Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är det någon av er som kan PM:a mig hennes mailadress så ska jag skicka iväg denna till henne. Så uppdaterar jag tråden med svar om det är ok för henne.
    Pes är mitt google.

Comment

• Ett fall för simco?

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Ett fall för simco?
        I´m on it!
        Last edited by simco; 2010-09-05, 22:14.

Comment

• Simco, here they come. Bifogar en bild på vardera djur samt en uppifrån.
          Bifogade filer
          Pes är mitt google.

Comment

• Hittade en Bo Fajansare idag som jag verkligen gillar. Det är verkligen mer min smak än kruset som jag postade, även om kruset verkligen har charm och förmodligen har större historiskt värde för en samlare.

Ca 17cm hög och ca 12 cm bred.

Djupstämplad med Bo och 023. Av stämpeln av döma alltså tillverkad nån gång mellan 1924-67. Går det att specificera mer precist och kanske vem som formgivit ?
            Bifogade filer
            Pes är mitt google.

Comment

• Måste bara få kommentera fågelkruset ovan:
              Jag tror att det rör sig om Hausmalerei, dvs där man köpt loss rågodset och dekorerat utanför fabriken. SL är nog initialerna för "konstnären"...

Comment

• Tjena Peter, det var också min första tanke. Men måleriet ligger under glasyren, vet inte hur vanligt det är vid hemma måleri ?
                Pes är mitt google.

Comment

• Bo Fajans ljusstake

Den här ljusstaken (eller heter det kandelaber?) undrar jag vem som har designat och när? Det borde väl vara 40-talet!? Någon med Bo Fajans-boken kanske vet?!
                  Bifogade filer

Comment

• Jo, men Du har max otur - för just nummer 4106 finns inte med i artikelregistret, men det syns lång väg att Eva Jancke Björk (1882-1981) har kreerat Din kandelaber.
                    B:et säger "Brun dekor på gråvit glasyr" som tillkom 1948, men det är bara det att nr. 4104, ljusstake, var i produktion 1934-43 och 4107, vas, tillkom 1930 - båda av EJB.

Jag tror mer på tiden 1934-43, oavsett vad glasyrkoden B säger.
                    Registret har sina brister, huvudsakligen för att uppgifterna inte funnits tillgängliga av olika orsaker, då förf. Birgitta Lundblad gjorde sin research tilll BoFajans-boken.

Comment

Jo, men Du har max otur - för just nummer 4106 finns inte med i artikelregistret, men det syns lång väg att Eva Jancke Björk (1882-1981) har kreerat Din kandelaber.
                      B:et säger "Brun dekor på gråvit glasyr" som tillkom 1948, men det är bara det att nr. 4104, ljusstake, var i produktion 1934-43 och 4107, vas, tillkom 1930 - båda av EJB.

Jag tror mer på tiden 1934-43, oavsett vad glasyrkoden B säger.
                      Registret har sina brister, huvudsakligen för att uppgifterna inte funnits tillgängliga av olika orsaker, då förf. Birgitta Lundblad gjorde sin research tilll BoFajans-boken.
                      Det var ju typiskt!
                      Det verkar vara rörigt med tidsperioder och olika modeller/dekorer - tillsammans med lite bristfälliga källor. Men det verkar väl som att de använde ny glasyr på äldre modeller. Kan de inte ha använt "glasyr B" från 1948 på en äldre modell? Jag tycker det verkar konstigt att det högre modellnummret 4107 tillkom 1930 medan det lägre 4104 var i produktion 1934-43.
                      Jag tycker glasyren känns mer 1948 än 1930-talet faktiskt

Comment

• I gråzonen

Säg att den är från mitt i kriget, så blir det mer spännande.

Comment

Säg att den är från mitt i kriget, så blir det mer spännande.
                          Haha, jaa det får jag göra! Tack för infon Gideon!

Comment

• Riktigt gammal tror jag denna är, ser ut att stå Bo, men vad mer ?
                            Först trodde jag att det var en kattmatskål, se´n en spottkopp.
                            Nu tror jag med benägen hjälp av min sambo att det är en gammal smörask. Det fattas ett lock, den är av poröst lergods som isolerar mot värme och har en insats av något tätare material, känns ungefär som gul
                            Höganäs.
                            Bifogade filer
                            Last edited by prylsnubben; 2010-09-25, 00:41.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                              Tjena Peter, det var också min första tanke. Men måleriet ligger under glasyren, vet inte hur vanligt det är vid hemma måleri ?
                              Ganska vanligt. Har man tillgång till en glasyrugn så lägger man på glasyr själv. Därför skrev jag att de köpte rågods, dvs ej glaserat.
                              "Vanlig" hemmamålning målas ju utanpå glasyren, men det här tror jag är gjort på skola eller kurs med något mer avancerade metoder. Ganska vanligt var det nog ändå.

Comment

• Ok, tack för upplysningen.
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X