Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svartvit lergök

Mer formskön och bättre ljud är det i denna gök jämfört med den förra. Stengods och en signatur som jag inte kan tyda. JM? JU? eller något annat.
    Bifogade filer

Comment

• Lergökssamlare

Läste denna artikel om en samlare av Lergökar. Märkligt att samla på det,,,,,,,,http://www.trelleborgsallehanda.se/t...och-minut.html

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Mer formskön och bättre ljud är det i denna gök jämfört med den förra. Stengods och en signatur som jag inte kan tyda. JM? JU? eller något annat.
        WB kan det tydas till.

Click image for larger version

Name:	WB signatur 1.jpg
Views:	1
Size:	20,7 KB
ID:	556014

Walter Beyer finns med i boken Svensk keramik av Bengt Nyström. Månne är det denne?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          WB kan det tydas till.

[ATTACH]145030[/ATTACH]

Walter Beyer finns med i boken Svensk keramik av Bengt Nyström. Månne är det denne?
          Tack Gideon men det var nog ett långskott som gick utanför
          Men jag passar på att visa en bägare i porslin: Lergökastan som väl måste vara Ängelholm. Bägaren är gjord av Eversberg i dåvarande Västtyskland och AB Elgporslin i Väckelsång har gjort överföringsdekor och tryck. http://www.elgporslin.se/about-us.html
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
            Läste denna artikel om en samlare av Lergökar. Märkligt att samla på det,,,,,,,,http://www.trelleborgsallehanda.se/t...och-minut.html
            Den artikeln har jag missat! Tack för den! Ska försöka leta upp samlaren.
            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Tack Gideon men det var nog ett långskott som gick utanför
              Varför skulle det vara långsökt? Utöver det stämplade, ordinära raka WB finns på etiketten ett lika svängt B handskrivet.
              Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Lergökar är något som många keramiker haft som eldprov.
              Naturligtvis kan det finnas andra alternativ, men detta ska man nog inte avfärda så snabbt.

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Den artikeln har jag missat! Tack för den! Ska försöka leta upp samlaren.
                Lergökar från Stenbäcks verkstad. Oj!
                Jag hoppas att Arne Karlsson är i livet, eftersom artikeln är tio år gammalt.
                Redaktionen borde ha kvar kontakten, om än till hans närmaste.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Lergökar från Stenbäcks verkstad. Oj!
                  Jag hoppas att Arne Karlsson är i livet, eftersom artikeln är tio år gammalt.
                  Redaktionen borde ha kvar kontakten, om än till hans närmaste.
                  Än har jag inte lyckats få kontakt med rätt Arne Karlsson, men vid noggrann eftertanke har jag kommit fram till följande:
                  Arne Karlsson har varit på museets lergodsutställning 2004 vilken initierades av min artikel i Gamla Trelleborgs Årsbok samma år.
                  Eftersom Arne samlade på lergökar och det fanns några osignerade lergökar på utställningen, kan det vara de som åsyftas. Möjligtvis har gökdonatorerna sagt att lergökarna kom från FBS verkstad. Får väl kolla extra noga på dem, när museets ska packa upp sitt lergods igen. Eftersom museet flyttade i stort sett alla sina samlingar till ett stort magasin 2010, när museet flyttade till centrum, är lergodset fortfarande nerpackat. Har försökt påskynda uppackningen och erbjudit min hjälp vilken tacksamt emottogs av föremålsantikvarien.
                  p-son

Comment

• [QUOTE=Gideon;247560]Varför skulle det vara långsökt? Utöver det stämplade, ordinära raka WB finns på etiketten ett lika svängt B handskrivet.
                    Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Jag har aldrig skrivit att det var långsökt.

Vid helgens samlarmässa i Laholm träffade jag Börje Jacobsson, Ahla, Laholm och köpte av honom en lergök. "Jag gjorde bara ett tiotal för det var svårt att få bra ljud". Och det stämmer för den här har nästan inget ljud alls.....
                    Men det var trevligt att träffa den gamle drejaren från Jani (och hans son) och språkas vid.
                    Bifogade filer

Comment

• Den här bilden har jag visat på tråden med keramik från Klingsta men eftersom det är en lergök bör den ju också platsa här. Men nog bör det finnas stora riktiga lergökar från Klingsta? http://precisensan.com/antikforum/sh...-keramik/page2
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2014-12-31, 18:35.

Comment

• En lergök med något inte är alltför lätt text/signering att tyda. Möjligen kan där stå "Guller"
                        Dessutom fanns det en klisterlapp från Skaraborgs hemslöjd fastklistrad.

Någon som har några idéer om vem som tillverkat den?

Click image for larger version

Name:	öf 003.JPG
Size:	65,7 KB
ID:	557213 Click image for larger version

Name:	öf 006.JPG
Size:	74,3 KB
ID:	557214 Click image for larger version

Name:	öf 005.JPG
Size:	64,0 KB
ID:	557215

Comment

• Gullvi Fält kanske, se sid. 29. Stämmer bra geografiskt Lidköping-Skaraborg.
                          Last edited by prylsnubben; 2015-02-20, 21:32.

Comment

• Tack för tipset, prylsnubben!

Mycket troligt att det är denna Gullvi som tillverkat göken.

Comment

• En gök av Lars Limmert i Kinna får komma med och det finns mer av Limmert här http://precisensan.com/antikforum/sh...amik-från-Mark.
                              Den har bara två hål men desto fler har ocarinan med elva hål (fingrarna räcker inte till) och är 25 cm lång.
                              Guldmedaljer och av märket Freyer Co Missnia.
                              Bifogade filer

Comment

• Snart påsk

Ja, vad passar väl bättre i stundande påsktider än att hitta en GUL
                                Emmanuel Nilsson, Arvika för fem riksdaler.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X