Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• bwh
    replied
    Och vid ännu närmare eftertanke är nog Baccus/Dionysos snarare en något mindre mytisk typ vid namn Vercingetorix - hans namne brukade förekomma i Asterix&Obelix serierna
    I verkligheten togs han av daga av en av de romerska kejsarna, för tillfället glömt vilken.
    Och hans namn lever vidare i en fransk knivfabrikant

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Bamse...

Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
    Jag har sett den här korkskruven tidigare, då med beskrivningen att den taggade öppningen var till för att kunna vrida och lossa på trilskande champagnekorkar...
    /R
    Hallon Helix, Har inte den här Bacchusfiguren i min lilla samling ännu men om den nu är skumpakorkar måste det vara en bamse. Tack för ditt svar... återkommer förhoppningsvis snart med klart besked... so long...

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    För ungefär ett år sedan visade jag en kullagrad (eller kul lagrad) korkskruv på inlägg 300. Den befinner sig nu på ostkanten.......
    Nu har jag hittat ytterligare en som jag tycker mig se är av förnicklad mässing och på vredet har ett instansat märke som jag inte kan tyda (Italy?). Men kullagret syns tydligt!
    Hallon Lars,
    Kul, jag har jagat info om de där skruvarna med kullager men gått bet. Såg en på Ebay för något år sedan och vill minnas att den var amerikansk, men nog står det ITALY på din. Återkommer när jag ramlar över mer relevant info. Broder Kul mår bra.
    So long... tack för ditt bidrag...

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallon,
    Nyfiken på den här skruven (som visats tidigare, tror jag) men utan att någon lyckats identifiera
    den gapande barrockinspirerade filuren. Tenn, då kan vi nog säga Danmark eller Sverige. Själva skruven
    märkt HELJESTRAND (Eskilstuna) men man exporterade skruvar en masse. Någon som vet mer?

Den märkliga baksidan har jag aldrig tidigare stött på. Gissar att avsikten är att man öppnar trilskande skruvkorkar,
    eller är det en korkad idé?
    So long....
    Jag har sett den här korkskruven tidigare, då med beskrivningen att den taggade öppningen var till för att kunna vrida och lossa på trilskande champagnekorkar...
    /R

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    För ungefär ett år sedan visade jag en kullagrad (eller kul lagrad) korkskruv på inlägg 300. Den befinner sig nu på ostkanten.......
    Nu har jag hittat ytterligare en som jag tycker mig se är av förnicklad mässing och på vredet har ett instansat märke som jag inte kan tyda (Italy?). Men kullagret syns tydligt!
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Tillägg...

Hallon igen,
    Tror vid närmare eftertanke att gubben är släkt med Dionysos och heter Bacchus. So long...
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2013-04-24, 11:54.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Har sett den förut...

Hallon,
    Nyfiken på den här skruven (som visats tidigare, tror jag) men utan att någon lyckats identifiera
    den gapande barrockinspirerade filuren. Tenn, då kan vi nog säga Danmark eller Sverige. Själva skruven
    märkt HELJESTRAND (Eskilstuna) men man exporterade skruvar en masse. Någon som vet mer?

Den märkliga baksidan har jag aldrig tidigare stött på. Gissar att avsikten är att man öppnar trilskande skruvkorkar,
    eller är det en korkad idé?
    So long....
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Svärdsfalla
    replied
    Hallon, finsmakare.
    Det är vinguden Dionysos med druvklasar i händerna i härlig jugendstil (ca 1920) eftersom skruven kommer från Skandinavien. Har en i samma skepnad, järn med legering, men din ser ut att vara gjuten i tenn. Kanske vet någon annan mer, hoppas det. Tack för ditt bidrag, take good care och bjud aldrig på vin utan guden på bordet.
    So long....

PS. Jag har en släkting (som kanske visats tidigare), en sjöjungfru i tenn med järnskruv. Måste vara samma formgivare.
    Ligger ute på Tradera just nu för ett spottstyver.
    Vilken ära att ha Dionysos som inneboende. Tack Kim!

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallon, finsmakare.
    Det är vinguden Dionysos med druvklasar i händerna i härlig jugendstil (ca 1920) eftersom skruven kommer från Skandinavien. Har en i samma skepnad, järn med legering, men din ser ut att vara gjuten i tenn. Kanske vet någon annan mer, hoppas det. Tack för ditt bidrag, take good care och bjud aldrig på vin utan guden på bordet.
    So long....

PS. Jag har en släkting (som kanske visats tidigare), en sjöjungfru i tenn med järnskruv. Måste vara samma formgivare.
    Ligger ute på Tradera just nu för ett spottstyver.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Svärdsfalla
    replied
    Hittade den här lille herren idag på Second hand.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Korkskruv från G.W. Dahlgren Eskilstuna har nog visats tidigare men här är ytterligare en.
    Hallon Lars,
    Fin skruv av bästa märke, den har vi inte skådat tidigare. Patenterad och internationellt prisbelönt, har jag läst.

Här några liknande av mycket sämre kvalitet, men sannolikt från Eskilstuna. Tack för ditt bidrag.... so long...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    G.w.d.

Korkskruv från G.W. Dahlgren Eskilstuna har nog visats tidigare men här är ytterligare en.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2013-03-27, 15:37.

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Hallon,
    En av västvärldens mest kända skulpturer, Manneken Pis i Bryssel, är ett vanligt motiv på korkskruvar men då är det själva skruven pojken håller i handen. Den här är nästan en exakt kopia av skulpturen och jag vågar nog ta gift på att den är gjuten i England. Mässing. Tillhör kategorin souvenirer, ingenting märkvärdigt, men har nog 100 år på nacken... So long...
    Strålande...............

Leave a comment:

• Lars F
    replied
    Hallon Lars,
    Påpälsad, snart dags att byta till vårutstyrseln. Jodå, det är en krats, föregångare till korkskruven och användes för
    skruva bort blindskott i gevärspipor. Redan på 1700-talet har jag läst någonstans.
    Kul att du kikar ut igen... so long..
    Jomenvisst är det en krats.
    Definition enligt SAOB. " Krats: skruv (med dubbla, mot varandra böjda spiraler)eller "klor" försedda redskap för uttagande av skott ur framladdningsgevär, framdragande av djur ur gryt o. d., uppryckande av ogräs, rengöring av gevärslopp l. borrhål (vid bärgborrning l. stensprängning) m. m."

Här Armémuseums samling.http://www.digitaltmuseum.se/search?...ery=krats&js=1

mors!
    Last edited by Lars F; 2013-03-24, 13:25.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallon Lars,
    Påpälsad, snart dags att byta till vårutstyrseln. Jodå, det är en krats, föregångare till korkskruven och användes för
    skruva bort blindskott i gevärspipor. Redan på 1700-talet har jag läst någonstans.
    Kul att du kikar ut igen... so long..

Leave a comment:

Working...
X