Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    Konsten att puzzla...

Hallon Helix,
    Härligt att få rätsida på den där "Zero" och när jag såg ditt stolta vikingaskepp i koppar gick det upp ett ljus.
    Visste inte att sjölejonet och apan bar samma stolta varumärke och den där jycken har jag nog visat någon gång, nu vet jag var han hör hemma. Tack.

Men, nog vet du någonting om den där tungviktaren i brons? Nyfiken. So long....

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
    Yes, det stämmer.
    Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket mer om "Zero". Dock har jag visat upp en annan figurin i inlägg 543 som också kommer från Zero.
    Det lilla jag vet om Zero är att det är ett registrerat varumärke (trade name) som registrerades i Danmark 1948 av firma Rud. Zeebergs Kunststöberi som låg i Horsens i Danmark. Jag har 6 st korkskruvar av märket Zero. Förutom trollet och luffaren, så har jag en hund, ett vikingaskepp, ett sjölejon och en apa. Korkskruvarna finns både med och utan märkningen Zero.
    Hälsningar R
    Click image for larger version

Name:	Zero2.jpg
Views:	1
Size:	49,1 KB
ID:	547576Click image for larger version

Name:	Zero1.jpg
Size:	50,7 KB
ID:	547577

Leave a comment:

• wasistdas
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallon Wasse,
    Härligt med ett äkta danskt troll på tråden. Rolig, är den gjuten i brons och patinerad? Ser ut att ha öppnat en och annan butelj.
    Varumärket Zero har jag inte stött på tidigare men visste att danskarna är svaga för fyllegubbar och likande skapelser.
    Till Lars, känner du till Zero vore det kul att lära lite.

So long...
    Yes, det stämmer.
    Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket mer om "Zero". Dock har jag visat upp en annan figurin i inlägg 543 som också kommer från Zero.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallon Wasse,
    Härligt med ett äkta danskt troll på tråden. Rolig, är den gjuten i brons och patinerad? Ser ut att ha öppnat en och annan butelj.
    Varumärket Zero har jag inte stött på tidigare men visste att danskarna är svaga för fyllegubbar och likande skapelser.
    Till Lars, känner du till Zero vore det kul att lära lite.

So long...

Leave a comment:

• wasistdas
    replied
    Stor tack Olle, kan inte utläsa Zero på min tyvärr. Troligtvis använd för mycket

Leave a comment:

• Olle M.
    replied
    Får ge ett nytt bidrag här. Har gått igenom tråden och hittade inte den.
    Enligt http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html ska den vara från Skandina

Jag har också det trollet, och på min står det Zero på sockeln bakom hälarna. Alltså dansk.

Olle
    Last edited by Olle M.; 2013-05-13, 12:02. Anledning: Bilden kom med två gånger

Leave a comment:

• wasistdas
    replied
    Härlig Kim. Hoppas precis som du på mer info om den.

Får ge ett nytt bidrag här. Har gått igenom tråden och hittade inte den.
    Enligt http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html ska den vara från Skandinavien.

Click image for larger version

Name:	Korkskruv6.jpg
Size:	49,1 KB
ID:	547559

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Tungviktare...

Hallon,
    Den här kostade för mycket, den är smidd i brons och ack så tung, men är man dåre....

Dekoren är ganska vanlig med druvor och blader och själva skruven märkt CVH. Sannolikt Skandinavien? Inte så himla gammal?

Nu vill jag veta mer om dyrgripen och misstänker starkt att minst en kär vän på PES har ett och annat att berätta.
    So long..
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallon och skål bäste bror,
    Roligt bidrag för oss som håller på vett och etikett. Är dålig på glas men nog känns formgivningen från 1980-talet. Vem är formgivaren?
    Det finns många glassnubbar och snubbor på PES.
    Tack och so long...
    Last edited by Kim von Platen; 2013-05-07, 22:38.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Ytterligare en i glas från Lindshammar. Om det är Christer Holmgren som ligger bakom även denna framgår inte. Den lilla bägaren är kanske till för att den som öppnar flaskan skall kunna provsmaka?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Tro, hopp och kärlek...

Hallon Lasse,
    Trodde inte mina ögon, hoppet återvänder och kärleken spirar. Äntligen ett ankare, ett äkta stockankare.
    Fin. Och vilken härlig förpackning från 80-talet (gissar jag av designen att döma). Har aldrig sett den förut.

Corky gör väl för namnet. Kul med variation, bra med ett stick bland alla skruvar. Tack för dina bidrag, återkommer
    med något ankare...sailors always return... lättar ankar... so long...

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    En skruv och ett nålstick

Först Captains Cork Screw från Lindshammar med ett ankare och design av Christer Holmgren. 14 cm lång.
    Sedan Corky. Made in Switzerland. Luftpump med vass nål. 20 cm lång.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallon Snubben, Tack för vägledning, är så ordblind att jag inte kan skilja en schweizerost från Crème Bleu. Körde fast
    på den där tråden om franska bestick... so long...

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Antar bwh menar dessa............

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Melron...?

Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
    Och vid ännu närmare eftertanke är nog Baccus/Dionysos snarare en något mindre mytisk typ vid namn Vercingetorix - hans namne brukade förekomma i Asterix&Obelix serierna
    I verkligheten togs han av daga av en av de romerska kejsarna, för tillfället glömt vilken.
    Och hans namn lever vidare i en fransk knivfabrikant

Hallon och gomorra,
    Kul med en snubbe som är nästan 2000 år och visst påminner han om vinets gudar. Det var Ceasar som fångade den upproriske hjälten.Tack för ditt bidrag. Men är det verkligen Melron du syftar på? Humle och Dumle har vi vaknat ännu.
    So long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X