Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    En charmig gammal lergök träffade jag på i går.

[ATTACH]137966[/ATTACH]
    Bra att du hjälper till att hålla liv i tråden, Bengt H!
    p-son

Comment

• Klase tupp

Borde kanske väntat till Påsk att visa denna tupp gjord av Klase Jr.Click image for larger version

Name:	Lergökar 572 (Small).jpg
Views:	1
Size:	87,8 KB
ID:	551077

Comment

• Amie Stålkrantz (f.1930) har varit verksam vid Krukmakargården i Gamla Linköping och där gjort den här lergöken.
        Hemma i taket hänger några nakna änglar av Amie som jag skall fotografera och starta en tråd med.
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
          Borde kanske väntat till Påsk att visa denna tupp gjord av Klase Jr.[]
          Klases fantasi har inge gränser!

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Amie Stålkrantz (f.1930) har varit verksam vid Krukmakargården i Gamla Linköping och där gjort den här lergöken.
          Hemma i taket hänger några nakna änglar av Amie som jag skall fotografera och starta en tråd med.
          Amie har sannolikt först drejad upp en mindre skål och sedan förfärdigat göken. Det låter spännande med en ängeltråd, men finns änglar?
          Last edited by Polsson; 2013-11-18, 21:33.
          p-son

Comment

• Änglar finns !!!!!.

Änglar finns och Klase Jrs fantasi har inga gränser. Och är de lergöksänglar så blåser man dem under fötterna för att få ljud i dem.
            Bifogade filer

Comment

Änglar finns och Klase Jrs fantasi har inga gränser. Och är de lergöksänglar så blåser man dem under fötterna för att få ljud i dem.
              Nog är Klase en aning inspirerad av Åke Holm. Förhoppningsvis uppnår hans alster samma status som Holms figurer.
              p-son

Comment

• Vogelfluitje

Fågelvissla eller roligare fågelflöjt. Min holländska är inte perfekt men jag tror det står att man skall fylla med lite vatten och man får ett äkta fågelljud. Och det stämmer! Ett högt drillande ljud från denna lilla 6 cm höga fågel. På bilden syns det inte men under näbben finns ett litet hål
                Bifogade filer

Comment

• Undrar hur gammal den där flöjten är.
                  Den påminner mig om min barndoms plastfågelflöjter som man kunde köpa på marknaderna …

Comment

• Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
                    Undrar hur gammal den där flöjten är.
                    Den påminner mig om min barndoms plastfågelflöjter som man kunde köpa på marknaderna …
                    Den är välgjord och av porslin eller porslinliknande material. Svårt med ålder - men etikett och typsnitt förefaller ganska nytt.
                    Jag känner också igen plastfåglarna i gult, rött, grön och blått.......

Comment

• Vietnam kommer den flygande ifrån.

Denna modell av lergök såldes i Sverige för cirka 5 år sedan hos olika "Rättvis handel" butiker. Minns jag fick av flera vänner. De såldes som Vietnamesiska .

Comment

• visst minns man barndoms plastfågelflöjter som man kunde köpa på marknaderna.

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Den är välgjord och av porslin eller porslinliknande material. Svårt med ålder - men etikett och typsnitt förefaller ganska nytt.
                        Jag känner också igen plastfåglarna i gult, rött, grön och blått.......
                        Visar bild på en av dessa fåglar...
                        Bifogade filer

Comment

Denna modell av lergök såldes i Sverige för cirka 5 år sedan hos olika "Rättvis handel" butiker. Minns jag fick av flera vänner. De såldes som Vietnamesiska .
                          Tack The Ocarinas!
                          Det var intressant information.

Comment

• Oj redan jul...

Oj va ett år går fort,,,,,så jag säger God Jul till alla legöksvänner. Som vanligt med Per Nilssons lergökstomte.
                            Bifogade filer

Comment

• Precis som Vogelfluite (nr 952 ovan) har denna lilla hund ett läte som lärkan med lite vatten i strupen.
                              Jag passar på att visa en typisk lergök från Ängelholm. Denna gång med blått huvud och med signatur Nybrohuset och P Henricson.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Precis som Vogelfluite (nr 952 ovan) har denna lilla hund ett läte som lärkan med lite vatten i strupen.
                                Jag passar på att visa en typisk lergök från Ängelholm. Denna gång med blått huvud och med signatur Nybrohuset och P Henricson.
                                Visst är det egentligen fantastiskt med lergökar! Mina barnbarn gör allt för att få ljud i dem och när de lyckas lyser de, barnbarnen,
                                upp av pur glädje. Dessutom behöver jag ju inte köpa batteri till gökarna.
                                p-son

Comment

Working...
                                X