Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
    Nog liknar det en lergök om man vänder på den,,,,
    Instämmer!
    p-son

Comment

• En tjockis till lergök men så skall den också kunna rymma en hel del mynt. Hur mynten påverkar ljudet vet jag inte och jag vågar inte pröva av risk att inte få ut dem. 12 cm lång, 12 cm hög och 8 cm bred. Tyvärr ingen signatur men väl utstående ögon.
      Bifogade filer

Comment

• Intressanta bilder....i vilket fall för en nörd som mig

Kul med ytterligare en kombilergök. Både sparbössa och instrument. Hittade en sida med flera ovanliga lergökar. Däribland en som sitter på en såsskål. Adressen är http://www.hallandskonstmuseum.se/Sa...B6k&d=list&t=0

Comment

Kul med ytterligare en kombilergök. Både sparbössa och instrument. Hittade en sida med flera ovanliga lergökar. Däribland en som sitter på en såsskål. Adressen är http://www.hallandskonstmuseum.se/Sa...B6k&d=list&t=0
          Instämmer med "Kul med ytterligare en kombilergök" och tackar för adressen till Hallands Konstmuseums samlingar.
          p-son

Comment

• Tack The Ocarinas och Polsson!
            Två lergökar från Tvååkers krukmakeri har flytt fältet för det finns 7500 hundar i närheten..........
            Louise Dellerstam-Jensen har gjort gökarna.
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Tack The Ocarinas och Polsson!
              Två lergökar från Tvååkers krukmakeri har flytt fältet för det finns 7500 hundar i närheten..........
              Louise Dellerstam-Jensen har gjort gökarna.
              Där var min hustru och jag torsdag till lördag på hundutställning och tydligen missade vi krukmakeriet. Får trösta mig med att jag var hos Törngrens samt på Hembygdsmuseet i Falkenberg.
              p-son

Comment

• Hungrig pippi.

Denna vattengök kommer från Ungern.Drillar läckert när man fyllt den.
                Bifogade filer

Comment

Denna vattengök kommer från Ungern.Drillar läckert när man fyllt den.
                  Blå engobe, men ingen glasyr, men ändock en vattengök!
                  p-son

Comment

• Lergöksfisk

Goglade ordet "lergöksfisk" men fick ingen träff.Den har simmat hit från Mexico. Munnen ser ut som på en kyssgurami.
                    Bifogade filer

Comment

Goglade ordet "lergöksfisk" men fick ingen träff.Den har simmat hit från Mexico. Munnen ser ut som på en kyssgurami.
                      Onekligen en personlig "lergöksfisk" vars form sannolikt har en lång historia.
                      p-son

Comment

• Här kommer några gökar (och en tupp) som det mycket möjligt visats några liknande av tidigare.

En från Klase har jag för mig att jag sett här på tråden förut, men här kommer i så fall brorsan.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-07-25 017.JPG
Views:	1
Size:	44,8 KB
ID:	550087 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-07-25 001.JPG
Size:	49,7 KB
ID:	550086

Comment

• Några till som blivit fotograferade i solskenet,
                          Den delvis vita med blomdekor och här med stadsnamnet "Gränna", tror jag är en Laholmare.

Tuppen med "NUMMI" på undersidar tror jag också har framträtt här tidigare.

Den som sträcker på halsen, och har några ljusa teckningar på sidorna är tillverkad av Karin B -77.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-07-26 004.JPG
Size:	46,9 KB
ID:	550089 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-07-26 002.JPG
Size:	47,9 KB
ID:	550088 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-07-26 001.JPG
Size:	46,7 KB
ID:	550090

Comment

• Lergökar från Törngrens brukar ju vara doppade i grön glasyr på huvudet och en bit av halsen. Här kommer dock familjens svarta gök....... Signerad av Bengt Törngren.
                            Bifogade filer

Comment

• Steningegök, årtalet (-72) stämmer väl hyfsat bra med etiketten kan jag tycka,
                              alltså bör den vara från ca 1970. Konstnären UW ? Dekoratör eller amatör, välj själv.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Här kommer några gökar (och en tupp) som det mycket möjligt visats några liknande av tidigare. En från Klase har jag för mig att jag sett här på tråden förut, men här kommer i så fall brorsan.
                                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Några till som blivit fotograferade i solskenet,
                                Den delvis vita med blomdekor och här med stadsnamnet "Gränna", tror jag är en Laholmare.
                                Tuppen med "NUMMI" på undersidar tror jag också har framträtt här tidigare.
                                Den som sträcker på halsen, och har några ljusa teckningar på sidorna är tillverkad av Karin B -77.
                                Jag ler när jag läser "mycket möjligt visats några liknande" och "tror jag också har framträtt". Tråden har ju blivit så stor att det tar nästan halva dagen att kolla den. Men säg den lergök son inte tål att tittas på två gånger!

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Lergökar från Törngrens brukar ju vara doppade i grön glasyr på huvudet och en bit av halsen. Här kommer dock familjens svarta gök....... Signerad av Bengt Törngren.
                                Kanske blev Törngren, liksom Stenbäck, ovän med kopparslagarmästaren som levererade kopparaska till grönglasyren!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Steningegök, årtalet (-72) stämmer väl hyfsat bra med etiketten kan jag tycka, alltså bör den vara från ca 1970. Konstnären UW ? Dekoratör eller amatör, välj själv.
                                Jag tror på dekoratör eftersom den har liv i målningen.
                                Last edited by Polsson; 2013-08-12, 17:38.
                                p-son

Comment

Working...
                                X