Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• H-Å.W
    replied
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Kul lager men inte alls roligt för det finns ingen info på denna skruv. Förnicklad(?) och 12 x 7 cm. Kan det vara SKF som satsat kulorna på en skruv? Nja, mer Schweiz eller Tyskland DRGM #625-627 och #709.
    [/url]
    Det står händelsevis inte Solon på den?
    Är så fallet så är den tysk och tillverkad något tidigare än vad jag tror att du tror..
    Runt 1910.

-Redigerade mitt svar med en länk:
    Last edited by H-Å.W; 2022-10-05, 22:01.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Ball bearing

Kul lager men inte alls roligt för det finns ingen info på denna skruv. Förnicklad(?) och 12 x 7 cm. Kan det vara SKF som satsat kulorna på en skruv? Nja, mer Schweiz eller Tyskland DRGM #625-627 och #709.
    Och så en plastig sak som på asken har ett lexikon. Det intressanta kan vara att det finns en logga Lion och "Härifrån till ledigheten". Den är alltså från tiden Lion Ferry körde mellan Varberg och Grenå med den av Bonniers ägda färjelinjen dvs före Stena tog över trafiken 1982(?) (och sedan flyttade till Halmstad...) ITEM No.832. 19 cm ihop och 23 cm uppe. Tillverkare? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lion_Ferry
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2022-10-04, 18:33.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Tack Anna-Carin och helix för svar. Jag passar på att visa ytterligare en skruv från Paul A. Henckels i Solingen (se # 944) och här är det Golden Falcon beer som säkert inte behöver skruven för att öppnas. Och så ett renhorn med skruv som ett minne från Polarcirkelen.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• helix
    replied
    Jag trodde att Kim von Platen, prylsnubben, helix eller någon annan redan visat en korkskruv i tenn med sex (kanon)kulor eller är det druvor? Men efter att ha bläddrat genom 95 sidor kan jag inte hitta - så här är den! Ålder? 1920-30-tal?
    Den har ingen märkning så det är svårt att spåra härkomsten. Men du har förmodligen rätt med tanke på designen att den är från 20- eller 30-talet.

Leave a comment:

• helix
    replied
    M.H. skruv från United King Dom (och patentenderad (för vad?)) har vi sett på # 662 och 827-828). Den jag visade hade inte kapsylöppnare så nu har jag en komplett i i silver plated. Men vad är H.M.?
    Jag hittade det ankaret för många år sedan och har för mig att M.H. stod för ett Indiskt företag. Gjordes nog i ganska många exemplar för den är inte ovanlig.

Leave a comment:

• Anna-Carin
    replied
    Lars,
    Beträffande patentet, så hände det på 1800-talet att engelska företag mönsterskyddade en design, men ändå märkte produkten med "patent". Jag vet inte hur länge det förekom, men kanske är det så här också, att de bara har skyddat själva idén att göra en ankarkorkskruv.

M.H. har jag tyvärr inget tips om.

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    M.H. skruv från United King Dom (och patentenderad (för vad?)) har vi sett på # 662 och 827-828). Den jag visade hade inte kapsylöppnare så nu har jag en komplett i i silver plated. Men vad är H.M.?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Jag trodde att Kim von Platen, prylsnubben, helix eller någon annan redan visat en korkskruv i tenn med sex (kanon)kulor eller är det druvor? Men efter att ha bläddrat genom 95 sidor kan jag inte hitta - så här är den! Ålder? 1920-30-tal?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    Korkskruv för att öppna en Pripps? Nja, det finns fler verktyg på den här. Däribland en kniv märkt Paul A Henckels Solingen (INOX).
    Jag passar på att också visa en i svarvat trä. Kan det vara körsbär? Någon har gjort en vacker svamp i alla fall...
    Och så en skruv som varje kypare bör ha (med clips) i bröstfickan! Vinnie D´corker Vintage och Pat.int. 45751. Kommer från?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Lars M
    replied
    I december köpte jag två granar - en julgran och en filigran på en (dålig) korkskruv. Den senare kommen från Indien? https://sv.wikipedia.org/wiki/Filigran
    Bifogade filer

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Rejäla don...

...dessa båda bruksskruvar. Förnicklade med smidda skruvar
    i Heljestrandklass men omärkta. Båda skär fint i korken och
    är till för att användas. Lustigt att bra skruvar kan vara så
    olika den ena smala skär och den andra varierande do.
    Undrar om båda har utbytbara skruvar ?
    Bifogade filer

Leave a comment:

• pingis
    replied
    Tillåt mig presentera en riktig klump. Gåva till mina föräldrar från vänner i Prag 70/80-tal. 17 cm lång, väger dryga sex hekto. Gjuten i något slags bronsliknande material.Click image for larger version

Name:	qLJu0l3KSNSAR4YvuA42gQ.jpg
Views:	1
Size:	96,6 KB
ID:	574874Click image for larger version

Name:	ejxbHo8fQo+csFHv4cG+VA.jpg
Views:	1
Size:	88,4 KB
ID:	574875

Leave a comment:

• prylsnubben
    replied
    Man ser ju att den är användbar, själva skruven
    är ju av bra kvalitét. Det är inte en ordinär "reklam-
    grej", menar jag, så den kan ju ha lite ålder.....

Leave a comment:

• helix
    replied
    Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
    Hej

Igår skulle jag rensa bland några papper på ett bord och
    då ramlade "brevpressen" ner på golvet. Den visade sig
    vara en korkskruv. Jag kunde skruva av en del av den.

En korkskruv från FM Mattsson. Jag har inte hittat någon
    mer att jämföra med på Internet.

Kanske skulle jag maila dem och fråga om tillverkningsåret?
    "Modellen ser ju gammal ut"...

Jag har inte hittat någon liknande här i tråden.

Hälsar
    Staffan
    Jag har samlat på korkskruvar länge men aldrig sett den här. Det kanske är många precis som du inte vet om att det är en korkskruv.

Mvh Roland

Leave a comment:

• Staffan Kvist
    replied
    Hej

Jo, jag skickade en fråga till FM Mattsson om de inte har
    några sådan här kvar, och jag fick svar från Johan B.

-" Nej och jag hade aldrig sett den förut men den var
    riktigt fin, ser ut som en riktig raritet i mässing!

Men & andra sidan började vi gjuta tappkranar 1876 så
    det finns lite historia i företaget där vi tillverkat allt från
    Seldon > klockhjul > knivar > pinglor och nu vattenkranar"

Tidigare svarade de i ett mail:
    -"Kan vara så att våran grannverkstad här i byn, Morells
    metallgjuteri har tillverkat den åt oss en gång i tiden,
    ålder okänd"

Hälsar
    Staffan

Leave a comment:

Working...
X