Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Jeeper Visa inlägg
    Kul tråd.
    Bidrar med en bild på mina 2 lergökar som har hängt med i många år.
    Den högra är lite extra kul för det är kombinerad lergök och sparbössa.
    Under den står det Bi
    Ska bara inflika att signaturen Bi står för Birgitta Nilzén, född 1926.

Comment

• En djävul till lergök...

...av Bernt Törner, Nässjö
      Bifogade filer

Comment

• Grattis

Ja vad säger man när man ser denna fantastiska lergök. Jag skulle gärna röja en hylla i min samling för denna skapelse. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera.
        Last edited by The Ocarinas; 2010-08-10, 21:54.

Comment

• Ursprungligen postat av Morfar Visa inlägg
          Den här göken har kommit in i mitt hem helt utan min vetskap. Troligtvis är det äldsta barnbarnet som lockat dit den. Hur som helst är den 83 mm hög och mäter 80 mm mellan näbb och stjärt. Trots sina 6 hål i sidan, låter den bara entonigt. Den är inte heller som alla andra lergökar. I sin mage har den nämligen en lös lerklump och kan användas som en maracas, när man inte orkar blåsa mer. Av ren självbevarelsedrift har gök-makaren inte signerat fågeln
          Att gökar kommer in i hem utan de inneboendes vetskap, ligger i fågelns natur, Morfar. En kombination av lergök och maracas borde stimulera tillverkaren till att signera. Du blir medlem nummer 30 i gökflocken. Välkommen!

Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
          ...av Bernt Törner, Nässjö
          Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
          Ja vad säger man när man ser denna fantastiska lergök. Jag skulle gärna röja en hylla i min samling för denna skapelse. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera.
          En sån djävul skulle jag fan inte våga släppa in bland mina gökar. Är du inte rädd om dina, Ocarinas?
          Last edited by Polsson; 2010-08-19, 00:05.
          p-son

Comment

• En sån djävul skulle jag fan inte våga släppa in bland mina gökar. Är du inte rädd om dina, Ocarinas?[/QUOTE]

Jodå Polsson visst är jag rädd om mina lergökar,men jag har aldrig varit rädd för dem så även denna djävulsgök är välkommen.

Comment

• Finsk "tuppgök".

Som vanligt stod denna lilla stackaren gömd bland en massa "konstiga" plåtsaker och annat som alltid lergökarna brukar göra som jag hittar på loppis.

Såg inte först att den kom från Finland, Savonlinna eller Nyslott borta i Savolax.

Kanske inte så vacker men har en hög ton som en tupp.
              Kanske en finsk Tuppgök?

Ha det.

Lars
              Bifogade filer
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Flygande ängel mm

Min "gökdjävul" väckte tydligen blandade reaktioner. Jag kontrar därför med en lerängel i miniatyr, förfärdigad av min gode vän Klas-Göran Klaesson (Klase Jr).

Jag skickar också med några andra flygande varelser som Klase gjort. Det fordras säkert en ornitolog för artbestämning...
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Som vanligt stod denna lilla stackaren gömd bland en massa "konstiga" plåtsaker och annat som alltid lergökarna brukar göra som jag hittar på loppis.
                  Såg inte först att den kom från Finland, Savonlinna eller Nyslott borta i Savolax.
                  Kanske inte så vacker men har en hög ton som en tupp.
                  Kanske en finsk Tuppgök?
                  Ha det.

Lars
                  Gällande din savikukko/kukkopilli och lergökar överhuvudtaget, kan man ställa sig frågan vilket som är viktigast, utseendet eller tonen/tonerna? En sak är emellertid helt säker, den platsar oavsett utseende och ton.

Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                  Min "gökdjävul" väckte tydligen blandade reaktioner. Jag kontrar därför med en lerängel i miniatyr, förfärdigad av min gode vän Klas-Göran Klaesson (Klase Jr).
                  Jag skickar också med några andra flygande varelser som Klase gjort. Det fordras säkert en ornitolog för artbestämning...
                  Om jag fick välja mellen gökdjävuln och någon av de gökar/flygande varelser du visade sist, Orlando, hade jag definitivt valt de senare. Men vilken fantasi Klase Jr har!
                  Last edited by Polsson; 2010-08-19, 21:36.
                  p-son

Comment

• Etelhem - okänd signatur

Jag har en lergök från Etelhem som jag inte lyckats identifiera. Den är märkt "Etelhem L E -78".

Är det någon som vet vem som kan dölja sig bakom initialerna L E?

PS Jag har ett bra tag sedan tillfrågat Torleif Solberg men han visste inte vem som är upphovsman/kvinna. Han anade att det kunde var en sommarpraktikant. DS
                    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                      Jag har en lergök från Etelhem som jag inte lyckats identifiera. Den är märkt "Etelhem L E -78".

Är det någon som vet vem som kan dölja sig bakom initialerna L E?

PS Jag har ett bra tag sedan tillfrågat Torleif Solberg men han visste inte vem som är upphovsman/kvinna. Han anade att det kunde var en sommarpraktikant. DS
                      Kan tyvärr inte hjälpa dig med tillverkaren, men att det är en typisk Etelhelmgök vågar jag påstå eftersom jag har en i samlingen, fast jag tycker att din är mycket finare.
                      Bifogade filer
                      p-son

Comment

• Två finfina Etelhelmare på raken, som på led till egna Etelhemtråden visslande borde gå!
                        Läckra.

Det syns att Orlandos lergök inte är gjord av en amatör, utan av en driven keramker med fallenhet för yrket.
                        Om jag ska våga mig på en spekulation, får det bli Lena Eriksson (född 1942), som inte förrän 1983 hade egen verkstad och då i Lund. Resten av beskrivningen i Nyströms bok, passar bra in:
                        "...bruksföremål och unikat i lergods, stengods och porslin som drejas, kavlas och byggs."
                        Några signeringsexempel på bild finns inte med, men hon ska ha signerat fullt ut med årtal eller med just LE och år.

Comment

• Finska är ju inte precis mitt bästa språk, men kanske någon annan kan.
                          Annars tycker jag göken är präktig och fin.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Finska är ju inte precis mitt bästa språk, men kanske någon annan kan.
                            Den mest göklika lergök jag sett. Har en likadan i min samling.
                            Tycker dessutom att den är mycket välgjord.
                            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Den mest göklika lergök jag sett. Har en likadan i min samling.
                              Tycker dessutom att den är mycket välgjord.
                              Tack, jag håller med om göklikheten. Vet Du vilka som har tillverkat dom?

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Finska är ju inte precis mitt bästa språk, men kanske någon annan kan.
                                Kan inte finska, men googla lite går ju bra.
                                Punainen Paja betyder Röda smedjan (?) eller Red workshop, och företagsnamnet är MS Feltdesign, som tillverkar, förmedlar och ställer ut konsthantverk av sina och andras alster.
                                Fungerar tydligen som galleri också, eftersom några konstnärer refererar till Punainen Paja i sina CV:n på nätet, som för övrigt finns/fanns i Viitasaari i mellersta Finland.

Keli/Koli/Koti på vippstjärten är antagligen namnet på den stad där göken köpts som souvenir.
                                Vem som formgett lergöken har jag ingen aning om, men det kan vara efter gammal modell och företaget (som varit registrerat sedan 21/5 1996) har ingen fungerande hemsida idag.
                                Nu har Du något att gå efter, och en flyhänt finländare kan säkert hjälpa Dig bättre.
                                Last edited by Gideon; 2010-08-27, 21:13.

Comment

Working...
                                X