Ursprungligen postat av Bengt H.
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Klases fantasi har inge gränser!Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggBorde kanske väntat till Påsk att visa denna tupp gjord av Klase Jr.[]
Amie har sannolikt först drejad upp en mindre skål och sedan förfärdigat göken. Det låter spännande med en ängeltråd, men finns änglar?Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggAmie Stålkrantz (f.1930) har varit verksam vid Krukmakargården i Gamla Linköping och där gjort den här lergöken.
Hemma i taket hänger några nakna änglar av Amie som jag skall fotografera och starta en tråd med.
Last edited by Polsson; 2013-11-18, 21:33.p-son
Comment
-
Nog är Klase en aning inspirerad av Åke Holm. Förhoppningsvis uppnår hans alster samma status som Holms figurer.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggÄnglar finns och Klase Jrs fantasi har inga gränser. Och är de lergöksänglar så blåser man dem under fötterna för att få ljud i dem.p-son
Comment
-
Vogelfluitje
Fågelvissla eller roligare fågelflöjt. Min holländska är inte perfekt men jag tror det står att man skall fylla med lite vatten och man får ett äkta fågelljud. Och det stämmer! Ett högt drillande ljud från denna lilla 6 cm höga fågel. På bilden syns det inte men under näbben finns ett litet hål
Comment
-
Den är välgjord och av porslin eller porslinliknande material. Svårt med ålder - men etikett och typsnitt förefaller ganska nytt.Ursprungligen postat av Fahlis Visa inläggUndrar hur gammal den där flöjten är.
Den påminner mig om min barndoms plastfågelflöjter som man kunde köpa på marknaderna …
Jag känner också igen plastfåglarna i gult, rött, grön och blått.......
Comment
-
visst minns man barndoms plastfågelflöjter som man kunde köpa på marknaderna.
Visar bild på en av dessa fåglar...Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggDen är välgjord och av porslin eller porslinliknande material. Svårt med ålder - men etikett och typsnitt förefaller ganska nytt.
Jag känner också igen plastfåglarna i gult, rött, grön och blått.......
Comment
-
Tack The Ocarinas!Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggDenna modell av lergök såldes i Sverige för cirka 5 år sedan hos olika "Rättvis handel" butiker. Minns jag fick av flera vänner. De såldes som Vietnamesiska .
Det var intressant information.
Comment
-
Comment
-
Visst är det egentligen fantastiskt med lergökar! Mina barnbarn gör allt för att få ljud i dem och när de lyckas lyser de, barnbarnen,Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggPrecis som Vogelfluite (nr 952 ovan) har denna lilla hund ett läte som lärkan med lite vatten i strupen.
Jag passar på att visa en typisk lergök från Ängelholm. Denna gång med blått huvud och med signatur Nybrohuset och P Henricson.
upp av pur glädje. Dessutom behöver jag ju inte köpa batteri till gökarna.
p-son
Comment
Comment