Ursprungligen postat av The Ocarinas
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Comment
-
Intressanta bilder....i vilket fall för en nörd som mig
Kul med ytterligare en kombilergök. Både sparbössa och instrument. Hittade en sida med flera ovanliga lergökar. Däribland en som sitter på en såsskål. Adressen är http://www.hallandskonstmuseum.se/Sa...B6k&d=list&t=0
Comment
-
Instämmer med "Kul med ytterligare en kombilergök" och tackar för adressen till Hallands Konstmuseums samlingar.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggKul med ytterligare en kombilergök. Både sparbössa och instrument. Hittade en sida med flera ovanliga lergökar. Däribland en som sitter på en såsskål. Adressen är http://www.hallandskonstmuseum.se/Sa...B6k&d=list&t=0p-son
Comment
-
Där var min hustru och jag torsdag till lördag på hundutställning och tydligen missade vi krukmakeriet. Får trösta mig med att jag var hos Törngrens samt på Hembygdsmuseet i Falkenberg.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggTack The Ocarinas och Polsson!
Två lergökar från Tvååkers krukmakeri har flytt fältet för det finns 7500 hundar i närheten..........
Louise Dellerstam-Jensen har gjort gökarna.p-son
Comment
-
Blå engobe, men ingen glasyr, men ändock en vattengök!Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggDenna vattengök kommer från Ungern.Drillar läckert när man fyllt den.p-son
Comment
-
Onekligen en personlig "lergöksfisk" vars form sannolikt har en lång historia.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggGoglade ordet "lergöksfisk" men fick ingen träff.Den har simmat hit från Mexico. Munnen ser ut som på en kyssgurami.p-son
Comment
-
Några till som blivit fotograferade i solskenet,
Den delvis vita med blomdekor och här med stadsnamnet "Gränna", tror jag är en Laholmare.
Tuppen med "NUMMI" på undersidar tror jag också har framträtt här tidigare.
Den som sträcker på halsen, och har några ljusa teckningar på sidorna är tillverkad av Karin B -77.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggHär kommer några gökar (och en tupp) som det mycket möjligt visats några liknande av tidigare. En från Klase har jag för mig att jag sett här på tråden förut, men här kommer i så fall brorsan.Jag ler när jag läser "mycket möjligt visats några liknande" och "tror jag också har framträtt". Tråden har ju blivit så stor att det tar nästan halva dagen att kolla den. Men säg den lergök son inte tål att tittas på två gånger!Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggNågra till som blivit fotograferade i solskenet,
Den delvis vita med blomdekor och här med stadsnamnet "Gränna", tror jag är en Laholmare.
Tuppen med "NUMMI" på undersidar tror jag också har framträtt här tidigare.
Den som sträcker på halsen, och har några ljusa teckningar på sidorna är tillverkad av Karin B -77.
Kanske blev Törngren, liksom Stenbäck, ovän med kopparslagarmästaren som levererade kopparaska till grönglasyren!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggLergökar från Törngrens brukar ju vara doppade i grön glasyr på huvudet och en bit av halsen. Här kommer dock familjens svarta gök....... Signerad av Bengt Törngren.
Jag tror på dekoratör eftersom den har liv i målningen.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggSteningegök, årtalet (-72) stämmer väl hyfsat bra med etiketten kan jag tycka, alltså bör den vara från ca 1970. Konstnären UW ? Dekoratör eller amatör, välj själv.Last edited by Polsson; 2013-08-12, 17:38.p-son
Comment
Comment