Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stolt, charmig katt
Collapse
X
-
Köpet av den söta katten kan knappast vara ett misstag!Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg[ATTACH]136830[/ATTACH]
Denna näpna, nätt och jämt 8 cm höga figur köpte jag nyligen från ett bord på en s.k. bakluckeloppis. Kissen är ihålig och tedde sig för mig vid inköpet ha en vit päls... men har nu visat sig ha en mycket svag, fascinerande, blå ton.
p-son
Comment
-
När jag letade i bokhyllan efter en annan bok kom den här fram: Impressionist Cats av Susan Herbert.
Jag har plockat ut "frukost i det gröna" och passar också på att visa hur originalet av Edouard Manet ser ut. Picasso har också gjort sin frukost.
I boken finns det många roliga bilder. https://www.google.se/search?q=impre...w=1280&bih=876
Comment
-
Håller fullständigt med dig, Kim! Katten i konsten är en viktig nisch i tråden värd all uppmärksamhet. Utan Lars M hade många "djurtrådar" fått skatta åt förgängelsen. Tack Lars!Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Lars,
De där var kul att titta på. Lite bildande. Hoppas fler bidrar med bildsviter som berättar om kända konstnärers inspirationskällor på temat katt. Eller hur P:son? So long....p-son
Comment
-
Comment
-
Hallå,
Jo, vackra kvinnor gillade han E. Manet, och han har ju varit på tapeten tidigare. En av mina favoriteter, möjligen två.
Modellen kan vara Berthe Morsiot, konstnärens svägerska och skicklig konstnärinna, om den morianske uppvaktaren heter
Manet i efternamn vet jag inte. Målningen från 1863 heter Olympia.
Länge leve impressionismen.
Katten ur Lasses bok. So long... kul med kultur...
Comment
-
Spinner(hehehe)vidare på bilden Polsson....Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggHåller fullständigt med dig, Kim! Katten i konsten är en viktig nisch i tråden värd all uppmärksamhet. Utan Lars M hade många "djurtrådar" fått skatta åt förgängelsen. Tack Lars!
Min microkatt Missan
Last edited by Fnusfröken; 2013-11-19, 17:00.
Comment
-
Härliga målningar av van Gogh och Susan Herberts "travesteringar" är ju suveräna. Tack, Lars!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggTack Polsson - jag lapar i mig berömmet och kvitterar med några bilder till:
Självporträtt av Vincent van Gogh. Till skillnad från van Gogh har katten båda öronen med på bilden......
Och Vid baren av Henri de Toulouse-Lautrec. Katterna av Susan Herbert.
Instämmer gällande vackra kvinnor och kultur, Kim! Tycker att Kattakademin fått ett jättelyft de senaste dagarna.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå,
Jo, vackra kvinnor gillade han E. Manet, och han har ju varit på tapeten tidigare. En av mina favoriteter, möjligen två. Modellen kan vara Berthe Morsiot, konstnärens svägerska och skicklig konstnärinna, om den morianske uppvaktaren heter
Manet i efternamn vet jag inte. Målningen från 1863 heter Olympia.
Länge leve impressionismen. Katten ur Lasses bok. So long... kul med kultur...
Ja du, Spinning Fnusfröken, det gjorde du rätt i under förutsättning att skålen inte sätts in i micran.Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inläggSpinner(hehehe)vidare på bilden Polsson....
Min microkatt Missan
Last edited by Polsson; 2013-11-19, 18:08.p-son
Comment
-
Ja, man kan undra vad katten ber om! Tyvärr vet jag i stort sett ingenting om gipsfigurer.Ursprungligen postat av MrTompa Visa inläggVisar upp denna gamla gipskatt. Tycker den ser bedjande o härlig ut. 50cm hög. Någon som vet något om den?p-son
Comment
-
Härlig stor katt Tompa. Tycker att den visar viss likhet med Mr. Gomann.Ursprungligen postat av MrTompa Visa inläggVisar upp denna gamla gipskatt. Tycker den ser bedjande o härlig ut. 50cm hög. Någon som vet något om den?
[ATTACH]138331[/ATTACH]
Den verkar tro att det vankas godis.
- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
Comment