Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Click image for larger version

Name:	Mycket svagt blåtonad porslinskattunge.jpg
Views:	1
Size:	86,0 KB
ID:	550584

Denna näpna, nätt och jämt 8 cm höga figur köpte jag nyligen från ett bord på en s.k. bakluckeloppis. Kissen är ihålig och tedde sig för mig vid inköpet ha en vit päls... men har nu visat sig ha en mycket svag, fascinerande, blå ton.

Comment

• Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
      [ATTACH]136830[/ATTACH]

Denna näpna, nätt och jämt 8 cm höga figur köpte jag nyligen från ett bord på en s.k. bakluckeloppis. Kissen är ihålig och tedde sig för mig vid inköpet ha en vit päls... men har nu visat sig ha en mycket svag, fascinerande, blå ton.
      Köpet av den söta katten kan knappast vara ett misstag!
      p-son

Comment

• När jag letade i bokhyllan efter en annan bok kom den här fram: Impressionist Cats av Susan Herbert.
        Jag har plockat ut "frukost i det gröna" och passar också på att visa hur originalet av Edouard Manet ser ut. Picasso har också gjort sin frukost.
        I boken finns det många roliga bilder. https://www.google.se/search?q=impre...w=1280&bih=876
        Bifogade filer

Comment

• Hallå Lars,
          De där var kul att titta på. Lite bildande. Hoppas fler bidrar med bildsviter som berättar om kända konstnärers inspirationskällor på temat katt. Eller hur P:son? So long....

Comment

• Tack Kim för uppmuntrande ord! Här kommer ytterligare några katter med förebilder från:
            Au café, dit l´Absinthe av Edgar Degas och
            La femme parisienne av Pierre-Auguste Renoir
            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Lars,
              De där var kul att titta på. Lite bildande. Hoppas fler bidrar med bildsviter som berättar om kända konstnärers inspirationskällor på temat katt. Eller hur P:son? So long....
              Håller fullständigt med dig, Kim! Katten i konsten är en viktig nisch i tråden värd all uppmärksamhet. Utan Lars M hade många "djurtrådar" fått skatta åt förgängelsen. Tack Lars!
              Bifogade filer
              p-son

Comment

• Tack Polsson - jag lapar i mig berömmet och kvitterar med några bilder till:
                Självporträtt av Vincent van Gogh. Till skillnad från van Gogh har katten båda öronen med på bilden......
                Och Vid baren av Henri de Toulouse-Lautrec. Katterna av Susan Herbert.
                Bifogade filer

Comment

• Hallå,
                  Jo, vackra kvinnor gillade han E. Manet, och han har ju varit på tapeten tidigare. En av mina favoriteter, möjligen två.
                  Modellen kan vara Berthe Morsiot, konstnärens svägerska och skicklig konstnärinna, om den morianske uppvaktaren heter
                  Manet i efternamn vet jag inte. Målningen från 1863 heter Olympia.
                  Länge leve impressionismen.
                  Katten ur Lasses bok. So long... kul med kultur...
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Håller fullständigt med dig, Kim! Katten i konsten är en viktig nisch i tråden värd all uppmärksamhet. Utan Lars M hade många "djurtrådar" fått skatta åt förgängelsen. Tack Lars!
                    Spinner(hehehe)vidare på bilden Polsson....
                    Min microkatt Missan
                    Click image for larger version

Name:	micromipppes.JPG
Size:	49,6 KB
ID:	551125
                    Last edited by Fnusfröken; 2013-11-19, 17:00.

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Tack Polsson - jag lapar i mig berömmet och kvitterar med några bilder till:
                      Självporträtt av Vincent van Gogh. Till skillnad från van Gogh har katten båda öronen med på bilden......
                      Och Vid baren av Henri de Toulouse-Lautrec. Katterna av Susan Herbert.
                      Härliga målningar av van Gogh och Susan Herberts "travesteringar" är ju suveräna. Tack, Lars!

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå,
                      Jo, vackra kvinnor gillade han E. Manet, och han har ju varit på tapeten tidigare. En av mina favoriteter, möjligen två. Modellen kan vara Berthe Morsiot, konstnärens svägerska och skicklig konstnärinna, om den morianske uppvaktaren heter
                      Manet i efternamn vet jag inte. Målningen från 1863 heter Olympia.
                      Länge leve impressionismen. Katten ur Lasses bok. So long... kul med kultur...
                      Instämmer gällande vackra kvinnor och kultur, Kim! Tycker att Kattakademin fått ett jättelyft de senaste dagarna.

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                      Spinner(hehehe)vidare på bilden Polsson....
                      Min microkatt Missan
                      Ja du, Spinning Fnusfröken, det gjorde du rätt i under förutsättning att skålen inte sätts in i micran.
                      Last edited by Polsson; 2013-11-19, 18:08.
                      p-son

Comment

• Gammal gipskatt

Visar upp denna gamla gipskatt. Tycker den ser bedjande o härlig ut. 50cm hög. Någon som vet något om den?

Name:	IMG_0689.jpg
Size:	51,4 KB
ID:	551250

Name:	IMG_0690.jpg
Size:	52,6 KB
ID:	551251

Name:	IMG_0691.jpg
Size:	54,2 KB
ID:	551252

Name:	IMG_0692.jpg
Size:	65,8 KB
ID:	551253

Comment

• Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                          Visar upp denna gamla gipskatt. Tycker den ser bedjande o härlig ut. 50cm hög. Någon som vet något om den?
                          Ja, man kan undra vad katten ber om! Tyvärr vet jag i stort sett ingenting om gipsfigurer.
                          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg

[ATTACH]138331[/ATTACH]
                            Härlig stor katt Tompa. Tycker att den visar viss likhet med Mr. Gomann.
                            Den verkar tro att det vankas godis.
                            Bifogade filer
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Uteslutningmetoden...

Hallå Tompa,
                              Nej, men skulle gissa på Tyskland. Inte Italien. Väldigt många gipskatter hade sina förebilder i England, Staffordshire, men inte din katt. So long...

Comment

• När jag gick igenom klädskåpet (som mer fungerar som förråd) tittade de här salt och peppar katterna fram.

Name:	021.jpg
Size:	80,0 KB
ID:	551654

Den här katten var inte i klädskåpet men jag tror inte jag visat den tidigare.

Name:	019.jpg
Size:	65,0 KB
ID:	551655
                                Eva B

Comment

Working...
                                X