Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Här har det serverats
    äpple, banan ,melon
    ost, karré, kassler
    några olika frön
    slakt spill från jakten
    nötter och bröd
    så jag har haft fullbokat vid fågelbordet i vinter
    Last edited by Lars H; 2010-03-12, 16:12.
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

• Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
      Här har det serverats
      äpple, banan ,melon
      ost, karré, kassler
      några olika frön
      slakt spill från jakten
      nötter och bröd
      så jag har haft fullbokat vid fågelbordet i vinter
      Vilken lyxutfodring! Mina får bara talgbollar, äpplen, solrosfrön & ost.
      Vilka fåglar äter banan och melon?
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

• Har ni något tips på hur man kan få småfåglarna att inte flyga in i fönsterrutorna? Har försökt att klippa ut en "rovfågel" i papp och placerat den en bit från fönstret, men det smäller ibland ändå. Tycker synd om dem, fast i de flesta fallen vaknar de ju upp och hinner flyga iväg innan man hinner ut. Har också flyttat fröautomaterna utåt tomten.
        Har ni också fåglar som flyger in i fönstren?

Comment

• Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
          Vilken lyxutfodring! Mina får bara talgbollar, äpplen, solrosfrön & ost.
          Vilka fåglar äter banan och melon?
          Vår granne i stugan, den här killen och hans fru, käkar gladeligen exotiska frukter som banan och melon... men också kanelbullar, grekisk sallad (m. kalamataoliver), ca 5 liter blåbär, en liten burk senapsill och uppskattningsvis 30 syltlökar stod på menyn i somras. Det gäller ju att passa på när något lämnats kvar eller ställts ut på trädgårdsbordet. Under vintern är det säkerligen i huvudsak kalkonfoder som gäller... och utifrån det perspektivet blir det i stort sett förlåtligt - men kanske inte blåbären då
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
            Vår granne i stugan, den här killen och hans fru, käkar gladeligen exotiska frukter som banan och melon... men också kanelbullar, grekisk sallad (m. kalamataoliver), ca 5 liter blåbär, en liten burk senapsill och uppskattningsvis 30 syltlökar stod på menyn i somras. Det gäller ju att passa på när något lämnats kvar eller ställts ut på trädgårdsbordet. Under vintern är det säkerligen i huvudsak kalkonfoder som gäller... och utifrån det perspektivet blir det i stort sett förlåtligt - men kanske inte blåbären då
            Ojojoj, det var värst! Stilig kalkon, hoppas att han är snäll.

Comment

• Ursprungligen postat av Run-Örjan Visa inlägg
              Har ni något tips på hur man kan få småfåglarna att inte flyga in i fönsterrutorna? Har försökt att klippa ut en "rovfågel" i papp och placerat den en bit från fönstret, men det smäller ibland ändå. Tycker synd om dem, fast i de flesta fallen vaknar de ju upp och hinner flyga iväg innan man hinner ut. Har också flyttat fröautomaterna utåt tomten.
              Har ni också fåglar som flyger in i fönstren?
              Jag har ett tips, det kanske inte blir så snyggt men jag tror det funkar. En del hänger upp gamla CD skivor i äppelträd och dyl, för att reflektionerna skrämmer bort fåglarna. Detta är alldeles sant. Det kan man sätta vid fönstren, om man vill, fast jag tror inte att man vill det... Alla tips är inte alltid så estetiskt tilltalande, men här fick du ett tips iallafall.

Comment

• Berusande! Tre sidensvansar som äter ruttnande äpplen nu i kväll. Jag kastade ut lite äpplen strax efter jul, men snön täckte dem snabbt och de blev aldrig koltrastmat som jag hade förväntat.
                Bifogade filer

Comment

• Det är en koltrastHONA!

Hälsn.

Agneta

Comment

• Ursprungligen postat av Agnes Å Visa inlägg
                    Det är en koltrastHONA!

Hälsn.

Agneta
                    Hej Agnes Å

Du har svarat på det allra första inlägget på tråden. Men Du måste klicka på citera för att man ska förstå det. Nu ser det ut som att Du svarat på Kaptenens tre Sidensvansar.

Comment

• Här kommer några fåglar.
                      Bifogade filer

Comment

• Hallå Björkman,
                        Fina bilder. Tack. Rödhaken är min favorit och tranorna med räven förvånar, tar inte räven fåglar? Kul att du hittade hit. So long...

Comment

• Tack. Det konstiga var att tranorna vallade räven.

Här kommer lite fler fåglar och ett annat flygande djur.
                          Bifogade filer

Comment

• Har ni börjat mata fåglarna ännu ?
                            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

• Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                              Har ni börjat mata fåglarna ännu ?
                              Vi har börjat mata. Solrosfrön och nötter.
                              Hittils har vi sett blåmes, talgoxe, nötväcka, koltrast, sparv, grönfink och den här gynnaren som knappt ville vara med på bild. Vad är det för en typ??
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                                Vi har börjat mata. Solrosfrön och nötter.
                                Hittils har vi sett blåmes, talgoxe, nötväcka, koltrast, sparv, grönfink och den här gynnaren som knappt ville vara med på bild. Vad är det för en typ??
                                Hej!

Har också hållit på med matning i några veckor nu.

Mest solrosfrön men även jordnötter och hampfrön.
                                Har i stort sett samma besökare som du Kecke.
                                Den siste gynnaren är en s.k. "brokspett" av modell större, nämligen Större hackspett.
                                En släkting till den, Gråspetten var på premiärbesök i förrgår, den brukar annars inte visa sig förrän i December - Januari när snön har kommit.

Mata på!
                                Det blir en tuff och lång vinter för "småfåglarne".

/Lars

"Gråspetten", en hona, på besök i December förra året. "Våran" landskapsfågel, Ångermanlands.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars F; 2010-10-31, 17:23.
                                - - - - - - - - - -
                                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Working...
                                X