Denna lille tjockisen stod ensam på en loppishylla bland en massa blomvaser av varierande storlek.
Han såg så ensam ut, fick följa med hem.
Att kalla honom för "lergök" är väl att ta i. Snarare "lermes".
Men låter som en gök gör han.
I botten står ingenting.
Var han ursprungligen hör hemma vet jag inte.
En stor saltglaserad som från Höganäs och med en form som från Ängelholm. Med stor spänning vände jag på göken som är 23 cm hög och där stod........1998 och....... Sofia Nilsson Engelholm!
Denna lille tjockisen stod ensam på en loppishylla bland en massa blomvaser av varierande storlek.
Han såg så ensam ut, fick följa med hem.
Att kalla honom för "lergök" är väl att ta i. Snarare "lermes".
Men låter som en gök gör han.
I botten står ingenting.
Var han ursprungligen hör hemma vet jag inte.
Ha det gott!
Lars
Jag förstår att du tog den lille söta tjockisen med hem, Lars! Han hör definitivt hemma i göktråden.
En stor saltglaserad som från Höganäs och med en form som från Ängelholm. Med stor spänning vände jag på göken som är 23 cm hög och där stod........1998 och....... Sofia Nilsson Engelholm!
Saltglaserade gökar växer inte på träd, men förhoppningsvis bygger deras adoptivföräldrar bon i träd.
Kul tråd.
Bidrar med en bild på mina 2 lergökar som har hängt med i många år.
Den högra är lite extra kul för det är kombinerad lergök och sparbössa.
Under den står det Bi
Denna lilla lergök kommer från min far. Han har noterat att den sannolikt är inköpt på marknad i Lerbäck (Närke). Speciellt roligt eftersom Lerbäcksborna kallades lergökar... Ingen aning om varför. Men söt är den.
För ett tag sedan visades en "lergroda" gjord av Per Nilsson. Här kommer en annan grodvariant av Per Nilsson samt några andra djur som fått stå modell för lergöksmakare.
Uppifrån vänster:
Per Nilsson, Arvika
Kajsa Hansson, Kivik
Klas-Göran Klaesson (Klase Jr), Höganäs
Kerstin Olsson, Höganäs (ska föreställa en sjöhäst!)
Eva Lagerheim, Stockholm
Per Nilsson, Arvika
Kul tråd.
Bidrar med en bild på mina 2 lergökar som har hängt med i många år.
Den högra är lite extra kul för det är kombinerad lergök och sparbössa.
Under den står det Bi
Jag håller med dig om att den högra är "lite extra kul". En sådan kan jag inte minnas mig ha sett. Du får medlemsnummer 28 i gökboet, Jeeper!
Denna lilla lergök kommer från min far. Han har noterat att den sannolikt är inköpt på marknad i Lerbäck (Närke). Speciellt roligt eftersom Lerbäcksborna kallades lergökar... Ingen aning om varför. Men söt är den.
Ja, bor man i Lerbäck är det nära till hands att kallas lergökar. Kanske tillverkades det dessutom lergökar i trakten. Gudrun Anselm! Du är välkommen
bland övriga 28 muntergökar och får lägga ägg i bo nummer 29.
För ett tag sedan visades en "lergroda" gjord av Per Nilsson. Här kommer en annan grodvariant av Per Nilsson samt några andra djur som fått stå modell för lergöksmakare.
Många trevliga, ovanliga, fantasifulla gökar, Orlando. Du hedrar verkligen
gökklubben!
Gökklubbens medlemmar:polsson, E.B., Andres, engelsson, Olle M, Tingeling, Lars M, Bengt H, brodertuck, Kecke, Umeubbe, sladden, kolmårdstrollet, söffe, sippa, Nellie,
Jani, Gustav 53, Agda, Gideon, TheOcarinas, prylsnubben, Lars F, svedq, Kaptenen,Trojan, Orlando, Jeeper och Gudrun Anselm. ( 29 st.)
Uppifrån vänster:
Per Nilsson, Arvika
Kajsa Hansson, Kivik
Klas-Göran Klaesson (Klase Jr), Höganäs
Kerstin Olsson, Höganäs (ska föreställa en sjöhäst!)
Eva Lagerheim, Stockholm
Per Nilsson, Arvika
Diverse trevliga och roliga djur bör tilläggas.....
" bor man i Lerbäck är det nära till hands att kallas lergökar. Kanske tillverkades det dessutom lergökar i trakten" Visst har det tillverkats lergökar i Lerbäck. "Lerbäckspojken" är en av de lergökar som tillverkats. Och hembygsföreningen har en lergök som "logga".
" bor man i Lerbäck är det nära till hands att kallas lergökar. Kanske tillverkades det dessutom lergökar i trakten" Visst har det tillverkats lergökar i Lerbäck. "Lerbäckspojken" är en av de lergökar som tillverkats. Och hembygsföreningen har en lergök som "logga".
Den här göken har kommit in i mitt hem helt utan min vetskap. Troligtvis är det äldsta barnbarnet som lockat dit den. Hur som helst är den 83 mm hög och mäter 80 mm mellan näbb och stjärt. Trots sina 6 hål i sidan, låter den bara entonigt. Den är inte heller som alla andra lergökar. I sin mage har den nämligen en lös lerklump och kan användas som en maracas, när man inte orkar blåsa mer. Av ren självbevarelsedrift har gök-makaren inte signerat fågeln
Comment