Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Eftersom jag besöker Varberg årminstone en gång om året, blir jag lite nyfiken.
    Håller Thomas Bergh fortfarande på med lergods, eller är det en "gammal" gök?

Tomas Bergh håller fortfarande på men står inte på varbergs torg numera utan är på hantverksmässor och en och en anna utställning...

Lergöken är från hans svärfars fars tid han var kakelugns makare och han gör ur samma form ännu....

Comment

• Blandade fåglar

Här kommer några bilder på lergökar med större eller mindre anknytning till verkliga ornitologiska förlagor.

Uppifrån:

Annika Sebardt, Stockholm
      Kjersti Hellqvist, Alingsås
      Cecilia Bynke, Skurup
      Hans Marx, Bornholm
      Alexander Vaida, Stockholm
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
        Här kommer några bilder på lergökar med större eller mindre anknytning till verkliga ornitologiska förlagor.
        Roliga, fantasifulla gökar, med extra plus för Skurups-göken, tycker jag.
        p-son

Comment

• Länge sedan jag hittade någon lergök i men i lördags dök det upp en.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Länge sedan jag hittade någon lergök i men i lördags dök det upp en.
            När man minst anar det....! Det var en rolig gök, Bengt H! Kom just på att jag har två ovisade, men det får bli morgondagens PES-aktivitet.
            p-son

Comment

• Tidigare visad, men som foto av mycket suddig och gammal bild. Pållen hittades nyligen, också där man minst anade det.
              Bifogade filer

Comment

• Lillehammergök

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Tidigare visad, men som foto av mycket suddig och gammal bild. Pållen hittades nyligen, också där man minst anade det.
                Kan undra om det är en "piverövhäst", men tycker att den känns östeuropeisk eller kanske mexikansk.
                Att denna är från Norge är väl ganska säkert. Den är 10,5 cm lång
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2010-10-25, 18:12.
                p-son

Comment

• Sandnes (kontra Ängelholm)

Polssons vackra norska lergök kommer helt klart från Sandnes. Sedan 1972 har Sandnes för övrigt en lergök i sitt kommunvapen, något som inte någon svensk kommun lyckats med... Det finns en bok om "Sandnesgauken" som inte bara berättar Sandnesgökens historia utan också utförligt beskriver svenska och andra europeiska gökar. Boken heter "Lyd i leire. Historien om Sandnesgauken" och är skriven av Tor M. Simonsen. Den utkom i Stavanger 1995.

Jag visar några Sandnesgökar. En av dem har tydligen fungerat som utmärkelse i en för mig okänd lergöksorden och är försedd med silverbeslag.

Närmast Sandnes position i Sverige kommer nog Ängelholm som har en mängd företeelser som alluderar på lergöken. Man har som bekant lergöksorkester, lergöksrally och för inte så länge sedan invigde kommunen en rondellutsmyckning i form av en lergök, utförd av keramikern Alf Ekberg i Klippan. Lergöken är visserligen gjord i plåt men i alla fall... I Ängelholmstrakten kan man dessutom avnjuta något så exklusivt som lergöksskinka. Smaka på det...
                  Bifogade filer

Comment

• Värmlandsgök

Tack för uppgifterna om göken, Orlando. Kanske skulle vi i gökklubben ha en egen ordensgök. Epitetet "Lergökastan" på Ängelholm är väl knappast omstritt på sydligare breddgrader, men jag undrar vad Arvika-borna tycker.
                    Oavsett vilket är det ju plats för båda. När jag ändå är inne i Värmland passar det ju utmärkt med en gök därifrån. Enligt uppgift gällande en annan gök med samma signatur, är det "Erik på San" som tillverkat göken. Erik var son till krukmakaren Emmanuel Nilsson "Málle på San" (f 1861 d 1952) boende i San på Sågmon i Långvak (Arvika-trakten). Uppgifterna hämtade från boken"från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson, Heidruns förlag.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Enligt uppgift gällande en annan gök med samma signatur, är det "Erik på San" som tillverkat göken. Erik var son till krukmakaren Emmanuel Nilsson "Málle på San" (f 1861 d 1952) boende i San på Sågmon i Långvak (Arvika-trakten). Uppgifterna hämtade från boken"från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson, Heidruns förlag.
                      Emmanuel bör det vara......

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Jag slår volter av lycka över informationen! Tack, prylsnubben!
                        p-son

Comment

• Hoppas, hoppas Polsson godkänner mig. Jag är ingen gök, mycket klokare skulle jag faktiskt vilja påstå, jag är nog inte av lera heller, snarare kanske plastelina eller vad det heter. Men jag har två hål på varje sida och ett i . Dessutom låter jag väldigt bra för jag har precis som en domarvisselpipa en kula i magen.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Hoppas, hoppas Polsson godkänner mig. Jag är ingen gök, mycket klokare skulle jag faktiskt vilja påstå, jag är nog inte av lera heller, snarare kanske plastelina eller vad det heter. Men jag har två hål på varje sida och ett i . Dessutom låter jag väldigt bra för jag har precis som en domarvisselpipa en kula i magen.
                            Om du "hoar hela natten", är du välkommen bland gökarna!
                            p-son

Comment

• Trosa - världens ände

Jag känner igen typsnittet, gjort med hjälp av typ en skruvmejsel men vet inte vem det är. Wall från Trosa är ju ett begrepp.
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Jag känner igen typsnittet, gjort med hjälp av typ en skruvmejsel men vet inte vem det är. Wall från Trosa är ju ett begrepp.
                                Kan tyvärr inte hjälpa dig med signaturen, men att göken är välgjord och väldekorerad, vill jag gärna framhålla.
                                p-son

Comment

Working...
                                X