Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ragnarwick
    replied
    Det kan nog stämma med teorin om en svartsmed :-) Den ser tämligen oanvänd ut och "ny" i järnet. Jag har provat den och den fungerar alldeles utmärkt.

Leave a comment:

• Staffan Kvist
    replied
    Hej Ragnarwick

Åh, en sådan trevlig korkskruv.
    Den ser smidd ut, kan den vara tillverkad av en "svartsmed".
    Ja, om vi skiljer på smeder som arbetar i järn eller stål.
    Jag skulle tänka mej att en "klurig" smed har gjort den, till
    någon "marknad" eller utställning...kanske

Men jag vill gärna visa en korkskruv, som ger mig lite "huvudbry".
    Den är dekorerad med texten "Champagne", men inget mer.
    Jag föreställer mej att den inte har så med drycken champagne
    att göra, men vad då? "Skruven" ser mycket modern ut(?)...
    Den är dessutom försedd med en ölöppnare i "handtaget".

Jag tror ej (hoppas) att jag sett den tidigare i tråden.

Hälsar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-31, 21:05.

Leave a comment:

• Ragnarwick
    replied
    Korkskruv

Har en korkskruv här som jag inte vet något om. Tråden verkar inte vara aktiv men men :-) Kanske någon tittar.
    Längden på "spiken" är ca 10 cm och skruven ca 6 cm. Click image for larger version

Name:	image1.jpg
Views:	1
Size:	107,4 KB
ID:	559833Click image for larger version

Name:	image2.jpg
Size:	92,1 KB
ID:	559834Click image for larger version

Name:	image3.jpg
Size:	118,1 KB
ID:	559835

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Inte blir det någon Heljestrandskruv av denna, ett bra skär av rostfritt stål
    får man inte så enkelt av en skruv tillverkad av smidesjärn.

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Visst går skruven att rätta till, men det krävs en bra värmekälle, (Gasol t ex), ett skruvstycke och ett par bra tänger att rulla upp tråden med. Materialet är järn men kvaliteten framgår inte. En dylik skruv måste gå att härda och anlöpa.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå där,
    Trevlig bekantskap, en skruv jag aldrig mött. Jo, själva skruven kallas Round Helix och är en virad spiral som inte gillar hårdhänta nypor. Vredet ser ut att vara ett rullat löv, i vilket material? Fint.
    Skulle inte bli förvånad om det visar sig att vredet är och skruven är oäkta par. Det ser ut som en lite hemmagjord reparation.

Kul med tremastade skeppet, kan vara ett varumärke eller blott och bart dekoration.... So long
    Kim

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    En något deformerad skruv fick trots det följa med hem. Det verkar vara en handsmidd sak med någon form av bomärke. Tror ni den går att rätta till eller måste man gå till någon med ässja?

PS Nytt program för bildhantering har jag inte vant mig vid ännu, så ursäkta. DS
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    2-1

Hallå Snubben,
    Grattis till en ovanligt fin skruv och den är ovanlig. Trodde den fanns i min samling, men icke sa Nicke. Har bjudit på den på Tradera, men...
    Sannolikt dansk, men knappast Just Andersen som hade ett väldigt böljande formspråk. Jo, den finns finns med i boken Scandinavian Corkscrews och där kallas den bara skandinavisk,så författarna visste inte mer än du och jag.
    So long...
    Kim

Tillägg: George Jensen är nog ingen korkad gissning. I så fall bör formgivaren vara Johan Johan Rodhe, se bif bild från Metropol.
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2015-11-15, 10:43.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Sverige-Danmark...?

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Heljestrands, the best of "brands", när det gäller skruven. Tennhandtaget
    måske JUST eller annen dansk, men kun likvel vaere GAB, Kimmen ???????
    Hallon
    1-0 efter första halvlek. Svarar nu i pausen. Svenskt stål mot danskt tenn. Vilken klack som öppnade för en innerskruv
    i vänstra hörnet. Snyggt. Återkommer.
    So long....
    Kim

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    The best....

Heljestrands, the best of "brands", när det gäller skruven. Tennhandtaget
    måske JUST eller annen dansk, men kun likvel vaere GAB, Kimmen ???????
    Bifogade filer

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Byglar, fällbyglar, bygelskruvar - har jag hört att avancerade samlare brukar säga om dessa - alltså en benämning som refererar mer till den tekniska konstruktionen än till eventuellt användningsområde.

Jag skulle föreslå att kavalleristen - företrädesvis husarerna som ju är det lätta kavalleriet - bör ha sina fällbyglar i ett litet hölster i livremmen precis bakom revolverhölstret. Det tunga kavalleriet, dragonerna, kan ha mer rejäla knoppskruvar i sina hölster. I knopparaden ovan finns en sådan lämplig dragonknoppskruv med tre kronor inbränt i knoppen.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Och så några "Folding Bow Corkscrews" (vad kan det heta på svenska?)
    Från vänster till höger.
    1. Märkt C.V.H.
    2. F.O.VEHLQVIST.
    3. F.O.VEHLQVIST.
    4. ESKILSTUNA
    Nu får det snart vara nog med korkskruvar från Eskilstuna.
    [ATTACH]152418[/ATTACH]
    Hallå igen,
    Vad man kallar de fällbara skruvarna för vet jag inte, men brukar slarvigt säga pick-nick. Käre svärfar i åtanke, gammal kavallerist, påstod att skruven bäst förvarades på höger insida av stöveln...
    So long...
    Kim

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Rena, rama karurusellen----

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Bara en till.
    Korkskruven PERFEKT.
    Många hälsningar från Skruven[ATTACH]152419[/ATTACH]
    Hallå Skruven Helix,
    Du är som Felix eller Heinz. Man skruvar av locket, skakar, ingenting, skakar igen så kommer allt på en gång.
    Härliga karuseller på ett givet tema. Några medverkande har vi lärt känna tidigare. Tack för föreställningen.
    Jo, visst är det spännande med svensk hantverkstradition. När kompisarna på den tiden sålde rubb och stubb och bokade biljett på emigrantbåten Aristo kämpade smederna i E-tuna vidare.

Vill gärna återkomma med kommentar, frågor och synpunkter, men nu först en central fråga om märkningen:
    Vad betyder CVH erc? Är det en kvalitetsstämpel som bara berättar vem som tillverkat själva skruven eller hade tillverkarna egen produktion av handtag/vred?

Kul att du är med på tråden... so long
    Kim

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Imponerande samling Eskilstuna-skruvar, Helix. Trots att jag har grävt så fingrarna blivit blodiga i biståndsbutikernas korkskruvslådor sedan 1990-talet har jag hittills inte hittat en enda firmamärkt bygel - fast jag har tio byglar nu - alla hyggligt olika, dock ingen "signerad". E-tunaknopper har jag också ett gäng, jag gillar "patent"-märkta i kolstål med fina masurknopper.

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå.
    Tycker att staden är värd ett eget kapitel, men måste tillstå att jag kan väldigt lite om dessa världsmästare
    i en skruvad värld. Knivar, instrumunent och korkskruvar. Nåja, man kan läsa på. Naturligtvis började med en invandrare på 1650-talet och i hans spår finns Pontus Holmberg (PH), CVH, EKA och många fler. Ganska många tillhör antikviteterna.

Vanligast är nog CVH med , den typiska flensen/bulpen på skruven. Här några exempel, gissar att det finns 100-tals i lådorna.
    Hör av er,
    So long...
    Bara en till.
    Korkskruven PERFEKT.
    Många hälsningar från SkruvenClick image for larger version

Name:	Eskilstuna bild6.jpg
Size:	69,2 KB
ID:	559057

Leave a comment:

Working...
X