Jag fortsätter med några bilder på lergökar från min samling. Denna gång några gökar med Skåne som hemort.
Uppifrån:
Gunnar Andersson, Höganäs
(även visad i en parallell tråd)
Greta Pott, Helsingborg
Nils Johansson, Barsebäckshamn
Tomas Anagrius, Kvidinge
Wallåkra Stenkärlsfabrik
Liksom de flesta andra krukmakerier tillverkade Elfstrands i Sjöbo även lergökar. Här är två varianter i en enkel men karakteristisk stil.
Underst visas en replik på Elfstrands lergöksmodell, inköpt på museikrukmakeriet i början av 1990-talet. Jag vet inte vem som gjort den. Den är signerad med något som liknar Ti.. Någon som känner igen signeringen?
Liksom de flesta andra krukmakerier tillverkade Elfstrands i Sjöbo även lergökar. Här är två varianter i en enkel men karakteristisk stil.
Underst visas en replik på Elfstrands lergöksmodell, inköpt på museikrukmakeriet i början av 1990-talet. Jag vet inte vem som gjort den. Den är signerad med något som liknar Ti.. Någon som känner igen signeringen?
Jag känner inte igen signeringen, men jag vet att för några år sedan var det en man som satt och drejade hos Elfstrands. Har tyvärr inget namn på honom.
"Tore" dyker upp i huvudet, men det kan vara helt fel.
Bilden med 6 gökar:bakre raden från vänster h 11 cm, Sofia Nilsson, höger h 13,5 cm, Torsten Svensson (TS). Mellersta raden vänster: Klas Svennson och därefter TS på de andra. Främre raden: Oläslig signering
Bilden av den handgjorda, ej drejade, dekorerad med "Ängelholm" ,är ej signerad.
Ja, tyvärr...jag lyckas inte locka fram den. Vet Du något knep.
Grattis till TFF som kom femma i Allsvenskan, STRONGT !
Ja, sätt en savikukko i sovrummet så går det av sig själv.
Trots att jag inte sett en enda match, tycker jag naturligtvis att det är strongt gjort. Att sedan MFF kom etta och HIF tvåa gör knappast saken sämre. Tydligen är det Skånes år i år i allsvenskan!
Med hänvisning till gjorda uppmätningar av Ängelholmsgökar vill jag gärna visa min största lergök. Den är gjord av Olle Andersson, Munka Ljungby, och mäter dryga 25 cm.
Minst i min samling är en av Per Nilsson, Arvika, på knappa 2 cm.
I bland annat inlägg 113 http://www.precisensan.com/antikforu...=16630&page=12 får vi se Anders Teodor Anderssons (ATA) egenartade, bemålade lergökar.
De tittar åt höger och har sin märkning ATA i upphöjd relief bakom vänster fot. Den här varianten är oglaserad och det är lite svårt att se märkningen - men likafullt är det en skrudad ATA.
Med hänvisning till gjorda uppmätningar av Ängelholmsgökar vill jag gärna visa min största lergök. Den är gjord av Olle Andersson, Munka Ljungby, och mäter dryga 25 cm.
Minst i min samling är en av Per Nilsson, Arvika, på knappa 2 cm.
Storleken lär inte ha någon betydelse, Orlando, så Per Nilsson behöver inte skämmas.
I bland annat inlägg 113 http://www.precisensan.com/antikforu...=16630&page=12 får vi se Anders Teodor Anderssons (ATA) egenartade, bemålade lergökar.
De tittar åt höger och har sin märkning ATA i upphöjd relief bakom vänster fot. Den här varianten är oglaserad och det är lite svårt att se märkningen - men likafullt är det en skrudad ATA.
Gideon!
I egenskap av trådsetter och i kraft av mitt ämbete (medlem nummer ett)
är jag benägen att till 100 % hålla med dig om ovanskrivna (ditt inlägg).
Comment