Här en gök med tjock flödande glasyr och signerad NP. Kan det vara Nils Palmgren?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Jag håller på din teori, Prylsnubben! För det första signerade Nils Palmgren, N.P., har aldrig sett med bokstäverna ihop och för det andra är lergöken typisk arvikansk.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggNils Persson, Arvika är ett annat alternativ...........,
riktigt fin hur som helst
.p-son
Comment
-
Tack prylsnubben och Polsson - ni har säkert rätt! Och nu vet jag hur arvikanska gökar ska se ut.
Bara som en liten förklaring så visade Gideon en logga med ihopskrivet NP på inlägg 36-37: http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=ystad
Comment
-
Den har jag inte tänkt på? Kollade hans signeringar på gods innan Krukmakaren-tiden vilka inte är ihopskrivna. Men nu vet jag att NP även har skrivits ihop för Nils Palmgren.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggTack prylsnubben och Polsson - ni har säkert rätt! Och nu vet jag hur arvikanska gökar ska se ut.
Bara som en liten förklaring så visade Gideon en logga med ihopskrivet NP på inlägg 36-37: http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=ystadp-son
Comment
-
Drejartätheten måste vara enormt stor i Höganäs med tanke på fabriken. Kanske sitter de massor av folk i källarna och förfärdigar lergökar och annat.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggNog finns det många keramiker i Höganäs men Klas Svensson har jag inte hört talas om förrän denna gök slog sig ner. 11 cm lång och 11 cm hög och vacker ljusblå glasyr.
p-son
Comment
-
Jag vill gärna tro att denna praktfulla gök har varit i händerna på
Albert Svensson Södra Åsbo, Kvidinge, vad tror Du Polsson?
Comment
-
Eva Sjögren bör det vara.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggYtterligare en lergök som jag gärna vill få veta mer om.
Comment
-
Javisst, A.Sv. En av Albert Svenssons signaturer enligt "boka".Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggNågot som liknar en signatur finns nere vid foten.
Här kommer göken!
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggInte sannfinne men nyfinne i boet, Savisampo från Kuopio.Nyfinne möter gammal ängelholmare!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggBåda för storleksjämförelse...............p-son
Comment
Comment