Konsten att puzzla...
Hallon Helix,
Härligt att få rätsida på den där "Zero" och när jag såg ditt stolta vikingaskepp i koppar gick det upp ett ljus.
Visste inte att sjölejonet och apan bar samma stolta varumärke och den där jycken har jag nog visat någon gång, nu vet jag var han hör hemma. Tack.
Men, nog vet du någonting om den där tungviktaren i brons? Nyfiken. So long....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Korkskruvar
Collapse
X
-
Det lilla jag vet om Zero är att det är ett registrerat varumärke (trade name) som registrerades i Danmark 1948 av firma Rud. Zeebergs Kunststöberi som låg i Horsens i Danmark. Jag har 6 st korkskruvar av märket Zero. Förutom trollet och luffaren, så har jag en hund, ett vikingaskepp, ett sjölejon och en apa. Korkskruvarna finns både med och utan märkningen Zero.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggYes, det stämmer.
Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket mer om "Zero". Dock har jag visat upp en annan figurin i inlägg 543 som också kommer från Zero.
Hälsningar R
Leave a comment:
-
Yes, det stämmer.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallon Wasse,
Härligt med ett äkta danskt troll på tråden. Rolig, är den gjuten i brons och patinerad? Ser ut att ha öppnat en och annan butelj.
Varumärket Zero har jag inte stött på tidigare men visste att danskarna är svaga för fyllegubbar och likande skapelser.
Till Lars, känner du till Zero vore det kul att lära lite.
So long...
Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket mer om "Zero". Dock har jag visat upp en annan figurin i inlägg 543 som också kommer från Zero.
Leave a comment:
-
Hallon Wasse,
Härligt med ett äkta danskt troll på tråden. Rolig, är den gjuten i brons och patinerad? Ser ut att ha öppnat en och annan butelj.
Varumärket Zero har jag inte stött på tidigare men visste att danskarna är svaga för fyllegubbar och likande skapelser.
Till Lars, känner du till Zero vore det kul att lära lite.
So long...
Leave a comment:
-
Stor tack Olle, kan inte utläsa Zero på min tyvärr. Troligtvis använd för mycket
Leave a comment:
-
Får ge ett nytt bidrag här. Har gått igenom tråden och hittade inte den.
Enligt http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html ska den vara från Skandina
Jag har också det trollet, och på min står det Zero på sockeln bakom hälarna. Alltså dansk.
Olle
Leave a comment:
-
Härlig Kim. Hoppas precis som du på mer info om den.
Får ge ett nytt bidrag här. Har gått igenom tråden och hittade inte den.
Enligt http://www.corkscrewsonline.com/cork...kscrews_1.html ska den vara från Skandinavien.
Leave a comment:
-
Tungviktare...
Hallon,
Den här kostade för mycket, den är smidd i brons och ack så tung, men är man dåre....
Dekoren är ganska vanlig med druvor och blader och själva skruven märkt CVH. Sannolikt Skandinavien? Inte så himla gammal?
Nu vill jag veta mer om dyrgripen och misstänker starkt att minst en kär vän på PES har ett och annat att berätta.
So long..
Leave a comment:
-
Hallon och skål bäste bror,
Roligt bidrag för oss som håller på vett och etikett. Är dålig på glas men nog känns formgivningen från 1980-talet. Vem är formgivaren?
Det finns många glassnubbar och snubbor på PES.
Tack och so long...Last edited by Kim von Platen; 2013-05-07, 22:38.
Leave a comment:
-
-
Tro, hopp och kärlek...
Hallon Lasse,
Trodde inte mina ögon, hoppet återvänder och kärleken spirar. Äntligen ett ankare, ett äkta stockankare.
Fin. Och vilken härlig förpackning från 80-talet (gissar jag av designen att döma). Har aldrig sett den förut.
Corky gör väl för namnet. Kul med variation, bra med ett stick bland alla skruvar. Tack för dina bidrag, återkommer
med något ankare...sailors always return... lättar ankar... so long...
Leave a comment:
-
-
Hallon Snubben, Tack för vägledning, är så ordblind att jag inte kan skilja en schweizerost från Crème Bleu. Körde fast
på den där tråden om franska bestick... so long...
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Melron...?
Ursprungligen postat av bwh Visa inläggOch vid ännu närmare eftertanke är nog Baccus/Dionysos snarare en något mindre mytisk typ vid namn Vercingetorix - hans namne brukade förekomma i Asterix&Obelix serierna
I verkligheten togs han av daga av en av de romerska kejsarna, för tillfället glömt vilken.
Och hans namn lever vidare i en fransk knivfabrikant
Hallon och gomorra,
Kul med en snubbe som är nästan 2000 år och visst påminner han om vinets gudar. Det var Ceasar som fångade den upproriske hjälten.Tack för ditt bidrag. Men är det verkligen Melron du syftar på? Humle och Dumle har vi vaknat ännu.
So long...
Leave a comment:
Leave a comment: