Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

Grattis till ett par fina ovanliga gökar, Polsson!
    Tack för det, simco!

Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
    Lite kuriosa om lergökars användning Hämtat från DN.

Ylandet var inte lätt att åstadkomma och blev till slut en kakofonisk mix av två olika flöjter, men det räckte inte. Då grävde Morricone fram en okarina, som använts inom den italienska folkmusiken; en italiensk version av en lergök.[/I]"
    Kul med lergökskuriosa, Hossbach!
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
      Lite kuriosa om lergökars användning Hämtat från DN.
      "Filmerna lyfte ytterligare tack vare Morricones musik. Han introducerade en lång rad ovanliga instrument som ibland var direkt invävda i handlingen.
      – Musiken skulle ge Leones västernfilmer en viss ironi och en pikareskkaraktär.
      ”Harmonica – en hämnare” är ett praktexempel, där huvudpersonen (Charles Bronson) föredrar att spela munspel i stället för att tala. I ”Den gode, den onde, den fule” presterar Edda dell’Orso en helt ordlös sång. Till samma film skrev Morricone det berömda stycket som anspelar på prärievargarnas ylande.
      - Detta sammanföll med en period då jag var särskilt intresserad av att introducera såväl vardags- som naturljud i min musik.
      Ylandet var inte lätt att åstadkomma och blev till slut en kakofonisk mix av två olika flöjter, men det räckte inte. Då grävde Morricone fram en okarina, som använts inom den italienska folkmusiken; en italiensk version av en lergök.
      "
      Roliga historier!
      Apropå Ennio Morricone, så tänker jag mest på Clint Eastwood i En handfull dollar, när han rullar cigarillen från den ena mungipan till den andra. Då är det et säreget, trolskt ljud, kanske från en lergök eller liten flöjt. Det sitter kvar sen upplevelsen på bioduken på Esplanad...
      Mysigt!

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Den lilla är 7 och den stora 9 cm lång. Den lilla är designad av Kari Christensen (CK) och den stora av Inge-Lise Kofoed (4 med punkt) fast i Vingedals är hennes signatur en upp och nervänd fyra (en stol)
      med punkten strax ovanför sitsen. Ordet "Tenera" är nämnt gällande gökarna och vad det betyder lär förhoppningsvis min källa lämna upplysningar om.

Som jag ser det, är det typiska Tenerafåglar från Aluminia, men dessa är gjorda efter fusionerna av porslinsfabriken och fajansfabriken Aluminia och efter att de 1969 gick upp i Royal Copenhagen. Dekoratriserna följde så att säga med.

Ordet Tenera är honkönsformen av det latinska orden för späd, ung, och serien har en lång rad av vitt skilda motiv på olika vaser, skålar, fat osv.

Lite mera om Aluminias historia:

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Som jag ser det, är det typiska Tenerafåglar från Aluminia, men dessa är gjorda efter fusionerna av porslinsfabriken och fajansfabriken Aluminia och efter att de 1969 gick upp i Royal Copenhagen. Dekoratriserna följde så att säga med.

Ordet Tenera är honkönsformen av det latinska orden för späd, ung, och serien har en lång rad av vitt skilda motiv på olika vaser, skålar, fat osv.

Lite mera om Aluminias historia:
        http://www.aldus.dk/platter/Aluminia.htm
        Tackar så mycket för klargörandet av "Tenera", Gideon!
        p-son

Comment

• Kóck-ko! Polsson!

Fann ett syskon till din "Käki" (ditt inlägg #432) på loppis för ett tag sen.

"Göklik" men har en dålig ton tyvärr.
          Har kanske fått en "tupp" i halsen?
          I och för sig är det ju inte tid att gala nu.

Vacker är den i alla fall.

/Lars

Lite annan text i botten än på din.
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
            Kóck-ko! Polsson!

Fann ett syskon till din "Käki" (ditt inlägg #432) på loppis för ett tag sen.

"Göklik" men har en dålig ton tyvärr.
            Har kanske fått en "tupp" i halsen?
            I och för sig är det ju inte tid att gala nu.

Vacker är den i alla fall.

/Lars
            Lite annan text i botten än på din.
            Ja, vi är faktiskt tre (3) som har samma snygga gök: Prylsnubben, du och jag.
            Och den skulle inte förvåna mig om jag glömt någon.
            p-son

Comment

• Mitt inlägg i gök tråden får bli en Arvika gök signerad TE. Vem är denna TE?? kan det vara Theodor Lomarker??
              Bifogade filer

Comment

• Luchur medlem nummer 32

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                Mitt inlägg i gök tråden får bli en Arvika gök signerad TE. Vem är denna TE?? kan det vara Theodor Lomarker??
                Enligt boken "från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson Heidruns förlag, är "TE" Torbjörn Eliasson.

Gökklubbens medlemmar polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
                Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper, Gudrun Anselm, morfar, Rolf J och luchur (32 st).

Välkommen!
                Last edited by Polsson; 2010-09-29, 18:35.
                p-son

Comment

• Tack Polsson När var han verksam på Arvika?

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Tack Polsson När var han verksam på Arvika?
                    Född 1935 avliden 1992.
                    Han var systerson till Samuel Johansson och tog vid dennes verkstad i början av 1970-talet för några år.
                    p-son

Comment

• Återigen Tack Polsson

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Född 1935 avliden 1992.
                        Han var systerson till Samuel Johansson och tog vid dennes verkstad i början av 1970-talet för några år.
                        Mja, födelseåret får vi lov att fila på med tre år.
                        Enligt både Begravda i Sverige och Sveriges Dödbok 3 är uppgifterna så här:
                        1932-12-23-6214
                        Eliasson, Nils Torbjörn
                        f. 23/12 1932
                        Arvika Västra (Arvika västra, Arvika kn, Värmlands län)
                        Död 21/8 1992
                        Begravd 3/9 1992
                        Arvika kyrkogård, kv. C, nr. 118 (kista, nr 1 i graven)

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Mja, födelseåret får vi lov att fila på med tre år.
                          Enligt både Begravda i Sverige och Sveriges Dödbok 3 är uppgifterna så här:
                          1932-12-23-6214
                          Eliasson, Nils Torbjörn
                          f. 23/12 1932
                          Arvika Västra (Arvika västra, Arvika kn, Värmlands län)
                          Död 21/8 1992
                          Begravd 3/9 1992
                          Arvika kyrkogård, kv. C, nr. 118 (kista, nr 1 i graven)
                          Ok!

Sannolikt tyrckfel i boken jag hänvisade till.
                          p-son

Comment

• Några husdjur

Det är inte ovanligt att vanliga husdjur får agera lergöksmodell när fantasin rinner till hos keramikern.

Här är några husdjur som jag plockat fram ur min samling:

Klas-Göran Klaesson (Klase jr), Höganäs: ko resp får
                            Eva ("Pigge") Hallner, Jonstorp, Höganäs: blå bagge (?)
                            Hans Marx, Bornholm: häst och katt
                            En ledsen hund från Mallorca
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                              Det är inte ovanligt att vanliga husdjur får agera lergöksmodell när fantasin rinner till hos keramikern.

Här är några husdjur som jag plockat fram ur min samling:

Klas-Göran Klaesson (Klase jr), Höganäs: ko resp får
                              Eva ("Pigge") Hallner, Jonstorp, Höganäs: blå bagge (?)
                              Hans Marx, Bornholm: häst och katt
                              En ledsen hund från Mallorca
                              Kul "gökar", Orlando! Den blå baggen tycks vara inspirerad (gapande uppåtriktad mun) av Åke Holm.
                              p-son

Comment

• Berglöf - vem då?

Den här något trinda lergöken har en för mig okänd upphovsman. Den är stämplad i botten med "BERGLÖF" (för säkerhets skull två gånger..).

Är det någon som vet vem denne Berglöf är?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X