Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bo fajans keramiktillverkning 1874-1967

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• I dag lyckades jag få tag i några till saker från Bobergs.
    Först en 1 liters syltkruka.
    Sedan något som möjligen betecknades sirapskrus
    Slutligen en skål formgiven av Gabriel Burmeister.
    Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      En riktigt gammal Boberg, vad jag förstår utifrån stämpeln......
      Inhandlade 2st gröna ytterfoder på auktion, en Gustavsberg med ekollon, plus denna som är stämplad Gefle, B och nr 7 tror jag att det står.(höjd 18 cm dia.23 upptill och 15 cm vid botten)
      Tycker mig se se likheten med dit fat Prylsnubben,
      Har letat i boken "Svensk keramikunder 1900-talet" men inte kunnat hitta stämpeln, vore kul att få lite info.
      Tack på förhand
      Agda
      Bifogade filer

Comment

• Kan inte bidra med info om stämpeln, men det var en fin kruka Agda! Den ser ju rätt tidig ut. Kanske någon bokinnehavare kan säga något?

Comment

• Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
          Inhandlade 2st gröna ytterfoder på auktion, en Gustavsberg med ekollon, plus denna som är stämplad Gefle, B och nr 7 tror jag att det står.(höjd 18 cm dia.23 upptill och 15 cm vid botten)
          Tycker mig se se likheten med dit fat Prylsnubben,
          Har letat i boken "Svensk keramikunder 1900-talet" men inte kunnat hitta stämpeln, vore kul att få lite info.
          Tack på förhand
          Agda
          Absolut samma som mitt fat. Tyvärr vet jag inget om fatet heller mer än att det verkar tidigt, stämplarna är ju också likadana förutom att Din kruka har nr7 och mitt fat nr4. Kan vara storleksangivelser eftersom fatet är för litet till krukan. Fatets hela diameter är 20cm, men innerbotten är bara 12cm.
          Problemet med att det skulle vara storleksnumreringar är ju att minst 7 storlekar känns som ganska många.......Kanske är det istället föremålsnummer......

Comment

• Agdas ytterfoder skulle passa här hemma, snygg!

Här kommer lite modernare saker Har en till signerad och kommer inte ihåg om den var signerad TW eller MW, har för mig att det var felsignerad iallafall. Tror det står MW och skulle vara TW (tom wilson). Visst är den vacker
            Bifogade filer
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Snäckskal

Snäckskal av Ewald Dahlskog.
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Bo Fajans 1030/045

Hejsan!
                Jag har hittat ett föremål i min killes gömmor. Har tagit reda på att det är Bo Fajans och även lånat boken Bo Fajans keramiktillverkning för att kunna se en förteckning av Bo Fajans föremål, men kan inte hitta den i förteckningen.

Läser i boken att nummreringen av föremålen är inte helt systematiskt. Vilket kanske förklarar var jag i min eftersökningar på nätet har jag hittat flera föremål som börjar med 1030. Det har varit fat och äggkoppar som inte alls liknar detta föremål. Jag trodde 1030 var själva artikelnummret och 045 varianten i exempelvis den serien.

Gjorde en sökning på Bo Fajans 1030/45 och får en träff på tradera men sidan finns inte kvar, men i sökträffen står det något om en skål med lock. Kan det vara så att locket saknas?

Jag vill gärna veta mer om föremålet, när den gjordes, vad serien heter osv.

Är ny på detta område, tacksam för all hjälp
                Bifogade filer

Comment

• Jag tror det är en sockerskål till en teservis... Kanske är det Berit Ternell som gjort den. Vilka har gjort föremålen "runt omkring" det här numret?

Comment

• Runt 1030 är det ingen speciell designer angiven. Men de föremålen; bonbonjär eller urna ska vara gjorda på 1920-talet. Det känns för tidigt för mitt föremål?

Berit Ternells föremål i boken har bara tvåsiffriga artikelnummer.

Finns för övrigt inte ett enda föremål i boken som slutar på 045, de flesta har bara /1 eller /2.

Comment

• Tidigt 60-tal skulle jag säga. Ev något tidigare. Siffran efter / brukar ange storlek, men kan också vara en artikel i en serie. Precis som du säger så finns det många 1030.

Comment

• Hittade en liten vas från Bo Fajans. Men vem har signerat med R?
                        Bifogade filer
                        Pes är mitt google.

Comment

• Rätt tråd

På rätt tråd lägger jag nu in mina två amforor, som jag felaktigt försökte få till Göteborgstråden. Men tacksamt rättade Tingeling till det hela. Märkligt nog hittade jag idag en skål med samma "glasyr" och trasig etikett från göteborgsutställningen 1923 och med synlig stämpel B och GEFLE. Så jag har inte behövt ge mig på etiketterna på amfororna!
                          Bifogade filer

Comment

• Modellnr 3401, sparbössa anka, Eva Jancke-Björk (1882-1981), tillverkningsår 1943-53
                            Ankan är 16,5 cm lång och 10 cm hög.
                            Bifogade filer

Comment

• hej! undrar över en liten lockskål alt. sockerskål som jag funnit på loppis. svartbrun till färgen med citrongult lock med snedställd knopp. den är märkt "Bo. Sweden. 1030/82" vem har designat och tillverkat den? är novis inom ämnet, vet bara att bo antagligen står för bo fajansfabrik AB. men vill veta mer! tacksam för hjälp på vägen mvh pia

Comment

• Vas från Bo Fajans

Den här läckra kattvasen hittade jag idag.
                                Visst är det väl Maggie Wibom?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X