Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Det är mycket möjligt att lokatten skulle ta den här lilla, tilltufsade katten i ett nafs.

Click image for larger version

Name:	Engelska katten 1.JPG
Views:	1
Size:	19,6 KB
ID:	526818

Fyra centimeter hög, fast den ser större ut på bild.

Name:	Engelska katten 2.JPG
Size:	21,0 KB
ID:	526820

Engelsk? Staffordshire? Varför inte?

Name:	Engelska katten 3.JPG
Size:	22,8 KB
ID:	526819

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Förtjusande text till förtjusande bild!
      Naturligtvis gick jag in på Wikipedia m.fl sidor och fick då reda på att en större samling av honom såldes vid Hallands auktionsverk i början av året. Träsnitten av honom såldes för mellan 400-1200 och det är ju överkomliga summor. Är de visade tavlorna på tråden också träsnitt?
      Jag skulle ha "svarat" tidigare men dagarna försvann...........vet inte vart. Till historien, tänker jag.
      Något svar blir det inte gällande om min skat- och kattavla är träsnitt, för det vet jag inte. Hur vet / ser man att ett tryck är just träsnitt? Finns det något i bilden som kan avslöja det? Jag är inte det minsta kunnig när det gäller sådant . Emellertid antar jag att min tavla också är träsnitt, då ju Sven Ljungberg var en mästare på det.
      Tacksam om någon kan berätta hur man kan se på en tavla om det är träsnitt.
      Önskar även god fortsättning på julhelgen

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
        Tacksam om någon kan berätta hur man kan se på en tavla om det är träsnitt.
        Önskar även god fortsättning på julhelgen
        Kan tyvärr inte svara på din fråga, TinaSand, men ska fråga någon initierad i min vänskapskrets.
        God fortsättning!
        p-son

Comment

• Pytteliten

4cm lång och 3cm hög mäter jag, grrrrrr.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            4cm lång och 3cm hög mäter jag, grrrrrr.
            Årets första misse är väl unik såtillvida att signaturen finns i baken. Får associationer till "Bokhandlaren som slutade bada". Varför slutade han bada?
            p-son

Comment

• [QUOTE=Polsson;203064]Årets första misse är väl unik såtillvida att signaturen finns i baken. Får associationer till "Bokhandlaren som slutade bada". Varför slutade han bada?[/QUOTE]

Jag såg faktiskt filmen strax före jul i en repris på statstelevisionen.
              Bra filmatisering av Piratenboken om bokhandlar´n. Fin uppställning med några av våra "stora elefanter":Edwall, Krook, Kulle och Kjellsson m.fl.
              Mycket trivsam och underhållande film.

Ja anledningen var ju de brända skinkorna!

Se länken nedan.
              I de två sista styckena kommer avslöjandet.
              Stackars bokhandlare Jacob.

PS.
              Tack för "vinken" om Piraten, Polsson. Jag blev sugen på att läsa hans böcker igen.
              Jag får "hä" mig till biblioteket och se om det finns några kvar i dess magasin att låna.
              DS
              Last edited by Lars F; 2012-01-03, 22:41.
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• [QUOTE=Lars F;203117]
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Årets första misse är väl unik såtillvida att signaturen finns i baken. Får associationer till "Bokhandlaren som slutade bada". Varför slutade han bada?[/QUOTE]
                Jag såg faktiskt filmen strax före jul i en repris på statstelevisionen.
                Bra filmatisering av Piratenboken om bokhandlar´n. Fin uppställning med några av våra "stora elefanter":Edwall, Krook, Kulle och Kjellsson m.fl.
                Mycket trivsam och underhållande film.
                Ja anledningen var ju de brända skinkorna!
                Se länken nedan.
                I de två sista styckena kommer avslöjandet.
                Stackars bokhandlare Jacob.

PS.
                Tack för "vinken" om Piraten, Polsson. Jag blev sugen på att läsa hans böcker igen.
                Jag får "hä" mig till biblioteket och se om det finns några kvar i dess magasin att låna.
                DS
                Ett märkligt namn, Potifar, på en spis må jag säga varför inte Huskvarna istället. Att sedan bokhandlaren inte kom på att det brändes in spegelvänt är ju lustigt även det. Såg att det var Kulle som "gjorde" filmen. Ytterligare en Piratenfilm som jag har har starka minnen från är "Bombi Bitt och jag" där Stellan Skarsgård visade sin talang 17 år gammal och blev något av en tonårsidol (Wikipedia).
                Läste någonstans för många år sedan att Piraten sannolikt inspirerats av Tom Sawers äventyr. Sannolikt är han läsvärd en andra gång (har ännu inte testat).
                Last edited by Polsson; 2012-01-04, 14:57.
                p-son

Comment

• Dorothy Clough

Här en 28 cm hög katt från Upsala-Ekeby, som varit med om ett eller annat slagsmål men har överlevt.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Här en 28 cm hög katt från Upsala-Ekeby, som varit med om ett eller annat slagsmål men har överlevt.
                    Lars M! Kattens hals är verkligen som en svans!
                    p-son

Comment

• Här ett kattpar som jag tror kommer från Syco. Ingen stämpel och ingen etikett.
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Här ett kattpar som jag tror kommer från Syco. Ingen stämpel och ingen etikett.
                        Är de inte siamesiska tvillingar, eller är de bara siameser?
                        p-son

Comment

• På idrottsloppis i Vollsjö igår hittade jag de gulliga kattljusstakarna. Och en liten kattskål, som blev perfekt till lördagschipsen.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
                            På idrottsloppis i Vollsjö igår hittade jag de gulliga kattljusstakarna. Och en liten kattskål, som blev perfekt till lördagschipsen.
                            Trevliga "kattssaker"! Öronsvansen på den blå katten är ju suverän.
                            p-son

Comment

• Ha ha.. vilken kul tråd
                              Får väl bidra med mina missar då. Föredrar levande sådana

Name:	a01.jpg
Size:	28,1 KB
ID:	538726Click image for larger version

Name:	a02.jpg
Size:	31,4 KB
ID:	538727Click image for larger version

Name:	a03.jpg
Size:	24,3 KB
ID:	538728Click image for larger version

Name:	a04.jpg
Size:	35,9 KB
ID:	538729Click image for larger version

Name:	a05.jpg
Size:	19,0 KB
ID:	538730Click image for larger version

Name:	a06.jpg
Size:	20,1 KB
ID:	538731Click image for larger version

Name:	a07.jpg
Size:	29,0 KB
ID:	538732Click image for larger version

Name:	a08.jpg
Size:	31,6 KB
ID:	538733Click image for larger version

Name:	a09.jpg
Size:	23,5 KB
ID:	538734Click image for larger version

Name:	a010.jpg
Size:	21,5 KB
ID:	538735Click image for larger version

Name:	a011.jpg
Size:	34,9 KB
ID:	538725

Comment

• En varg i katteriet - Aardwolf

Ursprungligen postat av Aardwolf Visa inlägg
                                Ha ha.. vilken kul tråd
                                Får väl bidra med mina missar då. Föredrar levande sådana
                                Välkommen till katteriet, Aardwolf, en illuster samling som sällan missar missar. Du får klösbräda nummer 44 enär du löst medlemsavgiften, dvs visat en bild på en katt.
                                Märk väl, att enligt Kattakademins statuter är alla katter levande oavsett vad de är tillverkade av!

Måste också säga att du samlat ihop en intressant samling katter, speciellt nummer två på översta raden vilken jag misstänker är en korsning mellan en tamkatt och ett lodjur kallad "Årjängare" i kattlitteraturen.

Sedan den 28 april 2009, då tråden påbörjades, har vi tillsammans visat åtskilliga katter vilket lett fram katteriet: 1) polsson, 2) eje5666, 3) TinaSand, 4) surmasen, 5) Kolmårdstrollet, 6) luchur, 7) Agda, 8) Lars M, 9) Lea, 10) Gaspadin, 11) guygil, 12) Lars F, 13) Kecke, 14) Maria, 15) Brodertuck, 16) söffe, 17) umeubbe, 18) curious, 19) Im not batman, 20) Gustav 53, 21) Gideon, 22) Andres, 23) Bengt H, 24) EB, 25) SylwiaK, 26) Gitte, 27) Eaglewomen, 28) Cjf, 29) samlartrollet, 30) BerNils, 31) Skogsmänniskan, 32) prylsnubben, 33) Ulferic, 34) The Ocarinas 35) Staffordshire 36) Christoffer85 37) brattensby 38) Alegni 39) Kaptenen 40) Banjo 41) eawb 42) Äjth 43) Kim von Platen 44) Aardwolf
                                Last edited by Polsson; 2012-08-12, 20:08.
                                p-son

Comment

Working...
                                X