son

Comment

• Små skogstroll

Igår var jag och en kamrat ute från arla till särla och ägnade oss åt ringmärkning av kattugglor. Här är några av de små skogstrollen, som förresten inte är så pyttesmå, utan inom några dagar stora nog att hoppa ur holken. Två av mödrarna poserar också.
        Bifogade filer

Comment

Igår var jag och en kamrat ute från arla till särla och ägnade oss åt ringmärkning av kattugglor. Här är några av de små skogstrollen, som förresten inte är så pyttesmå, utan inom några dagar stora nog att hoppa ur holken. Två av mödrarna poserar också.
          Det måste vara en ljuvlig upplevelse att komma så nära skogstrollen och att de hade förmåga att spela döda vid så låg ålder, det hade jag ingen aning om. Tack för titten, Tina!
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Gråhuvad sparv i närheten av Simrishamn........

..........och här är bilderna på den från ort och ställe:

http://www.artportalen.se/birds/gallery.asp?artid=799
            Ja detta året har börjat bra med olika fågelrariteter, hade sparven varit lite närmare så hade jag nog inte kunnat hålla mig, men nu är den tydligen borta, lungt i lägret
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

• En härlig bildsvit på dom häftiga kattugglorna Tina, när ungarna är i det stadiet så klättrar dom bra i träden, på marken lever dom farligt.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Uggleungar och även vuxna har ju en förmåga att försöka ”låtsas” att de inte syns.

Förra året hade vi ett par kattugglor häruppe i grannskapet som ”hörde av sig” på vårkanten.

Som vanligt tackar jag för bilderna Tina.

- - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Skedand, vanlig?

Hålla fågelvänner,
                  Vi ser med glädje att allt fler arter söker sig till Öregrunds farvatten. Senaste ankomsten är ett par skedänder som vi aldrig tidigare skådat här. Ser ut som om dom söker boplats.
                  Vanliga?
                  So long....
                  Bifogade filer

Comment

• Halvt besked om skedand.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hålla fågelvänner,
                    Vi ser med glädje att allt fler arter söker sig till Öregrunds farvatten. Senaste ankomsten är ett par skedänder som vi aldrig tidigare skådat här. Ser ut som om dom söker boplats.
                    Vanliga?
                    So long....
                    Hej, broder Kim!
                    Jag är knappast den kunnigaste ornitologen på denna tråd, men en sak vet jag: Skedänder växer inte på träd! Såg sådana under min studietid i Kalmar, men har sedan dess inte sett skymten av några.

P.s
                    Är det den nya kameran som fotat anden?
                    D.s
                    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Hej, broder Kim!
                      Jag är knappast den kunnigaste ornitologen på denna tråd, men en sak vet jag: Skedänder växer inte på träd! Såg sådana under min studietid i Kalmar, men har sedan dess inte sett skymten av några.

P.s
                      Är det den nya kameran som fotat anden?
                      D.s
                      Hallå där nere,
                      Tack för svar. Ja det är nya kamurran, plåtat med 105 mm, auto. Gräsligt trist trots beskärningar och redigeringar. Men man får ta saken i vacker sked och komma ihåg att en and är en and.
                      So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg

Ohoj Kimmen!
                        Låt dom hållas. Förmodligen har de hittat ett utmärkt ställe att bo på och att där föda upp en liten ekorrfamilj.
                        Trevligt med nya grannar?
                        Halla Lasse Kik,
                        Gulligt, tycker jag också. Men...http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...1UtSmFICz0_eMA
                        Flyg och far. So long..

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Halla Lasse Kik,
                          Gulligt, tycker jag också. Men...http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...1UtSmFICz0_eMA
                          Flyg och far. So long..
                          Ohoj Kimmen!
                          Det är klart, att blir de nya grannarna alltför störande får du väl vänligt men bestämt avhysa dem.

Hittade nedanstående artikel om kommunen (Arvidsjaur)där man tar verklig hänsyn till alla invånare i stan.

- - - - - - - - - -

Comment

• Två obsevation...

Hallå i rymden,
                            Tack Lasse,
                            Korrarna får leva och vi med dem.

Nu se upp. En havsörn jagade idag en sädesärla ca 100 meter över mark, utan att lyckas. Sädesärla? Känner igen den vågformade flykten. Märkligt.

Se upp igen. Paret nyförälskade ärlor pickade i tången och blev anfallna av en sparvhök.

Ärlorna gjorde undanmanöver i flera omgångar genom att stiga och sjunka i rymden.

Höken parkerade i ett närliggande träd, i avvaktan på nytt tillfälle. Då kommer en av våra kråkor i vild attack och jagar bort jägaren. Märkligt.

So long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå i rymden,
                              Tack Lasse,
                              Korrarna får leva och vi med dem.

Nu se upp. En havsörn jagade idag en sädesärla ca 100 meter över mark, utan att lyckas. Sädesärla? Känner igen den vågformade flykten. Märkligt.

Se upp igen. Paret nyförälskade ärlor pickade i tången och blev anfallna av en sparvhök.

Ärlorna gjorde undanmanöver i flera omgångar genom att stiga och sjunka i rymden.

Höken parkerade i ett närliggande träd, i avvaktan på nytt tillfälle. Då kommer en av våra kråkor i vild attack och jagar bort jägaren. Märkligt.

So long...
                              Ohoj Kimmen!

Det glädjer mig att höra att korrarna får bo kvar. Du är en sann djurvän har jag förstått.

Märkligt 1: Inte speciellt märkligt att örnen missade den lilla ärlan. Ärlor är bättre att manövrera i luften än örnar.
                              Vanligaste ”örngodiset” är annars fisk, änder och as.

Märkligt 2: Samma sak här. Dock är höken betydligt ”vassare” i luften än t.ex örnar är.
                              Den lyckades ändå inte slå sitt byte.

Jag har sett någonstans att rovfåglars chans att ta ett byte vid jakt är ganska liten.

Att kråkan blev f-------d av att se höken i sitt ”revir” förstår jag mycket väl.
                              Såg förresten häromdan en sparvhök som blev ttackerad av två kråkor när den kom flygande.

Tack för dina iakttagelser Kimmen.

Men hade du glömt nykameran hemma?

Ha det gott!

foto: Tero Niemi
                              /Lars
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars F; 2012-05-11, 13:27.
                              - - - - - - - - - -

Comment

• Hallå Lasse,
                                Tack för svar och förklaringar. Vi måste hela tiden hålla utkik efter örnarna eftersom våra två små taxar älskar att leta småfisk i tången.
                                "Örngott" kallar vi dom, taxarna alltså.

Observerade idag en havstrut som mumsade på nylagda ägg. Mamma och pappa tärna störtdök gång på gång, men så kom kråkan och jagade bort truten. Lunchen var serverad.

Nya kameran. Tror inte man kan fånga sådana situationer på 100 m avstånd med lins 105 mm. Men jag är långt från flygfärdig.

So long...

Comment

Working...
                                X