Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Korkskruvar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    Felmärkt tungviktare....

Hallå,
    Nej, dom tar nog aldrig slut. Här en tung rackare i nysilver med trevligt slitage och patina. Märkt G H (?) ALP. Av allt att döma borde det vara CGH (CG Hallberg). Stämpeln/bokstaven (?) kan
    jag inte tyda. Vill minnas att den även gjordes i silver. Vågar man gissat på tidigt 1900-tal?
    So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Goda utsikter,,,

Hallå,
    För eventuellt nytillkomna tittare vill jag bara berätta att Lasse Kik (och Snubben) var seglarkompisar på tråden Drömseglats till Rügen med ca 40.000 besökare.
    Fint att du Lasse är med, det är ju i dimman man kräver en kik.... so long...

Leave a comment:

• Lars F
    replied
    [QUOTE=Kim von Platen;224408]Hallå där köp blåbär,...

...
    Mist betyder dimma. Tillåt oss kära läsare att skoja mellan raderna... so long Snubben.... men var i dimman håller Lasse Kik till...?[/QUOTE]

Han finnes men synes ej för tillfället, (dimman!) och har läget under kontroll Kimmen.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Samling vid pumpen...

Hallå,
    Tack Gideon, visst platsar din pappas pump på tråden även om den har nål istället för skruv. Har aldrig sett på maken, jo, vill minnas en variant med kolsyrepatron.
    Om någonn läsare har en "pump" därhemma vore det kul att se en bild. Pumpa på... so long...

Leave a comment:

• Kaptenen
    replied
    Jag tror att min far fick en likadan som du berättar om. I formen påminde den om en riktigt maffig reservoarpenna där själva pumpen var vinröd och hatten vit.

Leave a comment:

• Gideon
    replied
    Prylsnubbens variant fick mig att tänka på en helt annan korköppnare, som min far hade under några år på sextitalet. Den gick väl sönder med tiden, för den finns inte kvar.

Hur som helst, pumpen som jag kallar den för, hade helt runda ändar och var spolformad. Hylsa av färgad plast och hatten avtagbar. Den dolde en lång nål som skulle köras ner i korken, och därefter pumpades luft in, så att korken tvingades ut.
    Märkligt att jag inte har tänkt på den tidigare. Har en sån variant visats här? Men så klart, en sån pump måste vara tabu för korkskruvssamlare?

Leave a comment:

• Kaptenen
    replied
    Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Hejsan Kim,
    Själva öppnaren med skruven är som du säger gjort av det tyska företaget, medans hylsan kan vara gjord av andra. Hylsorna kan påträffas både i stål eller i silver. Jag har träffat på silverversioner både av Georg Jensen och en silversmed som heter Axel Holm (i alla fall två varianter), samt omärkta.
    Hälsningar R
    Min som är stämplad 925 och med svensk importstämpel är säkerligen varken Georg Jensen eller Axel Holm. jag misstänker starkt att även silverhylsan är tysk. Jag tror att Georg Jensens korkskruvar av denna typ tillhör olika bestickserier.

Last edited by Kaptenen; 2012-11-07, 00:22.

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Kapten och andra deckare,
    Landade idag den där Picknick-skruv med med tjusigt läderetui, märkt med Bofors gamla logga. En reklamartikel, alltså. Längd på skruven 9,2 cm.
    Skruven märkt GES.GESCH som står för mönsterskydd på tyska. Och den där snurriga loggan. Kan någon identifiera den? Hylsan är slät utan krusiduller.
    Materialet rostfritt.

I boken Scandinavian Corkscrews finns lite info, bl a att den tillverkades i silver (fem olika dekorer) och ritades av Harald Nielsen för George Jensen.

Vad ska man tro? Kanske att GEJ "bara" står bakom dekorerna på hylsorna och att tillverkningen skedde hos Müller & Schmidt PFEILRINGWERK, Tyskland.
    Och att den lilla skapelsen gjordes både i rostfritt och silver?
    Bifogar en bild av Kaptens picknickskruv som jämförelse. Ja, vad tror ni?
    So long...
    Hejsan Kim,
    Själva öppnaren med skruven är som du säger gjort av det tyska företaget, medans hylsan kan vara gjord av andra. Hylsorna kan påträffas både i stål eller i silver. Jag har träffat på silverversioner både av Georg Jensen och en silversmed som heter Axel Holm (i alla fall två varianter), samt omärkta.
    Hälsningar R

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ja men,men........... ejectorn heter ju Mister Maximum.
    Hallå där köp blåbär,
    Mist betyder dimma. På svenska en böjd form av verbet "mista", vilket innebär att namnet kan tolkas som "mista till max" och det är väl
    vad din ejector har gjort.
    Tillåt oss kära läsare att skoja mellan raderna... so long Snubben.... men var i dimman håller Lasse Kik till...?

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    . Med ålderns rätt minskar förmågan, försök smörja med vaselin.
    So long....
    Ja men,men........... ejectorn heter ju Mister Maximum.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Gaslarm, oh nej...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Får man fråga............. Är det tillåtet med en cork ejector. US Patent nr 3815448 tilldelat Gero Artmer, Vienna.
    Vad jag förstår så är detta den första i sitt slag som erhållit ett world patent. Föregångarna har varit rent farliga.
    Tyvärr får jag inte isär den, tydligen har plasten "smält ihop" på något kemiskt vis, men hur den ser ut inuti framgår
    ju av sprängskissen till patentet. MM står alltså för Mister Maximum.
    http://www.bullworks.net/daily/20070916.htm
    Hallå,
    Tack för ditt informativa bidrag, Snubben, cork ejektors are wellcome. Med ålderns rätt minskar förmågan, försök smörja med vaselin.
    Kul länk och den sidan har jag inte besökt på lång tid. Tycker att man kan flagga för den här flottan som jag fiskade där.
    1:an är nog märkt Zero, koppar och ovanlig. Svensk. Övriga, en salig blandning svenskt skrot, enligt min mening. Men kul.
    So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Vi gasar på

Får man fråga............. Är det tillåtet med en cork ejector. US Patent nr 3815448 tilldelat Gero Artmer, Vienna.
    Vad jag förstår så är detta den första i sitt slag som erhållit ett world patent. Föregångarna har varit rent farliga.
    Tyvärr får jag inte isär den, tydligen har plasten "smält ihop" på något kemiskt vis, men hur den ser ut inuti framgår
    ju av sprängskissen till patentet. MM står alltså för Mister Maximum.
    Daily Screw, Occasional Screw, The Virtual Corkscrew Museum, Don Bull, Corkmaster - corkscrew, corkscrews, sacacorchos, korkenzieher, cavatappi, tire bouchon
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    En föörbryllande värld...

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Fann denna kombinerade korkskruv och kapsylöppnare från Müller & Schmidt PFEILRINGWERK GmbH & Co. KG i Solingen igår i en låda med rostfritt. Stämplad 925 och med svensk importstämpel. Har förmodligen levererats med ett läderetui. (9,2 cm)

En länk till Kim och alla andra korkskruvsintresserade...

http://www.bullworks.net/hcssale/
    Hallå Kapten och andra deckare,
    Landade idag den där Picknick-skruv med med tjusigt läderetui, märkt med Bofors gamla logga. En reklamartikel, alltså. Längd på skruven 9,2 cm.
    Skruven märkt GES.GESCH som står för mönsterskydd på tyska. Och den där snurriga loggan. Kan någon identifiera den? Hylsan är slät utan krusiduller.
    Materialet rostfritt.

I boken Scandinavian Corkscrews finns lite info, bl a att den tillverkades i silver (fem olika dekorer) och ritades av Harald Nielsen för George Jensen.

Vad ska man tro? Kanske att GEJ "bara" står bakom dekorerna på hylsorna och att tillverkningen skedde hos Müller & Schmidt PFEILRINGWERK, Tyskland.
    Och att den lilla skapelsen gjordes både i rostfritt och silver?
    Bifogar en bild av Kaptens picknickskruv som jämförelse. Ja, vad tror ni?
    So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Ezikeo,,
    Välkommen med dina gubbar som brottas över en öltunna. Jo, jag har den också men har kanske inte visat upp den.
    Skandinavien säkert, Sverige troligen. 1930-talet, kopplar gärna samman motivet med Brattdebatten då.

Det är knepigt med korkskruvar, sällan märkta. Ett vill man veta vem som är konstnären. Två vem som gjutit handtaget.
    Tre vem som gjort själva skruven. Längre än så kommer jag inte men vill tro att Herman Bergman Konstgjuteri hade ett finger med i spelet.
    So long....

Leave a comment:

• Ezikeo
    replied
    Hejsan

Hej alla jag har hittat en korkskruv liggandes i min mormors kökslåda och undrar nu om ni kan hjälpa mig identifiera vart den kommer ifrån och hur gammal den är ?!
    kanske vem tillverkaren är ?! hoppas ni kan hjälpa mig med detta mysterium !

Mvh Ezikeo

Click image for larger version

Name:	20121103_184646.jpg
Views:	1
Size:	23,4 KB
ID:	542186

Leave a comment:

Working...
X