Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kim von Platen
    replied
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Kniv ind Etuna har säkert visats förr men här är min variant med skruv!
    Hallå,
    Det är väl pärlemor? Hur som helst, den är tillverkad av Knivindustri, Einar Hernodh - Eskilstuna. Det här är vad vad jag luskat fram:

Here are two garden knives stamped “KNIV-IND” over “E-TUNA” over “SWEDEN”. These knives were produced by the Eskilstuna company Knivindustri, Einar Hernodh. The company was originally founded in 1946 by Knut Gösta Törnblom (1905-86) and Karl Einar Hernodh (1907-83). In 1962 when Hernodh took over the company the name was changed to Knivindustri, Einar Hernodh. The company was sold to the cutler Sixten Lisstorp in 1975. [Source: Marmér, A. (1999). Knivar från Eskilstuna. Samtek, Eskilstuna. ISBN 91-630-8176-8.]

So long
    Kim

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Leka med ord...

Tack Kim!
    "Lätta tankar som lättat ankar" skrev Cello en gång men du har alltid skruvade tankar!
    Här en skruv som helt saknar identitet men är ordentligt "tillplattad" på båda sidor ovanför skarven/skåran. Bok eller möjligen avenbok i vredet?
    Hallå Lars,
    Cello var underbar tyckte jag redan som ung. Tillplattad idag då jag aldrig mött skruven tidigare men bokstavligen ovanlig
    tycker en ordblind...
    Tack för titten..
    Kim

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Knivind Etuna

Kniv ind Etuna har säkert visats förr men här är min variant med skruv!
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Tack Kim!
    "Lätta tankar som lättat ankar" skrev Cello en gång men du har alltid skruvade tankar!
    Här en skruv som helt saknar identitet men är ordentligt "tillplattad" på båda sidor ovanför skarven/skåran. Bok eller möjligen avenbok i vredet?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Hallå Lars.
    Den där med fjäder luktar England och vinälskare med svaga nypor behöver hjälp. Smart.
    Ankaret är en halva. Vad MH står för har jag aldrig lyckats lista ut, min klenod är märkt Patent dessutom.
    So long ...Kim...
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Jag har korkskruven där handtaget är format som ett litet glas - Vågar man hoppas på Lindshammar/Holmgren även i detta fall?
    Har haft några dylika, varav en såldes på amerikanska Ebay till Bangor/Maine för 41 dollar.
    På mitt inlägg nr 583 finns ett sådant glas med etikett Lindshammar. Och jag tror inte att ett så litet glasbruk som Lindshammar hade mer än en glaskonstnär för korkskruvar, dvs Christer Holmgren!

Jag passar på att visa ett par skruvar som kanske varit med tidigare?
    Först en med fjäderbelastning och klack. Det är svårt att läsa och svårt att fotografera men jag tror det står D.R.F. 27175.
    Och sedan en i krom eller om det är rostfritt där M.H. är tydligt inramat!
    Bifogade filer

Leave a comment:

• HgF
    replied
    Jag har korkskruven där handtaget är format som ett litet glas - Vågar man hoppas på Lindshammar/Holmgren även i detta fall?
    Har haft några dylika, varav en såldes på amerikanska Ebay till Bangor/Maine för 41 dollar.
    Last edited by HgF; 2016-06-05, 23:57.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Nyrakad...

Näste man till rakning skulle man kunna tro men Kim kan säkert förklara!
    På inlägg 581 - 583 http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page59 visade jag ett par skruvar med vred i glas från Lindshammar och där Christer Holmgren står för design av minst en.
    Och det finns väl anledning tro att Holmgren även formgivit denna borste från Lindshammar(?)
    Hallå Lasse,
    Det är nog borsten du tänker på? Den bör användas för rengöring av flaskans hals och mynning, avlägsna rester av korken, ev smuts och damm. Ett måste på gamla korkskruvar på kontinenten, inte så vanligt i Norden. Tror bergfast på Holmgren.
    Tack och so long
    Kim

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Näste man till rakning skulle man kunna tro men Kim kan säkert förklara!
    På inlägg 581 - 583 http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page59 visade jag ett par skruvar med vred i glas från Lindshammar och där Christer Holmgren står för design av minst en.
    Och det finns väl anledning tro att Holmgren även formgivit denna borste från Lindshammar(?)
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Knotogt och knepigt...

Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Hittat en trevlig korkskruv. Tydligen Fransk. Den är gjord av en vinstock. Och en skruv. Ser ut att ha lite ålder. O firman som gett ut den har anor sedan 1790. Och deras vin är inte billigt att köpa!

[ATTACH]156303[/ATTACH]

[ATTACH]156304[/ATTACH]
    Hallå Tompa,
    Kan dessvärre inte tillföra så mycket fakta om den här typen av skruvar, inte min avdelning. Några spekulationer,
    en reklampryl eller souvenir, vilket var väldigt vanligt både på kontinenten och här hemma. Vredet gjort av vinstock.
    Usel skruv. Trevlig att skåda. Tack för titten och so long...
    Kim

Leave a comment:

• MrTompa
    replied
    Hittat en trevlig korkskruv. Tydligen Fransk. Den är gjord av en vinstock. Och en skruv. Ser ut att ha lite ålder. O firman som gett ut den har anor sedan 1790. Och deras vin är inte billigt att köpa!

Click image for larger version

Name:	20160531_144803.jpg
Views:	1
Size:	104,8 KB
ID:	562710

Name:	20160531_144824.jpg
Size:	68,1 KB
ID:	562711

Leave a comment:

• Hjulben
    replied
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Tack Hjulben,
    E9 står ju för 1965, mer än 10 år efter det att Fougstedt steppat färdigt. Men årsstämpeln berättar väl när föremålet lämnade formen så gode Nils kan inte helt uteslutas. So long...
    Ps Tycker mig bara känna igen donnan...
    Kim
    Så sant, formen skvallrar om 30:talet.

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Dansen går vidare...

Ursprungligen postat av Hjulben Visa inlägg
    Schreuder & Olsson stämmer nog bra, men årsbokstav E9? Isf lite sent för Fougstedt.
    [ATTACH]156134[/ATTACH]

Tack Hjulben,
    E9 står ju för 1965, mer än 10 år efter det att Fougstedt steppat färdigt. Men årsstämpeln berättar väl när föremålet lämnade formen så gode Nils kan inte helt uteslutas. So long...
    Ps Tycker mig bara känna igen donnan...
    Kim
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2016-05-22, 15:40.

Leave a comment:

• Hjulben
    replied
    Schreuder & Olsson stämmer nog bra, men årsbokstav E9? Isf lite sent för Fougstedt.

Name:	st.jpg
Size:	43,0 KB
ID:	562638

Leave a comment:

• Kim von Platen
    replied
    Får jag lov...?

Hallon,
    Den här är en höjdare från SCHREUDER & OLSSON och lär kallas MIDNATT DANS (enligt säljaren på Tradera).
    Men vem är formgivaren? Nils Fougstedt är min gissning och då ligger F:a Svenskt Tenn snubblande nära.
    Tack gärna...och so long?
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X