Glömde Dig Du lilla förskräckta Moragök, det behöver Du alls inte vara, här är vi alla som en enda stor familj av gökar både med och utan vingar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lergökar
Collapse
X
-
Som en glad fläkt kom denna gök flygande från södra Sverige.
Vackert måleri, näpen uppsyn och klar ton.
Den fina Laholm-göken, som är min första, är ett hedersvärt pris i PES-nyårskryss och avsändaren ingen mindre än vår käre trådstartare, den Allmogne lergodsentusiasten Polsson. Göken står bredvid orkidén i köket och är verkligen ett uppiggande tillskott, precis när jag behövde det!
Stort Tack och kram!
Mvh Simco
Härmed ansökes medlemskap i gökklubben.
Comment
-
2011 års första medlem simco - nr 33
Bästa Simco! I kraft av mitt ämbete, knäppgök nummer ett, kan jag härmed meddela att din medlemsansökan är diarieförd i vederbörlig ordning varvid ditt namn för alltid kommer att finnas i gökklubbens annaler.Ursprungligen postat av simco Visa inläggSom en glad fläkt kom denna gök flygande från södra Sverige.
Vackert måleri, näpen uppsyn och klar ton.
Den fina Laholm-göken, som är min första, är ett hedersvärt pris i PES-nyårskryss och avsändaren ingen mindre än vår käre trådstartare, den Allmogne lergodsentusiasten Polsson. Göken står bredvid orkidén i köket och är verkligen ett uppiggande tillskott, precis när jag behövde det!
Stort Tack och kram!
Mvh Simco
Härmed ansökes medlemskap i gökklubben.
Välkommen!
Gökklubbens medlemmar: polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kol- mårdstrollet, söffe, sippa, Nellie, Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper, Gudrun Anselm, morfar, Rolf J, luchur och simco. (33 st).
P.s
Vad har du gjort med göken? I Trelleborg var han fjädersliten, hängig och i fråga om tonen lät det endast k,k,k,k, (den hade svårt med vokalerna).
D.sLast edited by Polsson; 2011-01-30, 18:06.p-son
Comment
-
Det var en rolig en, Lars M! Ska den inte "fyllas" med vatten?Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggBakom några böcker i en bokhylla hade denna gök från Nittsjö hållit sig gömd. Vad signaturen EWT eller ENT står för vet jag inte men keps och hål i huvudet har den och är nästan omöjlig att få ljud i.p-son
Comment
-
-
Jag vet inte om det finns siamesiska trillingar, men oavsett vilket tycker att din trio har mycket charm och håller dessutom måttet mer än väl som figurin.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggHar idag roat mig med att titta igenom alla sidor på detta ämne.Är helt otroligt vad många varianter det finns.På sidan 27 visade jag en peruansk variant. Där anblåspipan inte sitter ihop med spaltkonstruktionen.Visar här ytterligare en sådan. Denna "gök" ger tre olika toner.
Instämmer i många varianter. Hela 54 sidor, 531 inlägg och och över 30 000 visningar med lergökar i olika former, måste vara Sveriges största dokumentation. Gökklubbens 33 medlemmar har all anledning att känna sig stolta.
Last edited by Polsson; 2011-02-10, 21:42.p-son
Comment
-
Indiansk så det "stänker" om det, vill jag säga. Retar mig en del att jag inte var keramik- och lergöksintresserad när jag besökte ön på 1990-talet.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggEnligt principen "själv är bästa dräng" så får jag väl lägga in en ny gök.Denna är inköpt -98 på Gran Canaria. Fanns en affär som sålde mexikanska souvenirer, så denna fick följa med hem.p-son
Comment
-
Mexico
Denna "gök" är inköpt av en vän när han var på semester i Mexico. Han berättade att i denna affär salufördes endast lergökar."Det var säkert 1000 varianter" berättade han vid hemkomsten när han överlämnade denna gök till mig. Min första tanke var att dit vill jag åka,men vid eftertanke så är jag evigt tacksam för att jag inte varit där. Att stå där och se alla lergökar men bara kunna köpa några få vore en mardröm.
Comment
-
Gökunge i göktråden
För några veckor sedan hittade vi denna gökunge. Den liknade en lergök med hål i sidorna, men hur än barnbarnet försökte få toner ur den, hördes inte ett pip. Även jag misslyckades med att få fram något ljud. Mina fingrar räckte inte heller till för att täcka hålen. Man kan säga att vi hade fått en gökunge i lergöksboet.
Nåja en liten lergök var det allt, för om man vänder på den, syns en sådan instämplad i leran. Vet inte om det är tillräckligt, för att den skall får vara kvar i denna tråd.
Hur som helst fick den följa med oss hem och sitter nu bland de andra fåglarna.
Comment
-
För min del tänker jag så här: samlandet ska njutas i små portioner.Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inläggDenna "gök" är inköpt av en vän när han var på semester i Mexico. Han berättade att i denna affär salufördes endast lergökar."Det var säkert 1000 varianter" berättade han vid hemkomsten när han överlämnade denna gök till mig. Min första tanke var att dit vill jag åka,men vid eftertanke så är jag evigt tacksam för att jag inte varit där. Att stå där och se alla lergökar men bara kunna köpa några få vore en mardröm.
D.v.s det kan bli för mycket av det goda. Min mardröm skulle vara att tex
hitta 10 stycken Stenbäcksvaser på en och samma auktion eller samlarmässa.
Morfar! Naturligtvis platsar din stumma gök i boet, inte minst för den fina bilden av barnbarnet (?) och fågeln.Ursprungligen postat av Morfar Visa inlägg[ATTACH]83917[/ATTACH]
[ATTACH]83918[/ATTACH]
För några veckor sedan hittade vi denna gökunge. Den liknade en lergök med hål i sidorna, men hur än barnbarnet försökte få toner ur den, hördes inte ett pip. Även jag misslyckades med att få fram något ljud. Mina fingrar räckte inte heller till för att täcka hålen. Man kan säga att vi hade fått en gökunge i lergöksboet.
Nåja en liten lergök var det allt, för om man vänder på den, syns en sådan instämplad i leran. Vet inte om det är tillräckligt, för att den skall får vara kvar i denna tråd.
Hur som helst fick den följa med oss hem och sitter nu bland de andra fåglarna.Last edited by Polsson; 2011-02-20, 12:12.p-son
Comment
-
Lergökskoloni
The Ocarinas peruanska "kombinationslergök" fick mig att tänka på ett lergöksmontage som Klase Jr (Klas-Göran Klaesson) gjort.
Montaget består av fem lergöksfåglar monterade på en lergök i form av en svart säck och är gjort på beställning av Kullaplast i Höganäs som bl a tillverkat/ar plastsäckar.
Comment
-
Vilken tur att lergökarna fick plats på Kullaplast! Klase Jr förefaller ha många lergöksvarianter. Frågan är om någon annan keramiker kan matcha honom gällande lergöksvariation.Ursprungligen postat av Orlando Visa inläggThe Ocarinas peruanska "kombinationslergök" fick mig att tänka på ett lergöksmontage som Klase Jr (Klas-Göran Klaesson) gjort.
Montaget består av fem lergöksfåglar monterade på en lergök i form av en svart säck och är gjort på beställning av Kullaplast i Höganäs som bl a tillverkat/ar plastsäckar.Last edited by Polsson; 2011-02-22, 09:58.p-son
Comment
Comment