Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd 2

Ytterligare en lergök som jag gärna vill få veta mer om.
    Bifogade filer
    Last edited by The Ocarinas; 2009-11-09, 21:32.

Comment

• Okänd 3

Och här kommer en till lergök jag gärna vill få veta mer om.
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
        Någon som känner till något om denna tupp?
        Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
        Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
        Och här kommer en till lergök jag gärna vill få veta mer om.
        Önskar att jag kunde hjälpa till med att härleda gökarna, men tyvärr har jag inget att komma med, men det är kul och intressant att se dem.
        Last edited by Polsson; 2009-11-09, 23:33.
        p-son

Comment

Eva Blahd (född 1927) har troligen tillverkat den lergöken. Jag har andra alster av henne, både med och utan efternamn, instämplade som ristade.

Bodil får jag ingen svensk association till, men väl en bornholmsk. Signeringen är dock olik.

Comment

• Bornholm

Tack för svaren på mina frågor. Som utav en händelse så ska jag visa en lergök från Bornholm. Inköpt -97. Signaturen går inte att utläsa.
            Bifogade filer

Comment

• Rugguggla

Ja, inte uggla men något ditåt i jämförelse med The Ocarinas många fina och färggranna gökar är denna skapelse i stengods men tyvärr utan signatur.
              På söndag säljs en massa gökar tom tavlor med gökmotiv på Hebergs auktioner. Får se om det blir en söndagsutflykt.
              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Ja, inte uggla men något ditåt i jämförelse med The Ocarinas många fina och färggranna gökar är denna skapelse i stengods men tyvärr utan signatur.
                På söndag säljs en massa gökar tom tavlor med gökmotiv på Hebergs auktioner. Får se om det blir en söndagsutflykt.
                Det var en charmig rugguggla. tycker jag. Var inne och tittade på nätet på Hebergs auktioner. En Tuborgslåda full av lergökar såg intressant ut, men resan tor kostar skjortan så du får ta dit ansvar som medlem i gökklubben, Lars M.
                p-son

Comment

• Danmark

Självklart så var även jag tvungen att titta in på Hedbergs hemsida och se på den berömda Tuborgs kartongen och kunde då konstatera att det fanns en hel del matnyttigt där. Denna danska gök kommer från Praestö och ska fyllas med öl, nej förlåt vatten.
                  Bifogade filer

Comment

• Danmark

Här kommer ytterligare några danska gökar.Samma keramiker har gjort båda.
                    Bifogade filer

Comment

• Gökarna hade lämnat Tuborg

Vid visning för auktionen i Heberg i morgon hade ett 20-tal gökar landat alldeles vid Märta Måås..... Nittsjö, Rutebo, Albion, BP, en fransman, Edvin L etc. En väggplatta av Bonni R från Törngrens var kul att se.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Vid visning för auktionen i Heberg i morgon hade ett 20-tal gökar landat alldeles vid Märta Måås..... Nittsjö, Rutebo, Albion, BP, en fransman, Edvin L etc. En väggplatta av Bonni R från Törngrens var kul att se.
                        Vilken härlig samling! Tack för titten! Kanske skulle man.......Nej, det är för långt till Heberg.
                        p-son

Comment

• Danmark

En dansk fågel inköpt i Hirtshals -97
                          Bifogade filer

Comment

En dansk fågel inköpt i Hirtshals -97
                            Med tanke på att tråden har så många sidor, minns jag inte alla gökarna, men nog är det ovanligt med en gök som flyger eller flaxar som din, The Ocarinas.
                            p-son

Comment

• Mini lergökar

Här kommer tre minilergökar. Alla tre går att få ljud ifrån. Den vänstra är från Arvika. Tillverkad av Jenny Göransdotter. De två andra är köpta i Ålborg.
                              Bifogade filer

Comment

• Finsk lergöksgök inte tupp

Kunde inte låta bli att köpa denna välformade gök på Tradera. Enligt min mening har S.H mycket bra formsinne och är en säker modellerare och har dessutom kunskaper i ornitologi. Dess "resonanslåda" är välfungerande och ett tonhål ger ett varierat ljud. Längden från stjärtspets till näbb är 10 cm, högsta höjd är 7 och största bredd 7 cm.
                                Bifogade filer
                                p-son

Comment

Working...
                                X